آشنایی با رنگارنگ‌ترین مسجد دنیا در شیراز

منبع :  مجله گردشگری سفرزون دسته بندی : گردشگری کد خبر : 483549 11 ماه قبل 420

اگر عاشق معماری مسجدهای تاریخی هستید، حتماً باید به مسجد نصیرالملک در شیراز سری بزنید. مسجد نصیرالملک شیراز، مسجدی جذاب و خاص است و از معروفترین جاذبه های دیدنی شیراز محسوب می شود. در این نوشته قصد داریم شما را با مسجد نصیرالملک شیراز آشنا کنیم و از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

معرفی مسجد صورتی شیراز

مسجد نصیرالملک شیراز از زیباترین مساجد تاریخی است که قدمتش به دوران قاجار برمی‌گردد. به دلیل استفاده زیاد از رنگ صورتی در کاشیها و فرش های مسجد نصیرالملک، این مسجد به «مسجد صورتی» در دنیا معروف شده است. معمولا برای ساخت مساجد در ایران، از رنگهای فیروزه‌ای، آبی، سبز و لاجوردی استفاده می شود؛ اما در مسجد نصیرالملک، شما می توانید وجود رنگ صورتی را به وضوح مشاهده کنید که به نوعی ساختارشکنی در معماری ایرانی اسلامی محسوب می شود.

با حضور در مسجد نصیرالملک، شما بازی نور و رنگها را مشاهده خواهید کرد. به دلیل استفاده از شیشه های رنگی در پنجره های مسجد نصیرالملک، نور زرد خورشید به رنگهای دیگری مانند سبز، آبی، قرمز، نارنجی و صورتی تغییر می کند و فضایی جذاب و دوست‌داشتنی را به تصویر می کشد.

مسجد نصیرالملک شیراز در خیابان لطفعلی خان زند و کوچه نصیرالملک قرار دارد که از محله های بسیار قدیمی شیراز است.

اگر کنجکاو شده اید که با تاریخ ساخت مسجد نصیرالملک آشنا شوید، در ادامه این نوشته با ما همراه باشید.

قدمت مسجد نصیرالملک شیراز

ساخت مسجد نصیرالملک به سال ۱۲۹۳ هجری قمری برمی گردد. یکی از بزرگان سلسله قاجار به نام «نصیرالملک»، دستور ساخت این مسجد را می دهد. طراحی و معماری این مسجد توسط «محمد حسن معمار» انجام شده است که یکی از معماران برجسته دوران قاجار بود. ساخت و تکمیل مسجد نصیرالملک، ۱۲ سال طول کشید تا در نهایت، این مسجد جذاب ساخته شود.

آشنایی با بخشهای جالب مسجد نصیرالملک

در ورودی مسجد نصیرالملک، دو درب چوبی بزرگ و باشکوه را می بینید که در بالای این درها، شعری از شوریده شیرازی نوشته شده است. مسجد نصیرالملک، دو شبستان شرقی و غربی دارد که شبستان غربی، زیباتر از شبستان شرقی است.

شبستان غربی، محل تجمع مردم در فصل تابستان بود. در شبستان غربی، شما آجرکاری های زیبا را مشاهده می کنید. طاق شبستان غربی با ستونهای سنگی و طرحهای مارپیچی زیباتر شده است. در شبستان غربی مسجد نصیرالملک، هفت درگاه و هفت در چوبی با شیشه های رنگی را مشاهده می کنید. هفت، عدد مقدسی است و به همین دلیل، از این عدد در طراحی مسجد نصیرالملک استفاده شده است.

سنگ تراشی هنرمندانه شبستان غربی مسجد، شما را به یاد مسجد وکیل شیراز می اندازد.  روی طاق ها و دیوارهای شبستان غربی مسجد نیز کاشی کاری های زیبا را مشاهده خواهید کرد. سقف شبستان نیز به طرح گل و بوته، آیات قرآن و طرحهای اسلیمی مزین شده است. سنگ محراب این شبستان از جنس سنگ مرمر است. ظرافت و ریزبینی در تمام بخش های مسجد نصیرالملک مشاهده می شود و همین موضوع باعث جذابیت بیشتر این مسجد شده است.

شبستان شرقی مسجد بیشتر در فصل زمستان کاربرد داشت. در شبستان شرقی مسجد نیز هفت ستون وجود دارد که در یک ردیف قرار گرفته اند. در جلوی این شبستان نیز ایوانی بزرگ با چندین طاق نما را مشاهده می کنید.

زمانی که به مسجد نصیرالملک رفتید، حتما طاق مروارید مسجد را ببینید تا به قدرت معماری اسلامی در ایران پی ببرید. تمام قسمتهای داخلی، بیرونی و سقف طاق مروارید با کاشی های رنگارنگ پوشانده شده است و جذابیت زیادی دارد.

شکستن قواعد معماری در مسجد نصیرالملک شیراز

استفاده از کاشی های غیرمرسوم با رنگهای تند مانند زرد، قرمز، نارنجی و صورتی، فضایی متفاوت را در مسجد نصیرالملک خلق کرده است. این رنگها، در معماری دوران قاجار رایج بود و به همین دلیل، از رنگهای تند در ساخت این مسجد استفاده شده است. یکی از روایتهای قدیمی بیان می کند که کاشی کار مسجد نصیرالملک، قصد برپا کردن آتش در این مسجد را داشت و به همین دلیل، کاشی های خاص با رنگهای تند را برای مسجد نصیرالملک انتخاب کرد.

در سایر قسمتهای مسجد هم می توان این ساختارشکنی را مشاهده کرد؛ مثلاً استفاده از نقوش متفاوت و شیشه های رنگی در طول پنجره های مسجد، نشان دهنده تغییر ساختار رایج برای ساخت این مسجد بوده است.

با حضور در مسجد نصیرالملک، شما از ترکیب رنگ و نور شگفت‌زده خواهید شد و با دیدن طیفهای رنگی جذاب، احساس آرامش و سرزندگی می کنید.

ساعت بازدید از مسجد نصیرالملک شیراز

برای مشاهده تمام بخشهای مسجد نصیرالملک، شما می توانید از ساعت ۷ تا ۱۷ به این مکان بروید. بهترین زمان برای دیدن مسجد صورتی، اوایل صبح است؛ زیرا با تابش نور خورشید به این شیشه های رنگی، شما طیف متنوعی از رنگهای جذاب را مشاهده می کنید.

اهمیت رزرو هتل در سفر به شیراز

اگر قصد سفر به شیراز را دارید و می خواهید لحظاتی لذت‌بخش را در شیراز تجربه کنید، بهتر است ابتدا برای رزرو هتل های شیراز اقدام کنید. در شهر شیراز، انواع هتل های پنج ستاره و چهارستاره با امکانات متفاوت وجود دارد و شما می توانید بهترین اقامتگاه شیراز را برای سفرتان انتخاب کنید. در ادامه با ۳ مورد از تمیزترین هتل های شیراز آشنا خواهید شد.

معرفی هتل چمران شیراز

هتل چمران شیراز، هتلی پنج ستاره است که در بلوار شهید چمران شیراز قرار دارد. هتل چمران از جمله بهترین هتلهای شیراز محسوب می شود. چشم انداز اتاق های این هتل رو به خیابانها و باغ های شیراز است. با رزرو هتل چمران شیراز، شما از امکانات و خدمات مختلفی مانند سالن اسپا، استخر و جکوزی، باشگاه بدنسازی و اینترنت پرسرعت بهره‌مند خواهید شد. موقعیت مکانی هتل چمران شیراز بسیار خوب است و به مکانهای دیدنی و مهم شیراز مانند باغ نارنجستان قوام، ارگ کریم خان، بازار وکیل، مسجد وکیل، حافظیه، سعدیه و مسجد نصیرالملک نزدیک است.

معرفی هتل پارسیان شیراز

هتل پارسیان شیراز، هتلی چهارستاره و خوش نام است که در خیابان رودکی قرار دارد. این هتل مجلل در مرکز شهر شیراز ساخته شده است و به همین دلیل، به مراکز تاریخی و مکانهای دیدنی شیراز نزدیک است. با اقامت در هتل پارسیان شیراز، شما از امکانات و خدمات مختلفی مانند اینترنت پرسرعت، پارکینگ اختصاصی، آرایشگاه و فروشگاه صنایع‌دستی بهره‌مند خواهید شد. با اقامت در هتل پارسیان، آرامش را به معنای واقعی احساس خواهید کرد.

معرفی هتل رویال شیراز

هتل رویال شیراز، هتلی چهارستاره و مجهز است که در خیابان قرآن شیراز قرار دارد. موقعیت مکانی هتل رویال بسیار خوب است و این هتل به جاذبه های دیدنی شیراز مانند حافظیه، سعدیه، ارگ کریم خان و مسجد نصیرالملک نزدیک است. با اقامت در هتل رویال، شما از امکانات و خدمات مختلفی مانند سالن ورزشی، پارکینگ اختصاصی، استخر و سونا بهره‌مند خواهید شد. اگر به دنبال مکانی تمیز و آرام برای اقامت خود هستید، هتل رویال شیراز انتخاب خوبی برای شما خواهد بود.

در این نوشته، با جذابیتهای مسجد نصیرالملک شیراز آشنا شدید که یکی از زیباترین مساجد دنیا است. همچنین با ۳ مورد از هتلهای برتر شیراز آشنا شدید که فضایی آرام و تمیز دارند و گزینه های خوبی برای اقامت در شیراز هستند.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم.

 

نوشته آشنایی با رنگارنگ‌ترین مسجد دنیا در شیراز اولین بار در سفرزون. پدیدار شد.

مشاهده این خبر در سایت مرجع