ایده مبهم بعدی اپل: ربات های خانگی هوشمند

منبع :  مرجع سخت افزار دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 594073 1 ماه قبل 192

شرکت اپل اخیرا اعلام کرد که پروژه بزرگ بعدی آن شاید سخت‌تر از ساخت یک خودرو باشد. به نظر می‌رسد که ایده بزرگ اپل، ساخت یک ربات هوشمند خانگی است که می‌تواند بفهمد چگونه به صورت ایمن حرکت کند. حالا وس دیویس از پایگاه ورج گزارشی جالب درباره ربات‌های انسان‌نما تهیه کرده است که شرکت‌های بزرگ فناوری آنها را ساخته‌اند یا طراحی مفهومی آنها را ارائه داده‌اند. علاوه بر این، او به بررسی پروژه شرکت اپل برای ساخت ربات انسان‌نما پرداخته است.

ربات‌های انسان‌نما یکی از آن رویاهایی هستند که گاهی اوقات احساس می‌کنیم در پرتگاه تحقق آن هستیم. بوستون داینامیکس ربات اطلس خود را دارد و شرکت‌هایی مانند مرسدس بنز، آمازون و BMW درحال آزمایش روبات‌ها برای استفاده صنعتی هستند. البته همه اینها ربات‌های بسیار گران‌قیمتی هستند که وظایف خود را در محیط‌های کنترل‌شده انجام می‌دهند. بنابراین تحقق رویای کاربرد ربات‌ها در خانه ممکن است هنوز دور باشد.

حالا به اپل می‌پردازیم. مارک گورمن در بلومبرگ گفت که پروژه‌های روباتیک اپل تحت نظارت جان جیاناندریا، کارمند سابق گوگل است که برای مدتی مسئولیت پروژه Apple Car و سیری را برعهده داشت. با لغو پروژه خودرو، عرضه هدست ویژن پرو و Apple Intelligence به نظر می‌رسد که اتفاق بزرگ بعدی شرکت مربوط به این پروژه باشد.

طبق اطلاعات وی، با هر نوع ربات انسان‌نمای اپل حداقل یک دهه فاصله داریم. با این حال، ایده‌های ساده‌تر ممکن است نزدیک‌تر باشند: یک ربات کوچک‌تر که ممکن است شما را دنبال کند یا ایده دیگری که شامل یک صفحه‌نمایش بزرگ آیپد روی یک بازوی روباتیک است که احساسات خود را با تکان‌دادن سر و مواردی از این دست نشان می‌دهد.

با وجود این، ساخت یک ربات متحرک کار دشواری است. حالا اپل چه برنامه‌ای برای ربات خانگی هوشمندی دارد که شما را دنبال می‌کند؟ آیا این ربات موسیقی پخش خواهد کرد؟ آیا چرخ خواهد داشت یا راه می‌رود؟ آیا از کاربر انتظار می‌رود که با چت‌بات شرکت صحبت کند یا با توجه به شایعه اخیر همکاری OpenAI با اپل، چت‌بات دیگری مورداستفاده قرار خواهد گرفت؟

 ربات های خانگی هوشمند

فاکتور شکل این ربات حداقل به اندازه هوشمندی آن مهم خواهد بود. زیرا خانه‌ها دارای پله‌ها، مبلمانی هستند که گاهی جابه‌جا می‌شوند، لباس‌هایی که روی زمین قرار می‌گیرند، حیوانات خانگی که مانع می‌شوند و بچه‌هایی که وسایلشان را همه‌جا رها می‌کنند و درهایی که دیروز به‌خوبی باز یا بسته می‌شدند و ممکن است امروز اینطور نباشند.

ایده ربات خانگی اپل و ربات‌های اخیر دنیای تکنولوژی

بر اساس جزئیات کمی که دردرست داریم، به نظر می‌رسد ایده‌های رباتیک اپل با ربات‌های جدید جذابی که اخیراً دیده‌ایم مطابقت دارد.

 ربات های خانگی هوشمند

    یکی از نمونه‌های اخیر مفهوم Bot Handy سامسونگ است که شبیه یک ربات جاروبرقی با یک میله در بالا و یک بازوی مفصلی است که برای انجام کارهایی مانند برداشتن وسایل شما یا مرتب‌کردن ظروف طراحی شده است. همچنین ربات توپ بامزه‌ای به نام Ballie وجود دارد که سامسونگ در چند نمایشگاه CES به نمایش گذاشته است. جدیدترین نسخه این ربات، به دنبال کاربران می‌رود و پروژکتوری در آن جاسازی شده که می‌توان از آن برای نمایش فیلم‌، تماس‌های ویدیویی یا سرگرم کردن سگ خانه استفاده کرد.

     ربات های خانگی هوشمند

    در همین حال، ربات خانگی آمازون، Astro که به یک تبلت برای تشخیص چهره مجهز شده، هنوز فقط با ارسال درخواست ازطریق وب‌سایت آمازون و با قیمت 1600 دلار در‌دسترس است. این محصول از نظر زیبایی شناسی جذاب است، اما مشخص نیست که از نظر عملکردی از چند دوربین سیمی ارزان‌قیمت و یک اسپیکر Echo Dot مفیدتر خواهد بود یا خیر.

    الجی می‌گوید که ربات AI Agent مدل Q9 یک کنترل‌کننده هوشمند خانه است که می‌تواند با پیش‌بینی خلق‌و‌خوی کاربر، براساس برداشت خود از احساس او، موسیقی پخش کند.

    وس دیویس در گزارش خود اشاره کرد که هنوز یک آینده علمی تخیلی پر از دستیارهای خانگی رباتیک می‌خواهد که ما را از کارهای پیش‌پاافتاده‌ای که مانع انجام‌دادن کارهای سرگرم‌کننده موردعلاقه‌مان می‌شوند، نجات دهند. مشکل اینجاست که همه ما در یک خانه بکر و منظم زندگی نمی‌کنیم که در ویدیوی ربات بالی سامسونگ یا ویدیوهای اپل نشان داده می‌شوند و فضاهای شخصی را برای ربات دارند. خانه‌ها معمولاً مکان‌هایی پرهرج‌ومرج هستند و شرکت‌های فناوری هنگام طراحی ربات‌ها این موضوع را در نظر نمی‌گیرند.

    او می‌گوید راه‌های دیگری نیز وجود دارد که باید طی کرد. دوربین Ring Always Home Cam شرکت آمازون را در نظر بگیرید که از روی ویدئوهای نمایشی، بسیار مورد قضاوت قرار خواهد گرفت اما می‌تواند مفید و خوب باشد. اگر برای لحظه‌ای پیامدهای نه‌چندان مهم حفظ حریم خصوصی را کنار بگذاریم، به نظر می‌رسد که امیدوارکننده خواهد بود که این ربات تحرک دارد و فقط به‌عنوان یک دوربین امنیتی گشت‌زنی طراحی شده است.

    این نوع عملکرد متمرکز به این معنی است که ربات قابل پیش‌بینی است و سیستم‌های تک‌منظوره نیز به همین دلیل کارآیی دارند. وس دیویس توضیح می‌دهد پس از مدتی آزمایش، بلندگوهای هوشمند جایی هستند که به‌طور مداوم صدای او را می‌شنوند و کارآیی بیشتری خواهند داشت. او اضافه می‌کند که جاروبرقی‌های رباتیک خود را در اتاق‌هایی قرار می‌دهد که می‌داند به اندازه‌ای مرتب خواهند بود که ربات به دام نیفتد یا چیزی را نشکند.

    وس دیویس می‌گوید: جاروبرقی‌های رباتیک من، «Robova L35 شرکت Eufy و Roomba j7 شرکت iRobot هستند که خوب کار می‌کنند، اما گاهی اوقات وقتی اسباب‌بازی‌های گربه‌ام را پیدا می‌کنند یا یک گیره کاغذ را می‌خورند، باید آنها را نجات دهم.

    مشخص نیست که هوش مصنوعی بتواند این مشکلات را حل کند یا خیر. یک مقاله نظری در نیویورک تایمز اخیراً اشاره کرد که علیرغم تمام فشارها در مورد این فناوری در طول یک سال و نیم گذشته، هوش مصنوعی مولد ثابت نکرده است که در ساخت متن، تصویر و موسیقی بهتر از یک ربات جاروبرقی سطح متوسط خواهد بود ​​که کار قابل‌قبولی را انجام می‌دهد.

    با توجه به رونق مولد هوش مصنوعی و شایعات مبنی‌بر اینکه اپل در حال کار بر روی هوم پاد مجهز به صفحه نمایش با قابلیت چرخش به سوی کاربر است، این طرح همچنان مبهم به نظر می‌رسد. حرکت در داخل خانه و تعامل با اشیاء مشکل پیچیده‌تری است، اما شرکت‌هایی مانند گوگل و تویوتا با استفاده از روش‌های آموزشی مولد هوش مصنوعی برای ربات‌هایی که یاد می‌گیرند چگونه کارهایی مانند درست کردن صبحانه یا مرتب کردن سریع اشیا بدون برنامه‌نویسی صریح انجام دهند، موفقیت‌هایی را تجربه کرده‌اند.

    سال‌ها با شاید دهه‌ها زمان لازم است تا اپل یا هر شرکت فناوری دیگری بتواند ربات خانگی هوشمندتری از نمونه‌های نیمه‌کارآمد فعلی برای ما به ارمغان بیاورد که در خانه‌های ما اشتباه می‌کنند، عجیب و خسته‌کننده به نظر می‌رسند یا می‌شکنند.

    • اپل iPadOS 18 را با مشخصات جذاب معرفی کرد
    • اپل هوش مصنوعی Apple Intelligence را معرفی کرد
    • رونمایی اپل از iOS 18: نسخه‌ای جدید با قابلیت‌های جدید
    • Game Mode جدید آیفون برای اجرای سریعتر بازی‌ها معرفی شد
    مشاهده این خبر در سایت مرجع