آموزش ساخت کاردستی تراکتور با موتور DC و جعبه خمیردندان

منبع :  دیجی اسپارک دسته بندی : اینترنت اشیا IOT کد خبر : 164507 2 سال قبل 882
create-diy-tractor-with-dc-motor-and-toothpaste-can-digispark

کودکان از سنین ۵ الی ۱۲ سالگی زمان زیادی برای فراغت و سرگرمی دارند. همچنین این سن از نظر رشد قوه ی خلاقیت و پرورش استعداد سن بسیار مهمی قلمداد می‌شود‌. کودکان میتوانند به جای سرگرم شدن با بازی های کامپیوتری و پلی استیشن که در طولانی مدت آسیب زا هستند‌، میتوانند زمان خود را صرف خلق یک اثر کنند‌. خلق آثار خلاقانه دامنه ی گسترده ای دارد از نقاشی گرفته تا داستان نویسی و ساخت انواع کاردستی.در ادامه ساخت این کاردستی تراکتور با موتور DC و جعبه خمیردندان با مرجع تخصصی کاردستی رباتیک به زبان فارسی، دیجی اسپارک همراه باشید.

 

وسایل مورد نیاز کاردستی تراکتور

طبق معمول همیشه لوازم مورد نیاز ساخت این کاردستی از دو قسمت بازیافتی و الکترونیکی تشکیل شده است. لوازم بازیافتی شامل نی و‌‌‌‌ جعبه خمیردندان و ..است. لیست وسایل الکترونیکی به شرح زیر می باشد‌. با کلیک بر روی هر گزینه به صفحه ی محصول منتقل شده و در صورت نیاز میتوانید از سایت دانشجوکیت تهیه کنید‌.

  • موتور DC
  • چرخ دنده
  • سرباتری ۹ ولت
  • باتری کتابی
  • چرخ مخصوص رباتیک
  • کلید راکر

 

دستور العمل ساخت کاردستی تراکتور با موتور DC

در مرحله ی اول سرباتری ۹ ولت را به باتری کتابی متصل می‌کنیم‌. سپس مطابق ویدیوی زیر به وسیله ی سیم افشان ارتباط بین آرمیچر و کلید راکر و باتری برقرار می‌شود.حال مقوای مسطیل شکلی را در ابعاد ۳٫۵×۱۱ سانتی متر برش می‌دهیم. همانطور که می‌بینید یک مستطیل کوچک در کنار آن ایجاد می‌کنیم. سپس نی بریده شده را به قسمت مشخص شده میچسبانیم و مفتول فلزی را از آن عبور می‌دهیم‌. سپس چرخ دنده را به آن متصل می‌کنیم. در این قسمت چرخ دنده ی دیگر را به شفت آرمیچر متصل می‌کنیم. آرمیچر را به صورتی روی مقوا میچسبانیم که چرخ دنده ی متصل به شفت به چرخ دنده ی متصل به مفتول سیمی چفت شود‌. بعد با چسب حرارتی باتری را نیز به مقوا میچسبانیم. در این مرحله نیاز به جعبه ی خمیر دندان داریم. ۶ سانتی متر از قسمت بالایی جعبه ی خمیر دندان را برش میدهیم و سازه ای که در مرحله ی قبل ساختیم را در داخل آن قرار می دهیم. برای جدا سازی باتری از دیگر اجزا با تکه کاغذی قسمت باتری را پوشش می دهیم و کلید راکر را روی آن می چسبانیم. برای کاور کردن قسمت جلویی میتوانید از جعبه کبریت استفاده کنید. با برش دادن دو سمت جعبه کبریت و ایجاد حفره برای عبور مفتول فلزی بدنه ی ماشین را به سطح مشخص شده می چسبانیم. در این مرحله برای اتصال چرخ های ماشین از محور چرخ یا مفتول سیمی استفاده کرده و چرخ هارا در دو طرف آن قرار می‌دهیم. سپس دو چرخ دیگر را یه مفتول فلزی جلویی ماشین متصل می‌کنیم. برای شکیل تر شدن کاردستی از تکه های جعبه استفاده کرده و روی سطح آن را چرخ هارا کاور میکنیم. برای ساخت صندلی ماشین میتوانید از تکه های پلاستیکی استفاده کنید یا اگر ماشین اسباب بازی کهنه ای دارید صندلی آن را جدا کنید و به قسمت صندلی ماشین بچسبانید. برای فرمان نیز میتوانید از تکه های ماشین های اسباب بازی فرسوده استفاده کنید. برای قسمت سایه بان یا سقف نیز از چوب کباب تابه ای یا چوب بستنی ها گرد استفاده کنید و از آن ها به عنوان پایه و از مقوا برای خود سایه بان استفاده کنید. برای ساخت دود کش ها نیز میتوانید قسمت خمیده ی نی را جدا کرده و با چسب برق مشکی روی آن را کاور کنید. سپس به قسمت مشخص شده بچسبانید. برای کفی حمل بار نیازمند مفصلی برای اتصال هستیم. قسمتی از چوب آبسلانگ را برش می‌دهیم و تکه ای از چوب کباب تابه ای را به صورت عمودی روی آن میچسبانیم. سپس آن را به قسمت پشتی تراکتور متصل می کنیم. برای ساخت کفی حمل بار از جعبه استفاده میکنیم‌. جعبه میتواند در سایز دلخواه باشد ولی بهتر است با بدنه ی تراکتور تناسب داشته باشد. سپس از تکه ی دیگر چوب آبسلانگ استفاده کرده و روی آن نیز حفره ای ایجاد میکنیم. سپس به قسمت جلویی جعبه می چسبانیم. همچنین برای چرخ های کفه ی حمل بار دو چرخ عقب را از قسمت محور چرخ به قسمت زیرین جعبه می چسبانیم. سپس کفه را توسط چوب های ابسلانگ متصل شده به بدنه به تراکتور متصل می‌کنیم. هم اکنون تراکتور ما آماده است. با روشن کردن کلید راکر و قرار دادن آن روی سطح صاف، کاردستی ما شروع به حرکت می کند. 

 

ویدیو آموزش ساخت کاردستی تراکتور با جعبه خمیر دندان

 

نحوه اتصالات کاردستی تراکتور با موتور DC

برای عبور جریان برق از باتری به اجزای مختلف کاردستی از سرباتری ۹ ولت و سیم افشان استفاده می کنیم. مطابق تصویر زیر ارتباطات را بین باتری و آرمیچر و کلید راکر برقرار می کنیم.

اتصالات بخش الکترونیکی کاردستی تراکتور با موتور DC - دیجی اسپارک

 

مقوا را در ابعاد ۱۱X3.5 cm برش می دهیم و سپس مربع کوچکی در یک از اضلاع ایجاد می کنیم. سپس مطابق تصویر مفتول فلزی را روی سطح مقوا می چسبانیم و سپس چرخ ذنده را به آن متصل می کنیم.

اتصال چرخ دنده در ساخت کاردستی تراکتور با موتور DC - دیجی اسپارک

 

بعد از اینکه چرخ دنده را به آرمیچر متصل کردیم به صورتی که جرخ دنده ها دقیقا بهم متصل شوند آرمیچر را روی سطح مقوا می چسبانیم. سپس باتری را در کنار آرمیچر درست مانند تصویر میچسبانیم.

اتصالات بخش الکترونیکی کاردستی تراکتور با موتور DC - دیجی اسپارک

 

از جعبه ی خمیردندان به میزان ۶ سانتی متر برش می دهیم. سپس سازه ی مرحله قبل را در داخل آن قرار می دهیم. سپس با مقوایی دیگر آن را پوشش می دهیم.

ساخت بدنه کاردستی تراکتور با موتور DC توسط جعبه خمیر دندان - دیجی اسپارک

 

از جعبه کبریت به عنوان کاپوت تراکتور استفاده می کنیم. بعد از اینکه چرخ ها را به محور چرخ متصل کردیم آن ها را به قسمت زیرین جعبه خمیر دندان متصل می کنیم.

استفاده از قوطی کبریت در ساخت کاردستی تراکتور با موتور DC - دیجی اسپارک

 

بعد از اینکه دو چرخ جلویی را به شفت ها متصل کردیم برای زیباتر شدن تراکتور از قسمت های کوچک بریده شده برای کاور چرخ ها استفاده می کنیم.

ساخت حفاظ تایر کاردستی تراکتور با موتور DC - دیجی اسپارک

 

از مقوا یا قطعات پلاستیکی برای ساخت صندلی تراکتور استفاده می کنیم. همچنین از فرمان ماشین های اسباب بازی قدیمی برای فرمان تراکتور استفاده می کنیم.

ساخت صندلی در کاردستی تراکتور با موتور آرمیچر DC - دیجی اسپارک

 

برای ساخت سایه بان تراکتور از چوب بستنی های گرد یا چوب کباب تابه ای استفاده می کنیم. مطابق تصویر زیر قسمتی از مقوای جعبه ی خمیردندان را برش می دهیم و پس اتصال آن ها به چوب بستنی های بریده شده بالای صندلی متصل می کنیم.

نصب اتاقط در کاردستی تراکتور با موتور DC - دیجی اسپارک

 

برای اتصال کفه ی حمل بار از جعبه ی مقوایی استفاده می کنیم. چرخ های متصل شده به شفت را به جعبه متصل می کنیم. برای اتصال کفه ی حمل بار به بدنه ی اصلی تراکتور ازز چوب آبسلانگ استفاده می کنیم. قسمت بالایی چوب آبسلانگ را جدا کرده و حفره ای روی آن ایجاد می کنیم و به قسمت مشخص شده می چسبانیم.

نصب چرخ در کاردستی تراکتور با موتور DC - دیجی اسپارک

 

به قسمت پشتی تراکتور نیز چوب آبسلانگ دیگری می چسبانیم و سپس تکه کوچکی از چوب بستنی یا چوب کباب تابه ای را به صورت عمودی روی آن متصل می کنیم. حال کفه ی حمل بار را به ان متصل می کنیم.

نصب اتصال دهنده کفی بار به کاردستی تراکتور با موتور DC - دیجی اسپارک

 

در پایان چنانچه سوالی در خصوص ساخت کاردستی تراکتور با جعبه خمیر دندان با موتور DC داشتید، از طریق بخش نظرات در ادامه این آموزش مطرح بفرمایید. من و همکارانم در تلاش هستیم تا پاسخ شما را در سریع‌ترین زمان ممکن ارسال کنیم.

 

نوشته آموزش ساخت کاردستی تراکتور با موتور DC و جعبه خمیردندان اولین بار در دیجی اسپارک پدیدار شد.

مشاهده این خبر در سایت مرجع