آیون هایپر SSR معرفی شد؛ نخستین ابرخودرو برقی چینی با 12,000 نیوتن متر گشتاور

منبع :  digiato - دیجیاتو دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 447457 1 سال قبل 200

رسانه‌های چینی به‌تازگی تصاویر جاسوسی را از خط تولید ابرخودرو برقی چینی آیون هایپر SSR منتشر کرده‌اند که این خودرو را درحال تولید نشان می‌دهد. این اتومبیل، نخستین ابرخودرو تولید انبوه چین به حساب می‌آید و البته فرآیند تولید آن به شکل دستی انجام می‌شود. آیون هایپر SSR در شش رنگ سفید، نارنجی، نقره‌ای، آبی، سبز و زرد در دسترس مشتریان خواهد بود. شرکت سازنده تصمیم دارد تا تحویل این خودرو را از اکتبر 2023 آغاز کند. قدرت ابرخودرو آیون توسط دو موتور الکتریکی تأمین می‌شود که هرکدام از آن‌ها روی یک محور خودرو قرار گرفته‌اند. حداکثر قدرت این موتورها 1200 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن‌ها 12,000 نیوتن متر است.

پیش‌فروش ابرخودرو برقی چینی یعنی آیون هایپر SSR از هم‌اکنون در چین آغاز شده است. مشتریان می‌توانند این خودرو را با قیمت پایه 1.286 میلیون یوان (187,000 دلار) خریداری کنند. البته انتظار می‌رود بیشترین حجم سفارشات متعلق به نسخه آلتیمیت ترک باشد که قیمت آن 1.686 میلیون یوان (244,600 دلار) است.

آیون یکی از زیرمجموعه‌های گروه گاک (GAC) است که به‌صورت کامل گاک آیون نامیده می‌شود. این شرکت ادعا می‌کند که تمامی مراحل طراحی و توسعه این خودرو در چین صورت گرفته است. بنابراین آیون هایپر SSR یک ابرخودرو 100 درصد چینی است. همچنین در خط تولید این خودرو از هیچ‌گونه دستگاه رباتیک استفاده نشده است. به نظر می‌رسد چینی‌ها این کار را برای بهبود دیدگاه مشتریان در مورد محصول خود انجام داده‌اند.

استفاده از فناوری‌های صنعت هوافضا در توسعه آیون هایپر SSR

علاوه بر این مسئله، گاک مدعی شده است که در فرآیند تحقیق و توسعه آیون هایپر SSR از کمک‌های آژانس هوافضای چین بهره گرفته شده است. این کمک‌ها شامل طرح‌های آیرودینامیک، کنترل‌های هوش مصنوعی، باتری‌های جدید، موتورها، مواد، فناوری سنجش از دور ماهواره‌ای و موقعیت‌یابی با دقت بالا می‌شوند. در کنار این کمک‌ها، آیون از تایرهای مخصوص هوانوردی و تراشه‌های کم‌مصرف کاربید سیلیکون برای توسعه ابرخودرو برقی چینی خود استفاده کرده است.

سبک طراحی آیون هایپر SSR ساده و صاف است و تنها درب‌های این خودرو اندکی متفاوت به نظر می‌رسند؛ چرا که به سمت بالا باز می‌شوند. ابعاد این خودرو شامل 4538/1988/1238 میلی متر می‌شود. یک اسپویلر الکتریکی به همراه دیفیوزری از جنس فیبرکربن، وظیفه تسهیل در عبور جریان هوا و ایجاد نیروی رو به پایین را در این خودرو برعهده دارند.

مشخصات فنی و تجهیزات

درون کابین آیون هایپر SSR، دو صفحه نمایش عظیم قرار دارند. نخستین آن‌ها پنل ابزار 8.8 اینچی است که اطلاعات خودرو را به کاربر نمایش می‌دهد. در کنار آن، صفحه نمایش 14.6 اینچی سیستم سرگرمی قرار گرفته است. در قسمت پایین صفحه نمایش عظیم سیستم سرگرمی نیز دریچه‌های باریک و بلند سیستم تهویه قرار گرفته‌اند. گاک این ابرخودرو برقی چینی را به مکانیزم تعویض دنده الکترونیکی با یک اهرم مجهز کرده است تا لذت رانندگی با آن همچنان محسوس باشد.

قدرت ابرخودرو آیون توسط دو موتور الکتریکی تأمین می‌شود که هرکدام از آن‌ها روی یک محور خودرو قرار گرفته‌اند. حداکثر قدرت این موتورها 1200 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن‌ها 12000 نیوتن متر است. مطابق ادعای گاک، شتاب صفر تا صد آیون هایپر SSR معادل 1.9 ثانیه خواهد بود. این ابرخودرو برقی چینی همچنین به دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی ELSD، کمک فنر میرایی متغیر هوشمند SDC و فرمان R-EPS برای بهینه‌سازی تعادل دینامیکی و بهبود هندلینگ مجهز شده است. درحال‌حاضر آیون علاوه بر مدل هایپر، تعداد خودرو دیگر نیز تولید می‌کند. این خودروها شامل آیون اس پلاس، آیون وی پلاس، آیون LX پلاس و آیون Y‌ می‌شوند.

مشاهده این خبر در سایت مرجع