۵ دلیل علمی که ثابت می‌کند نباید آب یخ بنوشید

منبع :  دیجی کالا دسته بندی : دیجی کالا کد خبر : 192745 2 سال قبل 512

کمتر از یک ماه دیگر بهار از راه می‌رسد و به فصل گرم نزدیک می‌شویم. معمولا در روزهای گرم سال به محض رسیدن به خانه اولین کاری که می‌کنیم نوشیدن یک لیوان آب سرد است. این کار تمام گرما را از تن ما بیرون می‌کند و احساس خوبی پیدا می‌کنیم؛ اما آیا این کار برای بدن مفید است؟ آیا نوشیدن آب یخ سلامتی ما را به خطر می‌اندازد؟

در این مطلب از دیجی‌کالا مگ می‌خواهیم از ۵ دلیل که ثابت می‌کند نوشیدن آب یخ برای بدن شما مضر بوده و سلامتی را به خطر می‌اندازد صحبت کنیم.

  • ۱۰ فایده‌ی باورنکردنی نوشیدن آب گرم

آب یخ، دشمن معده

نوشیدن آب یخ، دشمن معده

آیورودا طب مکمل در شرق و مجموعه‌ای از آگاهی‌ها است که دانشمندان و سالکان هندی طی هزاران سال به تدریج و بیشتر از طریق مراقبه‌ی فکری و درون‌نگری کسب و کشف کردند.

نوشیدن آب سرد می‌تواند عملکرد اسید معده را مختل کرده و تعادل مواد در زمان هضم را برهم زند. در طب‌های مکمل مثل طب آیورودا تاکید زیادی بر ننوشیدن آب یخ، مخصوصا مابین غذا، شده است. آیورودا آب یخ را در دسته‌ی عادات غذایی ناسالم قرار داده و آن‌ را این‌طور شرح داده است: «نوشیدن آب بسیار خنک در طول وعده‌های غذایی یا هر زمان دیگری از دسته عادات غذایی ناسالم است که تعادل را در بدن مختل می‌کند.» همچنین توصیه می‌کند اگر مجبور به نوشیدن آب در بین وعده‌ی غذایی هستید باید کمی آب گرم بین لقمه‌های غذا بنوشید.

حالا که نظر طب‌های سنتی را خواندید به سراغ دلایل علم پزشکی می‌رویم تا با مضرات نوشیدن آب یخ آشنا شوید.

۱. نوشیدن آب یخ عمل هضم را مختل و محدود می‌کند

نوشیدن آب یخ عمل هضم را مختل و محدود می‌کند

کارشناسان می‌گویند نوشیدن آب سرد، حتی مصرف نوشیدنی‌های سرد، رگ‌های خونی شما را منقبض کرده و در نتیجه عمل هضم را مختل و محدود می‌کند. همچنین نوشیدن آب یخ از عملکرد صحیح فرآیند طبیعی جذب مواد مغذی در طول هضم غذا جلوگیری می‌کند.

تاثیر منفی دیگری که نوشیدن آب یخ بر عمل هضم می‌گذارد، انحراف تمرکز بدن بر عمل هضم و تلاش برای متعادل کردن دمای بدن است. این کار باعث از دست دادن آب و ایجاد احساس کم آبی در بدن می‌شود. دمای طبیعی بدن ۳۷ درجه‌ی سانتیگراد است و وقتی ماده‌ای با دمای کمتر از این مصرف می‌کنید، برای ایجاد تعادل دمایی انرژی زیادی صرف می‌شود. پس بدن مجبور است انرژی خود را برای تعدیل دما مصرف کند و در نتیجه چیز زیادی برای هضم و جذب مواد مغذی باقی نمی‌ماند. به همین دلیل است که همیشه توصیه می‌شود آب هم‌دما با دمای محیط بنوشید.

۲. نوشیدن آب یخ باعث ایجاد گلودرد می‌شود

نوشیدن آب یخ باعث ایجاد گلو درد می‌شود

اصلی‌ترین دلیلی که باعث می‌شود همه شما را از نوشیدن آب یخ منع کنند افزایش احتماالا گلودرد و گرفتگی بینی است. نوشیدن آب سرد، مخصوصا بعد از غذا، باعث ایجاد مخاط اضافی در مجراهای تنفسی می‌شود و یک لایه‌ی محافظ در دستگاه تنفسی تشکیل می‌دهد. این موضوع باعث آسیب‌پذیر شدن دستگاه تنفسی در زمان احتقان و ابتلا عفونت‌های التهابی می‌شود.

۳. نوشیدن آب یخ از تجزیه‌ی چربی‌ها جلوگیری می‌کند

نوشیدن آب یخ از تجزیه‌ی چربی‌ها جلوگیری می‌کند

کارشناسان می‌گویند: «اگر بلافاصله بعد از غذا آب سرد بنوشید، به دلیل سرمای ایجاد شده چربی‌های غذا جامد شده و تجزیه‌ی آن‌ها برای بدن سخت می‌شود.» دکتر آنجو، متخصص تغذیه ساکن بنگلور، توصیه می‌کند: «۳۰ دقیقه قبل و بعد از غذا آب ننوشید تا بدن شرایط مناسبی برای هضم غذا داشته باشد.»

  • نکات مهم درباره‌ی آب‌رسانی به بدن که دوندگان باید بدانند

۴. نوشیدن آب یخ می‌تواند ضربان قلب را کاهش دهد

نوشیدن آب یخ می‌تواند ضربان قلب را کاهش دهد

بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن آب یخ می‌تواند در کاهش ضربان قلب شما نقش داشته باشد. اینطور به نظر می‌رسد که آب یخ باعث تحریک عصب واگ (طولانی‌ترین عصب مغزی و دهمین زوج از ۱۲ جفت عصبی مغز) می‌شود. این عصب بخش مهمی از سیستم ععصبی خودمختار بدن است و می‌تواند ضربان قلب را کاهش دهد. وقتی آب سرد مصرف می‌کنید دمای پایینِ آب باعث تحریک عصب شده و ضربان قلب را کاهش می‌دهد.

۵. نوشیدن آب یخ می‌تواند به بدن شوک وارد کند

نوشیدن آب یخ می‌تواند به بدن شوک وارد کند

کارشناسان توصیه می‌کنند بعد از تمرینات ورزشی و فعالیت بدنی از نوشیدن آب سرد خودداری کنید. مربیان ورزشی هم همیشه توصیه می‌کنند بعد از تمرین یک لیوان آب گرم بنوشید. بدن در زمان فعالیت شدید و سنگین میزان زیادی گرما تولید می‌کند و اگر بلافاصله آب یخ بنوشید تعادل دمایی در زمان کوتاهی مختلف شده و می‌تواند روی دستگاه گوارش شما تاثیر منفی بگذارد. علاوه بر این بدن اصلا نمی‌تواند آب سرد را جذب کند پس عملا نوشیدن آن هیچ فایده‌ای ندارد. گزارش‌های زیادی از ورزشکاران شنیده شده که وقتی بلافاصله بعد از تمرین آب سرد نوشیده‌اند درد شدیدی در معده‌ی خود احساس کرده‌اند. دلیل این اتفاق چیزی نیست جز وارد شدن شوک دمایی به بدن!

بررسی کلی

بررسی کلی تاثیر نوشیدن آب یخ بر بدن

دلایلی که در این مطلب ذکر شد به معنای کاهش مصرف آب نیست. شما همیشه، مخصوصا در فصل گرم، باید بدن خود را هیدراته نگه دارید اما با دقت به دمای آب باید این کار را بکنید. مصرف آب هم‌دمای محیط علاوه بر اینکه بدن شما را بهتر و بیشتر هیدارته نگه می‌دارد، باعث هضم سریع‌تر غذا هم می‌شود. آب گرم به راحتی غذا را تجزیه کرده و حرکات روده را بهبود می‌بخشد. همچنین به عنوان یک تصفیه کننده‌ی خون عمل کرده و فرآیند سم‌زدایی طبیعی بدن را فعال نگه می‌دارد. پس از امروز به بعد در زمان نوشیدن آب حتما مطمئن شوید که سرد نیست.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت دیجی‌کالا مگ را بخوانید.

منبع: FOOD NDTV

نوشته ۵ دلیل علمی که ثابت می‌کند نباید آب یخ بنوشید اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

مشاهده این خبر در سایت مرجع