به گزارش اکوایران، ناپدید شدن وزیر دفاع چین که آخرین مورد از یک رشته تحولات در رده‌های بالای این کشور است به عدم اطمینان در مورد حکومت شی جین پینگ دامن زده است زیرا برای او سرکوب داخلی بر تعامل بین‌المللی برتری دارد.

خدشه بر اعتماد به رهبری دومین اقتصاد جهان

غیر قابل پیش‌بینی بودن شرایط می‌تواند بر اعتمادی که دیگر کشورها به رهبری دومین اقتصاد جهان دارند تاثیر بگذارد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، لی شانگفو وزیر دفاع چین که از زمان ناپدید شدن در اواخر آگوست جلساتی از جمله با حداقل یکی از همتایان خارجی خود را از دست داده است، در ارتباط با فساد در زمینه تدارکات نظامی تحت بازجویی است. وزیر خارجه تازه منصوب شده، چین گانگ نیز در ماه ژوئیه با توضیحاتی اندک ناپدید شد.

در حالی که شی جین پیگ بر مسائل داخلی تمرکز کرده است غیبتش در نشست گروه 20 این ماه در هند، موجب نگرانی دیپلمات‌های کشورهای خارجی شد. این اولین بار در طول یک دهه حکمرانی شی است که او حضور در گردهمایی رهبران جهانی را از دست داده است. در مواجه با بی‌ثباتی فزاینده، برخی از تحلیلگران و دیپلمات‌ها خواستار نگاهی عمیق‌تر به ماهیت واقعی رژیم شی هستند.

درو تامپسون از مقامات سابق پنتاگون که اکنون در دانشگاه ملی سنگاپور محقق است در این باره گفت: «ارزیابی با چشمان باز لازم است. مسئله فقط این نیست که چین یک شریک است یا یک رقیب. این کشور منبع خطر اقتصادی، سیاسی و نظامی است». تامپسون گفت به دلیل عدم شفافیت پیرامون تغییرات، توضیحات مختلفی محتمل بود. «و این موضوع به بحران اعتمادی که در سرتاسر چین در حال وقوع است شدت می‌بخشد.»

نزدیکی به معنای حمایت نیست

در مورد ناپدید شدن لی، وزیر دفاع و تحقیقات از او، سخنگوی این وزارتخانه روز جمعه به خبرنگاران گفت که از این وضعیت بی‌اطلاع است. شورای دولتی و وزارت دفاع به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

لی از زمان انتصابش در ماه مارس چهره عمومی دیپلماسی نظامی رو به گسترش چین بوده و در جریان کنفرانس امنیتی در پکن در ماه ژوئن و در سفر به بلاروس و روسیه در ماه آگوست نسبت به عملیات نظامی ایالات متحده ابراز نگرانی کرده است.

انتظار می‌رفت او در ماه اکتبر میزبان یک نشست امنیتی بین‌المللی در پکن باشد و به نمایندگی از ارتش آزادی بخش خلق در نشستی در نوامبر با روسای دفاع منطقه‌ای در جاکارتا حضور داشته باشد.

با وجود فساد طولانی مدت در نهادهای نظامی و دولتی چین، برخی تحلیلگران معتقدند سرکوب‌های ضداختلاس شی جین پینگ نشان‌گر پاکسازی سیاسی در سراسر حزب کمونیست است.

هلنا لگاردا، تحلیل‌گر ارشد موسسه مطالعات چین مرکاتور در برلین می‌گوید: «صرف نظر از دلیل این اتفاقات این حس که ممکن است این جریانات ادامه پیدا کند می‌تواند بر اعتماد بازیگران خارجی در ارتباط با همتایان چینی خود تاثیر بگذارد.»

تحولات مرتبط با لی به دلیل سرعت و رسیدن این امر به نخبگان دست‌چین شده شی غیرمعمول است. الکساندر نیل، تحلیل‌گر امنیتی مستقر در سنگاپور و یکی از همکاران اندیشکده فروم پاسیفیک هاوایی گفت:«همه چیز بسیار ناگهانی است. چیزی که اکنون می‌بینیم این است که در دنیای شی، نزدیکی به معنای حمایت نیست.»

ریسک استمرار

اگرچه لی در سمت فرماندهی مستقیم نیست اما در کمیسیون نظامی مرکزی هفت نفره شی خدمت می‌کند و یکی از پنج عضو شورای دولتی چین است. سمتی که در کابینه از وزرای عادی بالاتر است. برخی از محققان بر این باورند که او به ژنرال ژانگ یوشیا نزدیک است که نزدیکترین متحد شی در ارتش آزادی بخش خلق است.

لی که در سال 2018 توسط واشنگتن به دلیل قرارداد تسلیحاتی با روسیه تحریم شد از ملاقات با لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده در کنفرانس امنیتی شانگری لا دیالوگ سنگاپور در ماه ژوئن سر باز زد. نزدیکترین تعامل آن‌ها دست دادن بود.

آستین و دیگر مقامات ایالات متحده در حالی که تنش‌های منطقه‌ای در حال افزایش است، مایل به از سرگیری گفتگوهای سطح بالا بین دو ارتش هستند. اما پاسخ پکن این است که می‌خواهد واشنگتن در آسیا و اقیانوسیه کمتر جسورانه رفتار کند.

نمایندگان منطقه‌ای می‌گویند دیپلماسی نظامی عمیق‌تر با چین به ویژه با ایالات متحده و همچنین با دیگر قدرت‌ها حیاتی است زیرا چین به طور فزاینده‌ای نیروهایش را در اطراف تایوان و در سراسر بخش‌های مورد مناقشه دریاهای چین شرقی و جنوبی مستقر می‌کند.

به گفته یک دیپلمات آسیایی «اگر سرنوشت لی، منعکس کننده تمرکر فزاینده شی به مسائل داخلی باشد، برای کسانی که به دنبال خطوط ارتباطی بیشتر با نیروی نظامی چین هستند اتفاق خوبی نیست.»

جان یان چونگ دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه سنگاپور گفت از آنجایی که ارتش آزادی بخش خلق در سال جاری سطح بی‌سابقه‌ای از درگیری‌های نظامی با نیروهای جنوب شرق آسیا دارد، تغییرات سریع اخیر در پکن «به گمانه‌زنی‌ها و برخی نگرانی‌ها در مورد تداوم سیاست‌ها دامن زده است.»

به گفته چونگ: «با توجه به افزایش فعالیت ارتش آزادی‌بخش خلق چین در نزدیکی تایوان و دریای چین شرقی و هم‌چنین تشدید فعالیت شبه‌نظامی در دریای چین جنوبی احتمالا تغییرات در ارتش در این زمان توجه را به خود جلب خواهد کرد زیرا چنین اقداماتی خطر بالقوه حوادث و بحران‌ها را ایجاد می‌کند.»