آموزش ساخت کاردستی قایق سه موتوره با بطری نوشابه و آرمیچر DC

منبع :  دیجی اسپارک دسته بندی : اینترنت اشیا IOT کد خبر : 169258 2 سال قبل 701
create-three-motor-dc-boat-with-plastic-bottle-digispark

یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس کودکان، افزایش حس توانمندی آن هاست. یکی از روش هایی که احساس توانمندی به فرد القا می‌کند ساخت یا اختراع سازه است. زمانی که توانایی و خلاقیت خود را به کار میگرد و در پایان نتیجه ی کار خود نظاره گر است احساس افتخار و عزت نفس در کودک افزایش می یابد‌. ساخت کاردستی های متنوع با وسایل بازیافتی روشی کم هزینه و جذاب برای افزایش اعتماد به نفس فرزندتان است. در ادامه ساخت قایق سه موتوره با مرجع تخصصی کاردستی رباتیک به زبان فارسی، دیجی اسپارک همراه باشید.

 

وسایل مورد نیاز ساخت کاردستی قایق سه موتوره

وسایل مورد نیاز ساخت کاردستی قایق سه موتوره از دو قسمت وسایل الکترونیکی و بازیافتی تشکیل شده است. وسایل بازیافتی آن شامل یونولیت، بطری نوشابه، لوله پلاستیکی و…. است. لیست وسایل الکترونیکی مورد نیاز به شرح زیر است. با کلیک بر روی هر گزینه به صفحه ی محصول انتقال پیدا کرده و در صورت نیاز می‌توانید آن را تهیه کنید.

  • موتور DC
  • سیم افشان
  • باتری کتابی
  • کلید راکر
  • سرباتری ۹ ولت

 

دستور العمل ساخت کاردستی قایق سه موتوره

ابتدا به یک یونولیت مربعی شکل به ضلع ۱۵ سانتی متر نیاز داریم. فویل را طبق سلیقه ی خود رنگ آمیزی کنید. سپس دو بطری آب معدنی را به دو طرف فویل وصل می‌کنیم. برای ساخت باله ها فویل را به شکل دو ذوزنقه مانند طبق ابعاد ذکر شده در ویدیو برش می‌دهیم. سپس روی یکدیگر می‌چسبانیم. سپس رنگ آمیزی میکنیم. سپس باله ی ساخته شده دقیقا وسط ضلع مربعی که در مرحله ی قبل ساختیم میچسبانیم. بطری دیگری را برداشته و قسمت بالایی آن را با کاتر جدا می‌کنیم. در نظر داشته باشید حین استفاده از کاتر دقت کنید تا از آسیب به دستتان جلوگیری شود. سپس با فاصله‌ی یکسان برش هایی روی آن ایجاد می‌کنیم. سپس لبه هارا رو به بالا خم می‌کنیم. سپس در مرکز در آن حفره ای ایجاد می‌کنیم. شفت آرمیچر را به حفره‌ی روی در بطری نوشابه متصل می‌کنیم. حال آرمیچر را به روی باله ی ساخته شده در مرحله ی قبل می‌چسبانیم.
برای ساخت این قایق تمام مراحل قبل را دو مرتبه ی دیگر تکرار می‌کنیم تا در نهایت ۳ عدد از این سازه داشته باشیم. در این قسمت ما باید این سه سازه را به یکدیگر متصل کنیم. برای این کار نیاز به یک لوله ی بلند پلاستیکی داریم. ابتدای لوله را به قایق اول می‌چسبانیم.  سپس قایق دوم را در انتهای آن متصل می‌کنیم. قایق سوم را نیز بین قایق دوم و سوم متصل می‌کنیم. از کلید راکر برای خاموش روشن کردن قایق استفاده می‌کنیم. از باتری کتابی به عنوان منبع تغذیه ی قایق استفاده میکنیم. در این مرحله از سیم افشان و سر باتری ۹ ولت برای ارتباط آرمیچر هر قایق به باتری کتابی استفاده می‌کنیم. سپس باتری را به بدنه می چسبانیم. با روشن کردن کلید راکر و عبور جریان برق از باتری به آرمیچر ها به تبع آن چرخش پروانه ها قایق ما آماده ی حرکت است.

 

ویدیوی آموزش ساخت قایق سه موتوره

 

نحوه اتصالات قایق سه موتوره

یونولیت را به شکل مربعی به ضلع ۱۵ سانتی متر برش میدهیم. سپس طبق سلیقه ی شخصی رنگ آمیزی می کنیم. سپس بطری های نوشابه را مطابق شکل زیر به دو طرف یونولیت می چسبانیم.

مراحل ساخت کاردستی قایق سه موتوره با بطری پلاستیکی - دیجی اسپارک

 

برای ساخته باله ی قایق همانطور که ذکر شد یونولیت را به شکل دو ذوزنقه به ابعاد مشخص شده برش می دهیم. سپس هر دو زوذنقه را روی یکدیگر می چسبانیم. پس از رنگ آمیزی آن را دقیقا در وسط یکی اضلاع مربع می چسبانیم.

مراحل ساخت کاردستی قایق سه موتوره - دیجی اسپارک

 

قسمت ابتدایی بطری نوشابه را توسط کاتر برش می دهیم. سپس مانند تصویر زیر به فاصله های مساوی درون آن را علامت گذاری می کنیم.

ساخت پروانه های قایق کاردستی سه موتوره - دیجی اسپارک

 

محل هایی که در مرحله ی قبل علامت گذاری کردیم را با کاتر برش می دهیم. سپس پره های ساخته شده را به سمت بالا خمیده می کنیم. به این شکل پروانه ی ما ساخته می شود.

ساخت پروانه پلاستیکی با بطری نوشابه در ساخت کاردستی قایق موتوری - دیجی اسپارک

 

روی در بطری نوشابه حفره ای ایجاد می کنیم. سپس پروانه را از طریق همین حفره به شفت آرمیچر متصل می کنیم. آرمیچر را روی باله ی ساخته شده متصل می کنیم.

مراحل ساخت پروانه پلاستیکی کاردستی قایق سه موتوره - دیجی اسپارک

 

هر سه قایق ساخته شده را با فاصله های مساوی از یکدیگر درست مانند تصویر روی لوله ی پلاستیکی می چسبانیم. برای این اتصال می توانید از چسب حرارتی استفاده کنید.

اتصالات قایق کاردستی سه موتوره با بطری پلاستیکی - دیجی اسپارک

 

برای خاموش روشن کردن قایق به کلید راکر نیاز داریم. کلید را به قسمت پشتی آخرین قایق متصل می کنیم. سپس به وسیله ی سیم افشان و سرباتری ۹ ولت آن را به باتری کتابی متصل می کنیم. سپس باتری کتابی را درست در جلوی کلید راکر مطابق تصویر زیر متصل می کنیم.

اتصالات بخش تغذیه و سیم کشی قایق موتوری بطری نوشابه - دیجی اسپارک

 

برای انتقال نیرو از منبع تغذیه ی ما یعنی باتری کتابی، به هر سه آرمیچر از سیم افشان استفاده می کنیم. همانطور که مشاهده می کنید ارتباط بین هر سه آرمیچر با سیم کشی مناسب امکان پدیز است.

کارستی قایق سه موتوره با بطری نوشابه پلاستیکی - دیجی اسپارک

 

در پایان چنانچه سوالی در خصوص ساخت اینکاردستی قایق سه موتوره ی بادی داشتید، از طریق بخش نظرات در ادامه این آموزش مطرح بفرمایید. من و همکارانم در تلاش هستیم تا پاسخ شما را در سریع‌ترین زمان ممکن ارسال کنیم.

 

نوشته آموزش ساخت کاردستی قایق سه موتوره با بطری نوشابه و آرمیچر DC اولین بار در دیجی اسپارک پدیدار شد.

مشاهده این خبر در سایت مرجع