شرایط ترک تحصیل

منبع :  ایران مشاوره دسته بندی : آموزش و استخدام کد خبر : 250083 1 سال قبل 494
شرایط ترک تحصیل متوسطه اول و دوم 1401ترک تحصیل در مقطع راهنمایی و دبیرستان

ارزش تحصیل و ادامه دادن مسیر افزایش علم بر هیچ فردی پوشیده نیست زیرا این امر به بالا بردن دانش و سطح تفکر علمی کمک می نماید و همچنین در آینده افراد تاثیر گذار خواهد بود. در برخی موارد دانش آموزان، تمایلی به  ادامه تحصیل نشان نداده و اقدام به ترک آن می نمایند. ترک تحصیل در صورتی مقدور می باشد که بر اساس شرایط و نکات مربوط به آن اقدام کنید.

برای دانش آموزان پایه یازدهم و یا دوازدهم که پس از ترم اول ترک تحصیل می نمایند در همه دروس نوبت دوم آن ها غیبت غیرموجه ثبت می شود.

ترک تحصیل در مقطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم 

در دوره اول متوسطه بسیاری از افراد به دلایل مختلفی از جمله شرایط خانوادگی، مشکلات تحصیلی، ورود به پایه تحصیلی جدید و… ترجیح می دهند که از درس خواندن انصراف دهند زیرا این دسته از افراد فکر می کنند که در آینده می توانند بدون نیاز به تحصیل به هدف مدنظر خود برسند. در دوره دوم متوسطه نیز افراد به دلیل انتخاب رشته نهم به دهم و یا کنکور، تصمیم به کنار گذاشتن درس می گیرند

البته لازم به ذکر است موقعیت مناسب شغلی برای این دسته از افراد مهیا نمی گردد و حتی افرادی با تحصیلات عالی نیز مسائلی همچون کمبود تقاضای بازار کار سد راهشان می شود. بنابراین پیشنهاد می کنیم که متقاضیان بر اساس این تفکرات تصمیم نگیرند تا  در آینده پشیمانی به بار نیاید و با آگاهی از موارد ذکر شده در این مطلب انتخاب نهایی خود را به انجام برسانند.

در صورتی که تمایل به شرکت در کنکور سراسری ندارید و یا نمی خواهید در مقاطع بالاتر مشغول به تحصیل شوید بهتر است مدرک دیپلم خود را اخذ نمایید تا در صورت تغییر نگرش خود بتوانید نسبت به ادامه تحصیل اقدام کنید.

از علت های ترک تحصیل 

 امر ترک تحصیل شامل علل متفاوتی می باشد که گزینه های گوناگونی در آن دخیل می شوند. از جمله علت های  ترک تحصیل می توان به موارد زیر اشاره نمود.

 علل فرهنگی

این عامل به نوعی مهم ترین مسبب این امر می باشد. برای مثال گاهی والدین تشویق به ترک تحصیل فرزندان خود می کنند، این مورد بیشتر در روستاها و مناطق محروم دیده می شود که دختران بخاطر ازدواج زود هنگام و پسران به دلیل کار در کنار پدران خود مجبور به ترک تحصیل می شوند و یا سواد کم والدین موجب این امر می شود.

علل اقتصادی

شرایط اقتصادی از جمله اجبار والدین به کار اجباری فرزندان، وضعیت نامناسب مالی خانواده، مسکن نامناسب، عدم سرپرستی و حضور پدر و مادر زیاد بودن فرزندان و طبقه پایین شغلی والدین که در نهایت منجر به ترک تحصیل دانش آموز می گردد.

علل فردی

نمرات پایین، احساس ضعف و برخورد معلمان و کادر آموزشی با دانش آموزان منجر به تضعیف اعتماد به نفس آن ها می گردد که در نهایت فرد، تصمیم به کناره گیری از درس می کند زیرا احساسی در او شکل می گیرد که با این گونه درس خواندن تنها زمان خود را هدر می دهد. 

کمبود امکانات آموزشی

از جمله موارد دیگر که به ترک تحصیل اطلاق می گردد مهیا نبودن امکانات آموزشی و اهمیت ندادن به افراد تحصیل کرده، برخورد معلم، محتوای کتب درسی و شیوه برگزاری امتحانات،عدم جذابیت مدارس و ایجاد دافعه در دانش‌آموز می باشد.

ترک تحصیل در این شرایط اتفاق می افتد!

دانش آموزانی که زودتر از موعد، مدرسه را به دلایلی ترک کرده و یا قبل از اتمام یک دوره تحصیلی قادر به درس خواندن نباشند در شرایط ذکر شده زیر ناچار به انصراف از تحصیل می شوند.

  • دانش آموز در واحد آموزشی ثبت نام نکند.
  • دانش آموز و یا والدین در 18 سالگی در خواستی مبنی بر ترک تحصیل ارائه دهند.
  • محصل طبق مقررات آموزشی از ادامه تحصیل در پایه خود محروم شود.
  • دانش آموزان مشمول نظام وظیفه عمومی که سه ماه یا بیشتر به طور متوالی غیبت غیرموجه داشته باشند، به عنوان تارک تحصیلی از مدرسه اخراج می شوند.
  • چنانچه دانش آموز واجد شرایط در موعد مقرر، برابر ضوابط در مدرسه ثبت نام نکند، مدیر مدرسه موظف است، برابر مفاد این ماده، ترک تحصیلی وی را اعلام کند.
  • شرکت در امتحانات داوطلب آزاد از نظر مقررات نظام وظیفه عمومی، ترک تحصیل محسوب می شود و برای این گروه از داوطلبان، معافیت تحصیلی ( لینک) صادر نخواهد شد.

نحوه ترک تحصیل

برای ترک تحصیل، می بایست  دانش آموز و یا والدین در مرحله اول نسبت به انجام مراحل مربوط به انصراف از تحصیل اقدام نمایند و بعد از آن مدیر و معاون آموزشی به ثبت انصراف دانش آموز در سامانه دانش آموزی سیدا بپردازد و انجام این فرآیند توسط کادر اداری مذکور امکان پذیر می باشد. البته برای انصراف از تحصیل دانش آموز، می بایست دلیل موجه آن ذکر گردد.

  • انتخاب گزینه عملیات اولیه
  • ورود به بخش  سازماندهی و ثبت نام
  • درج مشخصات فردی دانش آموز
  • مشاهده اسامی دانش آموزان
  • انتخاب دانش آموز و درج علت انصراف از تحصیل

 از پیامدهای ترک تحصیل چه می دانید؟

ترک تحصیل به دنبال خود پیامد هایی را در پی دارد، از جمله ازدواج دختران در سنین پایین این مشکلات علاوه بر آسیب به جامعه فرهنگی، به خود فرد نیز لطمه وارد می کند. زیرا بعد ها به مادران و پدرانی تبدیل خواهند شد که نمی توانند الگوی خوبی برای فرزندان خود باشند.

  • ازدواج دختران در سنین کم
  • کاهش سطح فرهنگی جامعه
  • کاهش میزان سواد
  • تاثیر مستقیم بر افکار و روان
  • روی آوردن به ناهنجاری ها و بزهکاری
  • از بین رفتن احترام اجتماعی
  • پیدا نکردن شغل مناسب

اقداماتی که پس از ترک تحصیل باید انجام داد

اگر شرایط بر شما چیره شد و نتوانستید افکار خود را مدیریت کنید و ترک تحصیل کردید بلافاصله به دنبال علاقه قلبی خود بروید و شروع به یادگیری مهارتی کنید که شما را برای کارآفرینی و تبدیل شدن به یک شخصیت متخصص کمک می نماید. در نهایت هیچ چیزی نمی تواند جای خالی تحصیلات را پر کند. در صورتی که اقدام به ادامه تحصیل گرفتید می توانید با در نظر گرفتن شرایط و برداشتن قدمی جدید مسیر خود را شروع نمایید.

در صورتی که تصمیم به ادامه تحصیل گرفتید می توانید با در نظر گرفتن شرایط و پایه تحصیلی خود همراه با ارائه مدارک و شرکت در آزمون های مربوطه شروع به درس خواندن نمایید. البته برای تحصیل سنی در نظر گرفته شده است که تا پیش از اتمام آن می توانید در مدارس عادی درس بخوانید و پس از گذر از سن ذکر شده در آئین نامه می بایست به مدارس شبانه و یا بزرگسال مراجعه کنید.

یادتان باشد که تحصیلات سن نمی شناسد اگر به سنی هم رسیدید که این فکر به ذهنتان خطور کرد ” اکنون دیر است” توجهی نکنید و اقدام به تحصیل کنید مطمئن باشید در صورتی که با برنامه در کنار تحصیل، اهداف خود را پیش ببرید و مهارت بیاموزید به هیچ عنوان پشیمان نمی شوید.

سوالات متداول

1- ترک تحصیل یعنی چه؟

ترک تحصیل به فرآیندی گفته می شود که دانش آموز و یا والدین در خواستی مبنی بر انصراف از تحصیل بدهند.

2- فرآیند ترک تحصیل از طریق چه سامانه ای انجام می شود؟

فرآیند ترک تحصیل فقط مدیران مدرسه می توانند با مراجعه به سایت سیدا اقدام به حذف دانش آموز نمایند.

3- چه عللی منجر به ترک تحصیل دانش آموز می گردد؟

علت هایی همانند وضعیت اقتصادی، فرهنگی، کمبود امکانات رفاهی و مواردی که مقاله ذکر گشته است منجر به ترک تحصیل فرد می گردد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

مشاهده این خبر در سایت مرجع