آموزش ساخت کاردستی الکترونیکی ربات ماشین مسابقه با موتور آرمیچر DC

منبع :  دیجی اسپارک دسته بندی : اینترنت اشیا IOT کد خبر : 16454 2 سال قبل 3537
diy-electronic-fast-car-with-dc-motor-ice-cream-stick-digispark

در آموزش های قبلی شیوه ی ساخت ماشین مسابقه ای بوسیله ی کش پول را بیان کردیم. در این آموزش قصد داریم نوعی دیگر از ماشین های مسابقه ای را آموزش دهیم که بوسیله ی موتورDC راه اندازی میشود. این نوع ماشین سرعت کمتری نسبت به ماشین های کشی دارند اما مسافت طولانی تری را سپری میکنند و با دکمه ی خاموش روشن میزان حرکت آن را میتوانید کنترل کنید.این آموزش نیز از وسایل الکترونیکی و بازیافتی تشکیل شده است. در ادامه ساخت این ربات آسان و جذاب با مرجع تخصصی کاردستی رباتیک به زبان فارسی، دیجی اسپارک همراه باشید.

 

وسایل ماشین مسابقه با موتور DC

وسایل مورد نیاز ماشین مسابقه‌ای با موتور DC و چوب بستنی به دو دسته ی وسایل بازیافتی و وسایل الکترونیکی تقسیم می‌شود. وسایل بازیافتی به سهولت در هر منزلی یافت می شود. ابزار الکترونیکی نیز به شرح زیر است. با کلیک بر روی هر گزینه به صفحه ی محصول منتقل شده و به راحتی میتوانید آن را تهیه کنید. اقلام بازیافتی مورد نیاز هم شامل چوب بستنی یا همان چوب آبسلنگ و چسب و نی نوشابه و سیخ چوبی مخصوص ماهی تابه و کش جهت انتقال نیرو از موتور است.

۱- آرمیچر
۲- باتری کتابی
۳- کلید راکر
۴- سیم افشان
۵- چرخ دنده

 

دستور العمل ساخت ماشین مسابقه

برای شروع از چوب های ابسلانگ استفاده میکنیم.همانطور که مشاهده میکنید سه چوب آبسلانگ را به صورت موازی کنار هم قرار داده و با یک قطعه ی کوچک دیگر از چوب و اتصال آن به سه قطعه ی دیگر بدنه ی ماشین آماده می شود‌. برای ساخت مکانیزم حرکت چرخ ها، چرخ دنده را داخل چوب کباب تابه ای میکنیم و با چسب آن را محکم میکنیم.سپس نی را مطابق ویدیو وارد چوب کباب تابه ای میکنیم. در های نوشابه که حکم چرخ هارا دارند را با مته سوراخ کرده و آن را آماده ی اتصال میکنیم.در نوشابه را وارد سمت دیگر چوب کباب تابه ی میکنیم به صورتی که نی بین چرخ دنده و در نوشابه قرار گیرد.و با چسب اتصال را محکم میکنیم.حالا از سمت دیگر چرخ دنده درست مانند تصویر نی دیگری را وارد کرده و سپس چرخی دیگر را به انتهای آن اضافه میکنیم.حالا محور چرخ حاصل شده رو مانند ویدیو به بدنه ی ماشین میچسبانیم.برای ساخت دو چرخ دیگر دو در نوشابه را وارد چوب کباب تابه ای میکنیم و بین آن دو نی را قرار می دهیم.و در نهایت محور دوم را به قسمت جلویی ماشین میچسبانیم‌.تا اینجا بدنه ی ربات بصورت کامل تکمیل شده است.

حالا آرمیچر را به بدنه ی موتور میچسبانیم.بصورتی که چرخ دنده ی آرمیچر و چرخ دنده ی بدنه ی ماشین اتصال مناسبی داشته باشند.از سیم افشان در جهت اتصال آرمیچر و کلید راکر استفاده میکنیم.و بوسیله سرباتری ۹ ولت ارتباط کلید و باتری کتابی را برقرار میکنیم.این مراحل دقت زیادی را میطلبد.برای نظم بیشتر سیم هارا بوسیله ی چسب برق کنار یکدیگر میچسبانیم.و در نهایت با چسب حرارتی کلید روشن خاموش و باتری را روی بدنه وصل میکنیم.ربات ما آمده است.کافیست با روشن کردن دکمه، اجازه ی عبور جریان برق را به باتری بدهیم و پس قرار دادن ماشین روی سطحی صاف شاهد حرکت آن باشیم.

 

ویدیو ساخت ماشین مسابقه با آرمیچر

 

اتصالات ماشین مسابقه با چوب بستنی

در ادامه بخش های مهم و اساسی برای ساخت ماشین مسابقه‌ای با چوب بستنی را قدم به قدم توضیح می‌دهیم. در اولین قدم مشابه تصویر زیر یکی از چوب بستنی‌ها را به اندازه ۶ سانتی متر ببرید. این قطعه به عنوان نگهدارنده سه چوب بستنی اصلی که نقش سازه ماشین مسابقه را دارند، به کار می‌رود.

اتصالات ماشین مسابقه ای با موتور آرمیچر DC و چوب بستنی - دیجی اسپارک

 

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید برای ساخت محور چرخ های ماشین مسابقه ای از چوب کباب تابه ای استفاده شده است. درهای پلاستی بطری نوشابه را از مرکز سوراخ کنید. سپس سیخ چوبی کباب تابه‌ای را با عبور از داخل نی نوشابه، به درهای نوشابه با چسب محکم کنید. به همین طریق چرخ دنده و در نوشابه را به یکدیگر متصل کنید. از نی نوشابه در این بخش دو استفاده می‌کنیم. یکی برای حفظ فاصله ی بین چرخ دنده و در نوشابه و دومین استفاده آن به عنوان محلی برای چرخش شافت ماشین مسابقه‌ای است.

 

قسمت مهم و کلیدی ساخت این ربات چسباندن آرمیچر به بدنه ی ربات به صورتی که چرخ دنده ها بهم قفل شوند.دقت داشته باشید که اگر به صورت دقیق این دو چرخ دنده در کنار یکدیگر قرار نگیرند ماشین قادر به حرکت نخواهد بود.

 

درست مانند ویدیو با دقت تمام بوسیله ی سیم افشان ارتباط بین باتری و موتور و کلید راکر را برقرار می کنیم.برای این کار از هویه در جهت لحیم کردن استفاده میکنیم.این کار نیازمند دقت و مهارت فراوان است و به شما پیشنهاد می شود در صورت مبتدی بودن حتما از شخصی با تجربه کمک بگیرید

 

در پایان چنانچه سوالی در خصوص ساخت این ماشین مسابقه ای کاردستی داشتید، از طریق بخش نظرات در ادامه این آموزش مطرح بفرمایید. من و همکارانم در تلاش هستیم تا پاسخ شما را در سریع‌ترین زمان ممکن ارسال کنیم.

نوشته آموزش ساخت کاردستی الکترونیکی ربات ماشین مسابقه با موتور آرمیچر DC اولین بار در دیجی اسپارک پدیدار شد.

مشاهده این خبر در سایت مرجع