ناسا برای ساخت لباس فضایی آینده با بخش خصوصی همکاری می‌کند

منبع :  دیجی کالا دسته بندی : دیجی کالا کد خبر : 13758 2 سال قبل 826

دیجی‌کالا مگ - منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

همچنان که ناسا در مسیر برنامه‌ی بازگشت به ماه آرتمیس پیش می‌رود، در زمینه‌های بیشتری با شرکای تجاری همکاری می‌کند و به‌تازگی اعلام کرده که قصد دارد برای ساخت لباس فضایی و فناوری راهپیمایی فضایی هم از کمک بخش خصوصی استفاده کند.

در فراخوانی که هفته‌ی گذشته منتشر شد ناسا اعلام کرد که به دنبال دیدگاه بخش فضایی درباره‌ی استراتژی به‌روز شده‌ی خود برای همکاری با شرکای تجاری در فضاست. ناسا در این استراتژی جدید به دنبال همکاری بیشتر با شرکای تجاری به منظور توسعه، ساخت و نگهداری فناوری راهپیمایی‌های فضایی یا فعالیت‌های برون‌ایستگاهی (EVAs) از جمله لباس فضانوردی است.

طبق این استراتژی جدید، آژانس فضایی آمریکا رویکرد فعالیت و کاوش خارج از وسیله‌ی نقلیه (xEVA) را به مدلی تغییر می‌دهد که بر اساس آن، به جای ساخت لباس فضایی طبق روند سنتی، آن را از از شرکای تجاری می‌خرد. این یعنی ناسا برای تولید لباس فضایی و سخت‌افزارهای مرتبط به دنبال فضای تجاری خواهد بود و در مأموریت‌های خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی و ماه در قالب برنامه‌ی «آرتمیس» (Artemis) که هدف آن بازگرداندن انسان به سطح ماه تا سال ۲۰۲۴ است، از این روش استفاده خواهد کرد.

به گفته‌ی ناسا این تجهیزات و فناوری برای ایستگاه فضایی مداری ماه با نام «دروازه‌ی ماه» (Lunar Gateway) مورد استفاده قرار می‌گیرد. «مارک کیراسیچ» (Mark Kirasich) معاونت سیستم‌های کاوش پیشرفته‌ی ناسا در دفتر مرکزی آژانس گفت: «ما امیدواریم که از کمک صنعت در زمینه‌ی فعالیت‌های اکتشافی در راهپیمایی‌های فضایی، برای تغییر از یک مدل مالکیتی به یک مدل مبتنی بر خدمات مانند خرید خدمات مرتبط با محموله‌ها و سرنشین‌ها بهره ببریم.»

او افزود: «این فرصت مشارکت به ناسا و صنعت امکان می‌دهد تا در بازار فضایی تجاری برای مدار پایین زمین و فراتر از آن، که به سرعت رشد می‌کند، همکاری کنند و به سرمایه‌گذاران دولتی اجازه می‌دهد تا صنعت و برنامه‌های اکتشافی آرتمیس را در کنار هم سریع‌تر پیش ببرند.»

راهپیمایی فضایی ایستگاه فضایی بین المللی

مایک هاپکینز فضانورد ناسا در لباس فضایی فعلی
فضانوردان برای ارتقا و تعمیر فضاپیماها و ایستگاه‌های فضایی به لباس مخصوص نیاز دارند.
Credit: NASA

این نخستین باری نیست که ناسا برای فعالیت‌های خود با بخش خصوصی همکاری می‌کند. هم‌اکنون این آژانس با همکاری شرکای تجاری مانند اسپیس‌ایکس و بویینگ برای فرستادن محموله و فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی همکاری می‌کند از جمله در روزهای گذشته فضانوردان مأموریت کرو-۲ توسط اسپیس‌ایکس با موفقیت به ایستگاه فضایی رسیدند. علاوه بر این ناسا اعلام کرد که پس از رقابت میان سه شرکت، اسپیس‌ایکس را برای ساخت ماه‌نشین برنامه‌ی آرتمیس انتخاب کرده است.

کیراسیچ گفت: «ما همیشه به دنبال راه‌هایی برای کاهش هزینه‌های مالیات‌دهندگان و تمرکز منابع و تلاش‌های خود بر فناوری‌های آینده و مأموریت‌های شاخص به اعماق فضا هستیم. ناسا مسؤول است که برای مالیات‌دهندگان و کاوشگران آینده، در جاهایی که امکان دارد زیرساخت‌های خود را برای کاهش هزینه‌ها و بهبود عملکرد ارتقا دهد. به عنوان بخشی از این استراتژی، آژانس راه را برای افزایش رقابت و تجاری‌سازی فضا از جمله در زمینه‌ی لباس فضانوردی و راهپیمایی فضایی باز می‌کند.»

در حالی که ناسا در حال پیشرفت و همکاری با شرکت‌های تجاری فضایی خواهد بود، اما همچنان به توسعه‌ی سیستم فعالیت‌های برون‌ایستگاهی خود هم ادامه می‌دهد. ازجمله لباس فضایی نسل بعدی با نام xEMU که با درنظر گرفتن نیازهای فضانوردان برنامه‌ی آرتمیس طراحی شده است.

«کریس هانسن» (Chris Hansen) مدیر دفتر فعالیت‌های راهپیمایی فضایی ناسا در هوستون گفت: «تیم ما طی چند دهه‌ی گذشته دانشی باورنکردنی در خصوص راهپیمایی فضایی و فعالیت لباس فضایی به‌دست آورده و به‌طور گسترده محیط‌های منحصربه‌فردی را که فضانوردان ما برای کار نیاز خواهند داشت، مورد مطالعه قرار داده است. امیدواریم که این ویژگی را با هوشمندی بخش خصوصی همراه کنیم تا یک یک فناوری جامع را برای فعالیت‌های برون‌ایستگاهی (EVA) فراهم نماییم.»

  • بودجه‌ی ناسا برای حمایت از اکتشاف در ماه افزایش می‌یابد

عکس کاور: «کریستین دیویس» (Kristine Davis) مهندس لباس فضانوردی مرکز فضایی جانسون ناسا، نمونه‌ی اولیه‌ی لباس فضایی جدید با عنوان واحد جابه‌جایی فعالیت‌های کاوش برون‌ایستگاهی (xEMU) را پوشیده است.

Credit: NASA/Joel Kowsky

منبع: Space

 

The post ناسا برای ساخت لباس فضایی آینده با بخش خصوصی همکاری می‌کند appeared first on دیجی‌کالا مگ.

مشاهده این خبر در سایت مرجع