آشنایی با شهر زیبای شیراز؛ راهنمای سفر به شهر شعر و نارنجستان

منبع :  مجله گردشگری سفرزون دسته بندی : گردشگری کد خبر : 377894 1 سال قبل 373

اگر به شما پیشنهاد سفر به شهری را بدهند که عطر بهارنارنج‌هایش فراموش‌نشدنی است، دیدنی‌های تاریخی و فرهنگی فراوان دارد و میراث باشکوهی از گذشته‌های سرزمین‌تان است، در تصمیم‌گیری تردید می‌کنید؟ این شهر جذاب شیراز است که برای ترتیب‌دادن سفری خوش و جانانه از بهترین گزینه‌ها است. اگر می‌خواهید یک سفر پرماجرا به شیراز داشته باشید، راهنمای سفر پیش رو را مرور کنید.

تاریخچه شیراز؛ شهر اصیل پررمزوراز

تاریخچه شیراز

شیراز از کلان‌شهرهای مهم ایران است. از گذشته‌های دور تا کنون همیشه از مهم‌ترین نقاط ایران بوده است. در برخی از دوران‌ها مانند زمان زندیان، آل‌بویه و صفاریان هم پایتخت ایران بوده است. حاصل‌خیزی زمین‌های شیراز و دسترسی‌اش به شهرهای دیگر از آن گزینه جذابی برای توسعه شهری پررونق ساخته بوده و به‌عنوان مکانی برای مبادلات کالا هم موقعیت خوبی داشته است.

نام شیراز روی سفال‌هایی دیده شده که متعلق به زمان ساسانیان بوده‌اند. مطالعه تاریخ نشان می‌دهد که نام این شهر از ابتدا شیراز نبوده است و به آن تیزاریس یا شیرازیس هم می‌گفته‌اند. شیراز پررمزوراز از قدیمی‌ترین نقاط ایران است که مشاهیر ارزشمند و افتخارآفرین ایرانی در آن به‌دنیا آمده‌اند، رشد کرده‌اند و آثاری شگفت‌انگیز برایمان به‌جای گذاشته‌اند.

جاهای دیدنی شیراز؛ از تخت جمشید پرشکوه تا دریاچه زیبای مهارلو

شیراز است و جاهای دیدنی فراوانی که اگر بخواهید تمامشان را ببینید، باید چندین روز را در این شهر سپری کنید. از دیدنی‌ترین جاذبه های گردشگری شیراز می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تخت جمشید؛
  • پاسارگاد؛
  • نقش رستم؛
  • باغ ارم؛
  • سعدیه و حافظیه؛
  • مسجد نصیرالملک؛
  • باغ نارنجستان قوام؛
  • ارگ کریم‌خان؛
  • شاه‌چراغ؛
  • بازار، مسجد و حمام وکیل؛
  • دشت ارژن؛
  • دریاچه مهارلو؛
  • روستای قلات.

تخت جمشید

برای رفتن از مرکز شهر شیراز تا تخت جمشید باید حدود یک ساعت زمان کنار بگذارید. بقایای کاخ آپادانا و ستون‌های به‌جای‌مانده از دوران هخامنشیان را ببینید و سعی کنید که شکوه آن را در دوران خودش تجسم کنید. تصویر جذابی مقابل چشمانتان نقش خواهد بست.

پاسارگاد

از تخت جمشید تا پاسارگاد و آرامگاه کوروش حدود یک ساعت راه است. در سفرتان به شیراز حتما به پاسارگاد هم سر بزنید. با بازدید از این مجموعه تاریخی می‌توانید به آرامگاه کمبوجیه و کاروانسرای مظفری هم بروید.

نقش رستم

برای دیدن کهن‌ترین کتیبه‌ها و بناهای ایرانی باید نقش رستم را هم ببینید. این محوطه تاریخی پر است از بناها، نقش‌های برجسته و آرامگاه‌هایی که قدمتشان به دوران هخامنشی و ساسانی می‌رسد.

باغ ارم

باغی با درختان کشیده سرو و نارنج‌های خوشبو را می‌توانید در خیابان ارم شیراز پیدا کنید. باغ ارم شیراز با آن محوطه سبز و عمارت باشکوهش در فهرست آثار جهانی یونسکو هم به ‌ثبت رسیده است. قدمت باغ به دوران پیش از کریم‌خان زند بازمی‌گردد. برخی تاریخ‌نگاران معتقدند که ارم در دوران سلجوقیان هم وجود داشته است.

سعدیه و حافظیه

در راهنمای سفر به شیراز هیچ نیازی به توصیه رفتن به سعدیه و حافظیه نیست. مگر می‌شود که ایرانی یا دوست‌دار ادبیات پارسی باشید و در سفر به شیراز به خدمت حضرت حافظ و سعدی نروید؟ شب‌های حافظیه حال‌وهوای شیرینی دارد. آرامگاه سعدی هم که روزگاری محل زندگی‌اش بوده است، بسیار دیدنی و از ارزشمندترین مکان‌های شیراز پرراز است.

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک

نصیرالملک بنایی رویایی است. طراحان و معماران این بنا شیرینی و آرامش مکانی معنوی را با طراحی و خلاقیتی بی‌نظیر برایمان جلوه‌گر کرده‌اند. تابش نور از میان شیشه‌های زیبای رنگی مسجد، تصویری فراموش‌نشدنی می‌سازد.

باغ نارنجستان قوام

عمارت قجری زیبایی را تصور کنید که در میان باغی با درختان خوش‌رایحه نارنج قرار گرفته است؛ نظرتان برای بازدید از این مکان چیست؟ حتما شما هم دوست دارید از باغ نارنجستان قوام دیدن کنید.

عمارت آینه‌ای باغ با شیشه‌های رنگی‌اش‌، کاشی‌کاری‌ها و نقاشی‌های آن بسیار زیبا هستند و حتی گردشگران بی‌خبر از تاریخ را هم تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. این باغ متعلق به خاندان قوام بوده که در دوران قاجار بر فارس حکومت می‌کرده‌اند.

ارگ کریم‌خان

کریم‌خان از شاهان خوش‌نام تاریخ است و حضورش در شیراز با یادگاری‌های فراوانی همراه بوده است. ارگ کریم‌خانی از بناهای به‌جامانده از دوران همین شاه لایق است.

شاه‌چراغ

شاه‌چراغ از مکان‌های دوست‌داشتنی شیراز برای بسیاری از شیرازی‌ها و گردشگران است. بنای این مکان مذهبی که آرامگاه یکی از برادران امام رضا است در دوران قاجار ساخته شده است.

بازار، مسجد و حمام وکیل

در مرکز شهر شیراز، مجموعه وکیل شامل بازار، مسجد و حمام قرار دارد. با سرزدن به بازار می‌توانید ضمن دیدن بنایی قدیمی با کاشی‌ها و نقاشی‌های سنتی به خرید سوغاتی هم مشغول شوید. حمام وکیل هم از نقاط تاریخی جذابی است که دریچه‌ای رو به گذشته‌ها و زیست مردمان قدیم روبه‌روی چشمانتان باز می‌کند. مسجد وکیل هم در این مجموعه قرار دارد و طراحی و میناکاری‌هایش، شما را مجبور به تحسین می‌کند.

دشت ارژن

ارژن دشتی پهناور و سبز  در حوالی شیراز است. در سفرتان به این شهر می‌توانید زمانی را به دیدن آن اختصاص بدهید. در این دشت، دریاچه‌ای زیبا و پرندگان و گیاهان متنوعی دیده می‌شوند. اگر قصد بازدید از آن را دارید، باید به ۷۰کیلومتری شیراز بروید.

دریاچه مهارلو

مهارلو از جذاب‌ترین جاهای دیدنی شیراز است. این دریاچه معمولی نیست؛ آب درونش به‌رنگ صورتی است. اگر در فصل‌های سرد سال به بازدید بروید، با آبی صورتی‌ارغوانی روبه‌رو می‌شوید که جان می‌دهد برای عکاسی.

روستای قلات

قلات از روستاهای زیبای نزدیک شیراز است. در سفرتان به این شهر سری هم به طبیعت ناب اطراف آن بزنید تا دیدنی‌هایش را تمام‌وکمال بازدید کرده باشید. قلات از آن روستاهای خوش‌آب‌وهوایی است که باغ‌های فراوان و بناهایی قدیمی دارد.

رستوران های شیراز؛ شکم‌گردی در شیراز باصفا

دوست دارید غذاهای محلی را رستوران های شیراز امتحان کنید؟ کلم‌پلوی شیرازی را در شیراز نوش‌جان کنید. طعم‌وعطر این غذا در کنار سالاد شیرازی خوشمزه‌ای معنا پیدا می‌کند که خود شیرازی‌ها برای آماده‌کردنش دست‌به‌کار شده‌اند.

  • رستوران سنتی شرزه؛
  • خانه پرهامی؛ غذاهای محلی شیراز
  • باغ‌رستوران دالاهو؛

هتل‌ها و اقامتگاه‌های اقتصادی شیراز

برای اقامت در شیراز می‌توانید از میان گزینه‌های لوکس و مقرون‌به‌صرفه مختلف دست به انتخاب بزنید. انتخابتان چیست؟

  • هتل بزرگ شیراز؛
  • هتل زندیه؛
  • هتل کریم‌خان؛
  • هتل ارگ شیراز؛
  • هتل بین‌الحرمین؛

سوغاتی‌های شیراز

در سفرتان به شیراز چه سوغاتی‌هایی به یادگاری برای خود یا دوستان و خانواده تهیه می‌کنید؟ به این پیشنهادها نیم‌نگاهی داشته باشید:

  • مسقطی همان شیرینی‌ خوشمزه شیرازی است که با ترکیبی از شکر، نشاسته و زعفران در مدل‌های مختلف آماده می‌شود. خرید مسقطی به‌عنوان سوغاتی برای دوست‌داران شیرینی توصیه می‌شود.
  • یوخه هم از شیرینی‌ها خوشمزه‌ای است که شیرازی‌ها می‌پزند و انتخاب خوبی برای سوغاتی است.
  • عرق بهارنارنج و گیاهان معطر دیگر هم می‌تواند از سوغاتی‌های جذابی باشد که برای دوستان و خانواده می‌برید. یک شیشه پر از عطر خوش گلبرگ‌های ظریف شکوفه‌های بهارنارنج واقعا جذاب است.
  • صنایع دستی قلم‌زنی و منبت‌کاری هنرمندان شیرازی هم حرف ندارند.

روش‌های گشت‌وگذار در شهر

برای تردد در شیراز می‌توانید از تاکسی‌های معمولی یا اینترنتی استفاده کنید. اتوبوس‌های مختلف عمومی هم در سطح شهر تردد می‌کنند. برای رفتن از هر نقطه شهر به جاهای دیدنی انتخاب دیگری هم دارید. چه انتخابی؟ استفاده از مترو.

در آخر 

اگر به‌دنبال سفر پرماجرا به شیراز هستید، این راهنمای سفر را مرور کنید. شناخت نقاط دیدنی شهر می‌تواند به شما ایده‌های خوبی برای برنامه‌ریزی بدهد. هرقدر که برنامه بهتری برای گشت‌وگذار در شهر داشته باشید، از ساعت‌های حضورتان در این شهر زیبا بهتر استفاده خواهید کرد. چمدان‌ها را ببندید که شیراز دوست‌داشتنی منتظر شماست!

 

نوشته آشنایی با شهر زیبای شیراز؛ راهنمای سفر به شهر شعر و نارنجستان اولین بار در سفرزون. پدیدار شد.

مشاهده این خبر در سایت مرجع