راهنمای جامع تکمیل ظرفیت کنکور کارشناسی ارشد سراسری 1400

منبع :  ایران مشاوره دسته بندی : آموزش و استخدام کد خبر : 165205 2 سال قبل 307
زمان و نحوه ثبت نام تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد سراسری 1400راهنمای جامع تکمیل ظرفیت کنکور کارشناسی ارشد سراسری 1400

دانشگاه هایی که ظرفیت پذیرش برخی از رشته های آن ها به هنگام انتخاب رشته ارشد تکمیل نشده باشد، اقدام به تکمیل ظرفیت در آن رشته محل ها خواهند کرد. در واقع مرحله تکمیل ظرفیت ارشد سراسری بهمن یک فرصت استثنایی برای انتخاب رشته مجدد داوطلبان به شمار می رود که نباید آن را از دست بدهند. لازم به ذکر است که تعداد انتخاب ها در این مرحله معمولا نسبت به مرحله اول آن کمتر می باشد. برای شرکت در این دوره بایستی در موعد مقرر دفترچه تکمیل ظرفیت ارشد را از سایت سازمان سنجش آموزش کشور دریافت کرده و پس از مطالعه دقیق آن، در صورتی که خود را واجد تمامی شرایط ذکر شده یافتید، نسبت به ثبت نام اقدام نمایید. 

مرحله تکمیل ظرفیت مقطع ارشد دانشگاه های سراسری تا تاریخ 27 دی ماه 1400 ادامه دارد. 

زمان ثبت نام تکمیل ظرفیت کنکور کارشناسی ارشد سراسری 1400

در خصوص فرآیند تکمیل ظرفیت مقطع کارشناسی ارشد، نمی توان به طور قطع اظهار کرد که هر سال برگزار می شود؛ چرا که عواملی همچون ظرفیت دانشگاه ها، تعداد شرکت کنندگان، ثبت نام کنندگان نهایی و بسیاری از دلایل دیگر در اجرای این مرحله تاثیرگذار است. معمولا پس از اعلام نتایج انتخاب رشته ارشد و ثبت نام نهایی داوطلبان پذیرفته شده، دانشگاه هایی که ظرفیت خالی داشته باشند، برای جذب دانشجوی جدید و پر کردن صندلی های آن رشته، اقدام به برگزاری مرحله تکمیل ظرفیت می نمایند.

انجام این فرآیند برای سال جاری در بازه زمانی 22 الی 27 دی ماه 1400 قابل انجام است البته در دوره قبل، یک مرتبه زمان تکمیل ظرفیت ارشد سراسریبرای داوطلبانی که جامانده بودند و یا نیاز به ویرایش داشتند، تمدید شد که انتظار می رود در سال 1400 نیز به همین منوال باشد. پیشنهاد می کنیم در کانال تلگرام کارشناسی ارشد ایران مشاوره عضویت داشته باشید تا در اسرع وقت از زمان انجام فرآیند مذکور باخبر شوید.

نحوه ثبت نام تکمیل ظرفیت کنکور کارشناسی ارشد سراسری 1400

به طور کلی، ثبت نام در تکمیل ظرفیت مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته دانشگاه های سراسری، به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور انجام می شود. توصیه می کنیم که ابتدا از لیست رشته های ارشد سراسری 1400 که در دانشگاه های مختلف ارائه شده و میزان ظرفیت آن ها آگاهی های لازم را کسب نمایید؛ سپس کد رشته های مورد نظر خود را استخراج کرده و در سامانه مذکور ثبت کنید.

  • برای ثبت نام و انتخاب رشته در مرحله تکمیل ظرفیت، ابتدا باید وارد سایت رسمی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org شده و گزینه “کارشناسی ارشد” را از منوی سمت راست انتخاب کنید.
  • در این مرحله، وارد صفحه حاوی لینک های مقطع کارشناسی ارشد می شوید که باید بر روی عبارت سامانه جامع آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۰ (انتخاب رشته در مرحله تکمیل ظرفیت) کلیک نمایید.
  • گزینه “ورود به سیستم” موجود در قسمت راست سامانه را انتخاب کنید.
  • با استفاده از یکی از دو روش ذیل و سپس فشردن عبارت “ورود به سیستم” وارد پورتال شده و نسبت به درج کدرشته های مورد نظر اقدام نمایید.
  • روش1: شماره پرونده + کد پیگیری ثبت نام
  • روش 2: شماره پرونده + کد ملی + سال تولد
  • شرایط شرکت در تکمیل ظرفیت کنکور کارشناسی ارشد سراسری 1400

    شرکت در دوره تکمیل ظرفیت تنها مختص به شرکت کنندگان در آزمون سراسری کارشناسی ارشد نیست؛ بلکه در صورت وجود ظرفیت خالی در رشته محل های این مقطع، پذیرش دانشجویان ارشد بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی انجام می گردد. در واقع رتبه آزمون، غیر مجاز شدن و یا عدم ثبت نام کنکور ارشد سراسری 1400 نمی تواند مانعی برای شرکت داوطلبان در مرحله تکمیل ظرفیت ایجاد کند؛ اما طبیعی است که پذیرش در این دوره نیز دارای شروط و قوانینی بوده که بایستی تمامی آن ها را رعایت کنید. توجه نمایید که شرایط ارشد بدون کنکور و ثبت نام در دوره تکمیل ظرفیت به طور کامل در دفترچه آن ذکر شده است. در این قسمت از مقاله شرایط ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی ارشد 1400 را ذکر کرده ایم.

    شرایط عمومی

    • اعتقاد به دین اسلام یا یکی از دین های ذکر شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
    • انجام و اجرای احکام عملی اسلام
    • عدم احراز دشمنی نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران
    • وابسته نبودن و نداشتن سابقه عضویت در سازمان های ضد نظام مانند ساواک، فراماسونری ها و اعقاب آن ها
    • نداشتن فساد اخلاقی
    • عدم اشتهار به انجام اعمال خلاف شئون شغلی و تحصیلی در طول تحصیل یا اشتغال

    شرایط اختصاصی

    • داشتن یکی از مدارک مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی اعم از کارشناسی، کارشناسی ارشد (فوق لیسانس یا دکتری حرفه ای) و یا اشتغال به تحصیل در سال آخر مقطع کارشناسی و فارغ التحصیلی تا حداکثر تاریخ 30 بهمن ماه 1400 الزامی است.
    • داوطلبانی که در مقطع ارشد دوره روزانه دانشگاه های سراسری 99 پذیرفته شده اند، حتی اگر ثبت نام خود را انجام نداده و یا انصراف دهند، مجاز به شرکت در این دوره نخواهند بود.
    • دانشجویان دانشگاه های روزانه مقطع دکتری و کارشناسی ارشد قبل از سال 99 (به غیر از دانشجویان دوره روزانه که در کنکور ارشد 99 پذیرفته شده اند.) که تمایل دارند در این دوره شرکت نمایند، بایستی تا قبل از به اتمام رسیدن زمان نام نویسی، انصراف خود را از دانشگاه محل تحصیل قطعی کنند.
    • دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه های شهریه پرداز و غیر روزانه مقطع ارشد اعم از نوبت دوم (شبانه)، مجازی و پردیس خودگردان، دانشـگاه پیـام نور، دانشـگاه ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و دانشگاه آزاد، در صورت نداشتن منع نظام وظیفه می توانند بدون انصراف از دانشگاه محل تحصیل، در این مرحله ثبت نام و شرکت کنند اما پس از قبولی بایستی از رشته قبلی انصراف دهند.
    • داوطلبانی که در آزمون کارشناسی ارشد سال 1400 شرکت کرده و پذیرفته شده اند، می توانند در این دوره نام نویسی نمایند؛ اما بدیهی است که در صورت قبولی جدید، رشته و دانشگاه قبلی لغو می گردد.
    • همه فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری که از نظر نظام وظیفه منعی ندارند، در صـورت تمایـل بـه شرکت مجدد در این مرحله از پذیرش، لازم است نسبت به تکمیل تقاضانامه بر اساس معدل مقطع کارشناسی اقدام نمایند.
    • فضلا و طلاب حوزه های علمیه که دارای مدرک سطح 2 بوده و یا تا تاریخ 31 شهریور ماه 1400 فارغ التحصیل شده اند، صرفا در یکی از کد رشته های امتحانی گروه علوم انسانی می توانند انتخاب رشته کنند.
    • معدل قابل قبول برای دانش آموختگان مقطع کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته، حداقل 12 است.
    • دانش آموختگان یا دانشجویان رشته های گروه پزشکی می بایست وضعیت خود را از لحاظ طرح تعهد به وزارت بهداشت مشخص کرده و منعی برای ثبت نام و پذیرش در این مرحله نداشته باشند؛ در غیر این صورت عهده دار مسئولیت و عواقب آن خواهند بود.
    • متقاضیانی که فارغ التحصیل و یا دانشجوی رشته های دبیری هستند، می بایست قبل از ثبت نام نسبت به اخذ موافقت نامه کتبی و بدون قید و شرط وزارت آموزش و پرورش مبنی بر ادامه تحصیل اقدام نموده و آن را نزد خود نگه دارند.
    • شاغلین در وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادهای دولتی باید قبل از نام نویسی موافقت کتبی محل کار خود را با موضوع ادامه تحصیل دریافت کرده و نگهداری کنند.
    • در هنگام ثبت نام توسط داوطلبان پذیرفته شده در دوره روزانه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بایستی برابر طول مدت تحصیل دوره کارشناسی ارشد خود تعهد ارائه دهند.
    • پذیرفته شدگان شاغل در وزارتخانه، سازمان ها و نهادهای دولتی موظف به سپردن تعهد برابر طول مدت تحصیل دوره ارشد مبنی بر اشتغال و خدمت در سازمان های مذکور در هنگام ثبت نام می باشند.
    • افرادی که از تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان بهره مند شده اند، جهت تحصیل در مقاطع بالاتر بایستی برای انجام تعهد پس از پایان مقطع تحصیلی جدید، تضمین کافی به این صندوق بسپارند.

    دفترچه ثبت نام تکمیل ظرفیت کنکور کارشناسی ارشد سراسری 1400 

    قبل از این که فرآیند ثبت نام در دوره تکمیل ظرفیت ارشد آزاد و دانشگاه های سراسری انجام شود، ابتدا باید اطلاعاتی شامل شرایط و ضوابط، ظرفیت های پذیرش، نکات لازم، زمان و نحوه ثبت نام، انتخاب رشته و از همه مهم تر کد رشته محل های ارائه شده دانشگاه ها در دسترس داوطلبان قرار بگیرد. به همین منظور، سازمان سنجش دفترچه ای تحت عنوان دفترچه تکمیل ظرفیت ارشد سراسری و آزاد همزمان با آغاز فرآیند ثبت نام بر روی سایت خود به آدرس sanjesh.org منتشر می کند.

    افرادی که قصد شرکت در دوره مذکور را دارند، بایستی این دفترچه را مورد مطالعه قرار دهند و در صورت دارا بودن تمامی شرایط، پس از فراهم نمودن مدارک لازم به سایت رسمی سنجش برای نام نویسی خود مراجعه کنند. از این رو، جهت تسهیل در روند دریافت دفترچه نام برده، لینک مستقیم آن را در ادامه مطلب قرار داده ایم که به محض انتشار، فعال خواهد شد.

    دفترچه تکمیل ظرفیت کنکور کارشناسی ارشد 1400
    دانلود دفترچه تکمیل ظرفیت کنکور کارشناسی ارشد 1400

    (جهت دریافت فایل، روی لینک فوق کلیک کنید.)

    پس از انجام تکمیل ظرفیت ارشد سراسری افرادی که پذیرفته شده اند، بایستی به دانشگاه محل قبولی مراجعه کرده و نام نویسی خود را تکمیل نمایند. نتایج تکمیل ظرفیت کنکور ارشد سراسری قبل از شروع نیمسال تحصیلی دانشگاه ها از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر می شود و دانشجویان این مقطع از ترم بهمن ماه در کلاس ها شرکت می کنند.

     

    سوالات متداول

    1- تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد دانشگاه های سراسری 1400 چه زمانی است؟

    این فرآیند در بازه زمانی 22 الی 27 دی ماه سال جاری به انجام می رسد.

    2- آیا امکان ثبت نام در تکمیل ظرفیت برای افرادی که در کنکور کارشناسی ارشد 1400 شرکت نکرده اند، وجود دارد؟

    خیر، داوطلبانی مجاز به شرکت در این مرحله هستند که در کنکور ارشد شرکت کرده و مجاز به انتخاب رشته شده باشند.

    3- تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد دانشگاه های سراسری 1400 از طریق کدام سایت انجام می شود؟

    شرکت در این مرحله از طریق مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشنور به نشانی sanjesh.org قابل انجام است.

    سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

    مشاهده این خبر در سایت مرجع