AMD اشتباه خود در رابطه با توان الکتریکی PPT و TDP را تصحیح کرد

منبع :  مرجع سخت افزار دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 250836 1 سال قبل 298

در کامپیوتکس امسال مدیرعامل AMD دکتر Lisa Sui از سری جدید پردازنده‌های دسکتاپ Ryzen 7000 و پلتفرم AM5 رونمایی کرد اما ارقام مربوط به توان الکتریکی PPT و TDP را نامفهوم و بعضاً اشتباه بیان کرد.

  • مصاحبه خواندنی با مدیر بازاریابی AMD در رابطه با پردازنده‌های Ryzen 7000

Sui در حین صحبت و همزمان با ارائه جزئیات در ارتباط با پلتفرم و محصولات جدید، به طور ناخواسته اطلاعات گمراه‌کننده‌ای را در مورد مصرف انرژی مورد نیاز این پلتفرم‌ها ارائه کرد. در بخشی از سخنرانی، مدیرعامل AMD مصرف 170 وات را هم برای بیشترین TDP اسمی پشتیبانی شده توسط پلتفرم و هم برای حداکثر توان الکتریکی مصرفی که می‌توان به سوکت داده شود (PPT) به کار برد.

همان زمان هم مشخص بود که AMD در این رابطه اشتباه کرده و این ارقام نمی‌توانست درست باشد. برای رفع ابهامات و شفاف‌سازی در این مورد، کمپانی AMD بیانیه‌ای را منتشر کرده و در آن از مقادیر صحیح سخن گفته است. به طور خلاصه TDP 170 درست بود اما مقدار واقعی PPT در واقع 230 وات است. در این بیانیه آمده:

“AMD مایل است اصلاحاتی را در رابطه با محدودیت توان برق مصرفی سوکت و TDP صادر کند. سوکت AM5 از TDP 170 وات پشتیبانی می‌کند و رقم PPT نیز 230W خواهد بود. TDP*1.35 استاندارد محاسباتی برای مقایسه TDP در برابر PPT برای سوکت AMD در معماری محصولات Zen است و TDP 170 وات کنونی نیز از این قاعده مستثنی نیست. (229.5=1.35*170) این TDP عملکرد محاسباتی بیشتری را برای CPU هایی با تعداد هسته‌های بالاتر به ارمغان می‌آورد و پرفورمنس بهبودیافته در محاسبات سنگین را ارائه می‌کند. AMD مفتخر است که قابلیت‌های محصولات خود را به صورت واضح و شفاف برای مخاطبین در دسترس قرار دهد و ما می‌خواهیم از این فرصت استفاده کنیم و بابت اشتباه قبلی خود و به وجود آوردن هرگونه سردرگمی پوزش می‌طلبیم.”

افزایش کلی مصرف برق در پلفترم AM5 غیرمنتظره نبود و بخشی از فرآیند انتقال به سوکت‌های LGA گستردگی پین‌های اتصال الکتریکی برای حل موضوع مصرف بیشتر آن است. سازندگان مادربرد بدون شک طراحی محصولات خود را با ارقام مصرفی بالاتر از AMD ارائه خواهند کرد اما 170/230 وات حداقل میزان انرژی مورد نیاز برای پشتیبانی از پلتفرم AM5 است.

AMD توان الکتریکی PPT و TDP

مصرف انرژی CPU ها در چند سال گذشته رو به افزایش بوده زیرا اکنون در دوران سیلیکون تیره به سر می‌بریم. در حالی که یک هسته از CPU هنوز مصرف انرژی متوسطی دارد اما این رقم برای هسته‌های پرفورمنس 20 تا 30 وات است و در همین راستا مصرفی کلی یک پردازنده‌ی رده‌بالای 16 هسته‌ای شدیداً افزایش می‌یابد.

محدودیت تحویل توان نیز عامل دست و پاگیری برای پردازنده به حساب می‌آید و در پردازش‌های سنگین و چند رشته‌ای عملکرد ممتاز CPU را کاهش می‌دهد، افزایش محدوده‌ی توان کلی پلتفرم پردازشی اما این امکان را به پردازنده می‌‎دهد که برای عملکرد بهتر در بیشتر مواقع از توان الکتریکی بالاتری استفاده کند.

  • آموزش نحوه نصب پردازنده Ryzen 7000 Zen 4 AM5 AMD
  • MSI برای اولین بار چیپ‌ست دوگانه AMD X670 را به نمایش گذاشت
  • تایید AMD مبنی بر اورکلاک نبودن فرکانس 5.5GHz رایزن 7000 در کامپیوتکس
مشاهده این خبر در سایت مرجع