فضاپیما «کپستون» تصویری جذاب از ماه منتشر کرد

منبع :  digiato - دیجیاتو دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 487387 10 ماه قبل 495

فضاپیمای CAPSTONE که دور ماه حرکت می‌کند، موفق شد در سفر طولانی خود، برای نخستین‌بار و در تاریخ سوم ماه مه ۲۰۲۳، تصویری از آن را به ثبت برساند. فضاپیمای کپستون توسط شرکت فضایی Advanced Space آمریکا برای ناسا ساخته شده است و همین شرکت واقع در ایالت کلرادو آمریکا این فضاپیما را هدایت می‌کند.

کپستون در مداری دور ماه حرکت می‌کند و بستری مناسب برای کمک به ایجاد ایستگاه فضایی Gateway محسوب می‌شود. همچنین این فضاپیما به عنوان بخشی از برنامه آرتمیس به دور ماه می‌جرخد. این فضاپیما در حرکت به دور ماه و در برنامه تست مدار خاص و بیضوی، از خود که به نام NRHO به معنی مدار هاله مشابه مستطیل معروف است، توانسته برای نخستین‌بار تصویری از ماه به ثبت برساند.

ثبت اولین تصویر فضاپیمای CAPSTONE از ماه

فضاپیمای کپستون حین حرکت در مدار بیضوی NRHO و برای نخستین‌بار در تاریخ سوم ماه مه ۲۰۲۳ موفق شد هنگام عبور از قطب شمال قمر زمین تصویری از سطح آن به ثبت برساند. این فضاپیما در حرکت خود به قطب‌های ماه نزدیک می‌شود.

مدار NRHO بیضوی است و در نقطه تعادل دقیق در گرانش زمین و ماه قرار دارد. برای ماندن در این مدار به انرژی کمی نیاز است. در مدار NRHO، کپستون هر هفت روز یک‌بار به یک قطب ماه نزدیک می‌شود و سپس هر هفت روز دیگر نیز به قطب دیگر ماه نزدیک می‌شود.

مقامات ناسا می‌گویند این آزمایش موفق، توانایی کپستون را تا حدی ثابت کرده است. این فضاپیما با قابلیت‌هایی که دارد می‌تواند کارایی‌های خوبی داشته باشد.

مشاهده این خبر در سایت مرجع