آموزش ساخت کاردستی موتور الکتریکی منیاتوری با سیم پچ و آهنربا

منبع :  دیجی اسپارک دسته بندی : اینترنت اشیا IOT کد خبر : 259862 1 سال قبل 456

ساخت کاردستی محدودیت ندارد‌. شما با دنبال کردن علایقان و اندکی جرات می‌توانید قدم به دنیای بی نهایت خلاقیت بگذارید. تا کنون کاردستی های زیادی با انواع آرمیچر و موتور دی سی ساختیم. برای تامین این اقلام میتوانید از سایت دانشجو کیت استفاده کنید. انواع موتور دی سی و آرمیچر مخصوص ساخت کاردستی با ابعاد و ولتاژ متفاوت در دانشجو کیت موجود است. آموزش امروز اندکی تفاوت دارد. ما قصد داریم در این قسمت قدم به قدم یک مینی موتور الکتریکی بسازیم. در ادامه با مرجع تخصصی کاردستی الکترونیک به زبان فارسی، دیجی اسپارک همراه باشید.

 

لوازم مورد نیاز کاردستی موتور الکتریکی منیاتوری

برای ساخت این کاردستی به وسایل بازیافتی مثل در نوشابه، مقوای ضخیم و مفتول فلزی داریم. همچنین لیست ابزار الکترونیکی مورد نیاز به شرح زیر می‌باشد که با کلیک بر روزی هر گزینه به صفحه ی محصول در سایت دانشجوکیت منتقل می شوید و در صورت نیاز می توانید به راحتی آن ها را تهیه کنید.

  • باتری کتابی
  • سرباتری ۹ ولت
  • سیم افشان
  • کلید راکر

 

دستور العمل ساخت کاردستی موتور الکتریکی منیاتوری

در مرحله اول از ساخت کاردستی مقوا را به صورت دو مستطیل باریک برش می‌دهیم. سپس سیم مسی را به دور ماژیک میپیچیم تا حلقه ی مسی ایجاد شود. سپس آن را از ماژیک خارج می‌کنیم. مقوای ضخیمی را به صورت مستطیل شکل برش داده و به عنوان صفحه ی کاردستی استفاده می‌کنیم.روی ورقه های آلومینومی برش داده شده حفره ای ایجاد می کنیم.سپس آن ها را خمیده کرده و رو به روی هم روی صفحه ی کاردستی میچسبانیم. در مرحله ی بعد حلقه ی مسی را بین دو ورق آلومینومی قرار داده و دو سر آن را از داخل حفره های ایجاد شده روی ورقه ها خارج می‌کنیم‌. حال از سرباتری ۹ ولت استفاده کرده و دو سر آن را به دو پونز متصل میکنیم. پونز هارا در قسمت مشخص شده روی ورقه آلومینومی متصل می‌‌کنیم. باتری کتابی ۹ ولت را نیز به وسیله ی چسب حرارتی روی صفحه ی اصلی کاردستی میچسبانیم. یکی از سیم های سرباتری ۹ ولت را برش داده و سپس آن را به کلید راکر به آن متصل می‌کنیم و در نهایت کلید را روی باتری کتابی متصل می‌کنیم‌. در نهایت سرباتری ۹ ولت را به باتری کتابی متصل میکنیم. دو عدد اهن ربای دایره شکل را نیز زیر حلقه ی مسی قرار میدهیم. حال با روشن کردن کلید راکر و عبور جریان برق از باتری کتابی و انتقال آن به ورقه های آلومینیومی و ایجاد میدان مغناطیسی بین اهنک را و ورقه ورقه ی مسی شروع به چرخش میکنم.

 

ویدیوی آموزش ساخت کاردستی موتور الکتریکی منیاتوری

 

نحوه اتصالات ساخت کاردستی موتور الکتریکی منیاتوری

در مرحله ی اول از ساخت کاردستی ورقه های آلومینومی را به شکل مستطیل برش داده و سپس آن را خمیده می کنیم. روی آن یک حفره ایجاد کرده و سپس ورقه های آلومینیومی را روی صفحه ی کاردستی می چسبانیم.

مراحل ساحت کاردستی موتور الکتریکی با لوازم بازیافتی - دیجی اسپارک

 

حلقه ی مسی ساخته شده را مطابق تصویر روی ورقه های آلومینومی متصل می کنیم. سپس سرباتری ۹ ولت را به پونز ها متصل کرده و سپس آن ها را روی ورقه آلومینومی قرار می دهیم.

محل قرارگیری سیم پیچ در ساخت کاردستی موتور الکتریکی - دیجی اسپارک

 

باتری کتابی را مطابق تصویر روی قسمت مشخص شده بر سطح اصلی کاردستی می چسبانیم. سپس به وسیله ی سیم افشان ارتباط بین کلید راکر و سرباتری ۹ ولت را برقرار میکنیم.

اتصال کلید راکر در ساختی کاردستی موتور الکتریکی - دیجی اسپارک

 

کلید راکر را روی باتری کتابی توسط چسب حرارتی یا دوقلو میچسبانیم. سپس دو عدد آهنربای گرد را مطابق تصویر زیر حلقه ی مسی قرار می دهیم.

نهایی سازی ساخت کاردستی موتور الکتریکی با سیم پیچ و آهنربا - دیجی اسپارک

 

در پایان چنانچه سوالی در خصوص ساخت این کاردستی موتور الکتریکی مینیاتوری داشتید، از طریق بخش نظرات در ادامه این آموزش مطرح بفرمایید. من و همکارانم در تلاش هستیم تا پاسخ شما را در سریع‌ترین زمان ممکن ارسال کنیم.

 

نوشته آموزش ساخت کاردستی موتور الکتریکی منیاتوری با سیم پچ و آهنربا اولین بار در دیجی اسپارک پدیدار شد.

مشاهده این خبر در سایت مرجع