آیا می‌توان مالک هر چیزی در دنیای متاورس شد؟ مالکیت قانونی در متاورس

منبع :  مرجع سخت افزار دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 229034 2 سال قبل 143

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در سال 2021، یک شرکت سرمایه گذاری در ایالات متحده آمریکا، 2000 هکتار املاک و مستغلات را با قیمت حدود 4 میلیون دلار خریداری کرد. خب حالا نکته‌ی این خبر چیست؟ هیچی! هر روز بسیاری از این معاملات در دنیا اتفاق می‌افتد و مورد عجیبی نیست، اما در مورد زمین مجازی چطور؟ مالکیت قانونی در متاورس چگونه است؟ آیا می‌توان مالک هر چیزی در دنیای متاورس شد؟

  • دنیای متاورس چیست؟ – قسمت 43 سخت افزارکست
  • خیز غول های تکنولوژی به سوی متاورس – سه شرکت، سه هدف متفاوت

مالکیت قانونی در متاورس به این سادگی‌ها نیست! – مالکیت قانونی در متاورس چگونه است؟

در یک پلتفرم متاورس به نام The Sandbox، یک شرکت با خرید 792 توکن غیرقابل تعویض در بلاک چین اتریوم، 1200 بلوک شهری را خریداری کرد! حالا همه‌ی نگاه‌ها به این عنوان خبر خیره خواهد شد، نه؟ مالکیت در متاورس از نظر قانونی مشکل‌ساز است اما از سوی دیگر در میان علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال، شرایط فرق می‌کند! NFTها به دو دلیل امکان مالکیت واقعی اقلام دیجیتال در متاورس را می‌دهند: عدم تمرکز و قابلیت همکاری. این دو عبارت مانند شمشیری دو لبه عمل می‌کنند. این دو ویژگی تکنولوژیکی باعث شده است که برخی ادعا کنند که توکن‌ها در واقع مدرک غیرقابل انکار مالکیت را ارائه می‌کنند که می‌تواند در برنامه‌ها، محیط‌ها و بازی‌های مختلف متاورس استفاده شود. به دلیل این تمرکززدایی، برخی دیگر نیز ادعا می‌کنند که خرید و فروش اقلام مجازی را می‌توان با هر قیمتی که بخواهید، بدون اجازه شخص یا شرکتی در خود بلاک چین انجام داد.

با وجود این ادعاها، وضعیت حقوقی “مالکین” مجازی به طور قابل توجهی پیچیده‌تر است. در واقع، مالکیت فعلی دارایی‌های متاورس به هیچ وجه توسط قانون مالکیت یا نهاد بالادستی کنترل نمی‌شود، بلکه توسط قانون قراردادها کنترل می‌شود. محققان حقوقی که حقوق مالکیت، سیاست‌های فناوری و مالکیت حقوقی را مطالعه می‌کنند، معتقدند که آنچه بسیاری از شرکت‌ها در متاورس آن را “مالکیت” می نامند با مالکیت در دنیای فیزیکی یکسان نیست و مصرف کنندگان در معرض خطر کلاهبرداری هستند.

آیا می‌توان مالک هر چیزی در دنیای متاورس شد؟ مالکیت قانونی در متاورس

خرید در متاورس


وقتی کالایی را در متاورس خریداری می‌کنید، خرید شما در یک تراکنش روی یک بلاک چین ثبت می‌شود، که یک دفتر کل دیجیتالی است که تحت کنترل هیچ‌کس نیست و در آن سوابق تراکنش‌ها قابل حذف یا تغییر نیستند. خرید شما مالکیت یک NFT را به شما اختصاص می‌دهد که صرفاً یک رشته منحصر به فرد از بیت‌ها است. شما NFT را در یک کیف پول رمزنگاری ذخیره می‌کنید که فقط شما می‌توانید آن را باز کنید، و آن را با خود به هر کجا که در متاورس بروید، «حمل می‌کنید». هر NFT به یک آیتم مجازی خاص مرتبط است.

به راحتی می‌توان فکر کرد که چون NFT شما در کیف پول رمزنگاری شما قرار دارد، هیچکس نمی‌تواند بدون دسترسی به کلید خصوصی کیف پول، آپارتمان مجازی، لباس یا چوب جادویی با پشتوانه NFT شما را از شما بگیرد. به همین دلیل، بسیاری از مردم فکر می‌کنند که NFT و آیتم دیجیتال یکی هستند. حتی کارشناسان NFT ها را با کالاهای دیجیتال مربوطه خود مخلوط می‌کنند و خاطرنشان می‌کنند که از آنجایی که NFT‌ ها دارایی شخصی هستند، به شما امکان می‌دهند در دنیای مجازی صاحب کالاهای دیجیتال شوید.

با این حال، زمانی که به یک پلتفرم متاورس ملحق می‌شوید، ابتدا باید با شرایط خدمات پلتفرم، شرایط استفاده یا قرارداد مجوز کاربر نهایی موافقت کنید. اینها اسناد الزام آور قانونی هستند که حقوق و وظایف کاربران و پلتفرم متاورس را تعریف می‌کنند. متأسفانه (و جای تعجب نیست)، تقریباً هیچ کس واقعاً شرایط خدمات که اول ورود به هر سایت و دنیای دیجیتالی به شما ارائه می‌شود را نمی‌خواند. در یک مطالعه تحقیقاتی مشخص شد که تنها 1.7٪ از کاربران مفاد قانونی را که در سند شرایط خدمات جاسازی شده بود، پیدا کردند و زیر سوال بردند.

در این اسناد طولانی و گاه نامفهوم، پلتفرم‌های متاورس تفاوت‌های ظریف حقوقی مالکیت مجازی را بیان می‌کنند. بر خلاف خود بلاک چین، شرایط خدمات برای هر پلتفرم متاورس متمرکز است و تحت کنترل کامل یک شرکت واحد است و این برای مالکیت قانونی بسیار مشکل ساز است. قابلیت متقابل و قابل حمل بودن ویژگی‌های تعیین کننده متاورس هستند، به این معنی که شما باید بتوانید دارایی مجازی غیر مستغلات خود (مانند آواتار، هنر دیجیتال، عصای جادویی شما) را از یک دنیای مجازی به دنیای دیگر منتقل کنید. اما جهان‌های مجازی امروزی به یکدیگر متصل نیستند و چیزی در خود NFT وجود ندارد که آن را مثلاً یک عصای جادویی بداند. هر پلتفرم باید NFT ها را به دارایی‌های دیجیتال اختصاصی خود پیوند دهد. چاپ ریز مجازی طبق شرایط خدمات، NFTهای خریداری شده و کالاهای دیجیتالی دریافتی تقریباً هرگز یکسان نیستند.

NFT ها در بلاک چین وجود دارند. از سوی دیگر، زمین، کالاها و کاراکترهای موجود در متاورس، روی سرورهای خصوصی که کدهای اختصاصی با پایگاه داده ایمن و غیرقابل دسترسی دارند، وجود دارند. این بدان معناست که تمام جنبه‌های بصری و عملکردی دارایی‌های دیجیتال (همان ویژگی‌هایی که به آنها ارزش می‌دهد) به هیچ وجه در بلاک چین نیستند. این ویژگی‌ها کاملاً توسط پلتفرم‌های متاورس خصوصی کنترل می‌شوند و تحت کنترل یک طرفه آن‌ها قرار دارند. به دلیل شرایط خدماتی که دارند، پلتفرم‌ها حتی می‌توانند به صورت قانونی اقلام شما را با جدا کردن دارایی‌های دیجیتال از کدهای شناسایی اصلی NFT خود حذف کنند یا به آنها واگذار کنند.

در نهایت، حتی اگر شما ممکن است NFT همراه با خرید دیجیتال خود را داشته باشید، به طور قانونی مالک یا دارایی دیجیتال خود نیستید. در عوض، پلتفرم‌ها صرفاً به شما امکان دسترسی به دارایی‌های دیجیتال را می‌دهند و فقط برای مدت زمانی که می‌خواهند. به عنوان مثال، ممکن است در یک روز شما یک نقاشی دیجیتال 200000 دلاری برای آپارتمان خود در متاورس داشته باشید، و روز بعد ممکن است متوجه شوید که از پلتفرم متاورس محروم شده‌اید و نقاشی شما که در ابتدا در پایگاه داده‌های اختصاصی آن ذخیره شده بود، حذف شده است. به بیان دقیق، شما همچنان مالک NFT در بلاک چین با کد شناسایی اصلی آن هستید، اما اکنون از نظر عملکردی بی فایده و از نظر مالی بی ارزش است.

اگرچه باید اذعان کرد که این یک سناریوی دور از ذهن نیست. ممکن است این یک حرکت تجاری عاقلانه برای شرکت ارائه دهنده‌ی پلتفرم نباشد، اما هیچ چیزی در قانون برای جلوگیری از آن وجود ندارد. شرکت متاورس (مانند بسیاری از پلتفرم‌های NFT و metaverse دیگر) این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که به صلاحدید خود، به توانایی شما برای استفاده از NFT ها پایان دهد. یا حتی به دارایی‌های دیجیتال خریداری شده خود دسترسی داشته باشید.

برای مثال اگر شرکت Sandbox به طور منطقی معتقد باشد که شما در هر یک از فعالیت‌های ممنوعه پلتفرم شرکت کرده‌اید (که مستلزم قضاوت ذهنی در مورد این است که آیا در «لذت» دیگران از پلتفرم اختلال ایجاد کرده‌اید یا خیر) ممکن است بلافاصله حساب کاربری شما را تعلیق یا فسخ کند و تصاویر NFT شما را از پلتفرم خود حذف کند. توضیحات از پلت فرم آن می‌تواند این کار را بدون هیچ گونه اخطار یا مسئولیتی نسبت به شما انجام دهد. در واقع، The Sandbox حتی در این موارد حق دارد هر NFTهایی را که فکر می کند در نتیجه فعالیت‌های ممنوعه به دست آورده اید، فورا مصادره کند.

اینکه چگونه NFT های مبتنی بر بلاک چین را با موفقیت مصادره می‌کند یک معمای تکنولوژیکی است، اما این سؤالات بیشتری را در مورد اعتبار آنچه که مالکیت مجازی می‌نامد ایجاد می کند. گفتگو‌های مختلف با شرکت The Sandbox تاکنون بی نتیجه بوده. بسیاری از پلتفرم‌های متاورس این حق را برای خود محفوظ می‌دارند که در هر زمانی شرایط خدمات خود را بدون اطلاع قبلی یا بدون اطلاع قبلی اصلاح کنند. این بدان معناست که کاربران باید دائماً شرایط را بازخوانی و بازخوانی کنند تا اطمینان حاصل کنند که در هیچ رفتاری که اخیراً ممنوع شده است که می‌تواند منجر به حذف دارایی‌هایشان یا حتی کل حساب‌هایشان شود، انجام نمی‌دهند. فناوری به تنهایی راه را برای مالکیت واقعی دارایی‌های دیجیتال در متاورس هموار نخواهد کرد. NFT ها نمی‌توانند کنترل متمرکزی را که پلتفرم‌های متاورس در حال حاضر دارند و تحت شرایط قراردادی خود دارند، دور بزنند. در نهایت، اصلاحات قانونی در کنار نوآوری های فناورانه، قبل از اینکه متاورس بتواند به چیزی بالغ شود مورد نیاز است.

مشاهده این خبر در سایت مرجع