احتمال عرضه سری GeForce RTX 40 بدون پشتیبانی از رابط PCIe Gen5

منبع :  مرجع سخت افزار دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 229225 2 سال قبل 198

طبق شایعات اخیر گفته شده پردازنده‌های گرافیکی نسل بعد انویدیا AD102 احتمالا از رابط PCIe Gen5 پشتیبانی نخواهند کرد. در حال حاضر این یک شایعه است و نمی‌توان آن را تایید کرد اما اگر واقعیت داشته باشد به این معناست که کارت‌های گرافیک GeForce RTX 40 یک گلوگاه برای سیستم‌های دسکتاپ نسل بعد ایجاد نخواهند کرد.

اگر اینچنین باشد GPU های جدید انویدیا AD102 از رابط سریع‌تری پشتیبانی نمی‌کنند و در حال حاضر تنها محصولات Alder Lake اینتل از رابط PCIe Gen5 پشتیبانی خواهند کرد. AMD نیز طبق شایعات خود را برای عرضه CPU های Ryzen 7000 Raphael آماده می‌کند و گفته می‌شود که این محصولات پشتیبانی بهتری از نسل 5 PCIe خواهند داشت.

معماری پردازنده‌های گرافیکی جدید انویدیا با نام Ada Lovelace احتمالا تا پایان سال جاری در دسترس قرار گیرد و ما در اواخر امسال و یا حتی اوایل سال آینده‌ی میلادی شاهد معرفی کارت‌های جدید Nvidia خواهیم بود. طبق برخی گفته‌های قبلی شایعه شده که این محصولات از رابط PCIe نسل 5 پشتیبانی خواهند کرد، اما شایعات اخیر حالا برعکس گفته‌های قبلی است.

انویدیا AD102 رابط PCIe Gen5

در همین راستا شایعات در مورد عدم پشتیبانی از PCIe نسل پنج تعجب‌آور است زیرا انویدیا امسال با معرفی پردازنده گرافیکی با معماری Hopper، پشتیبانی از این رابط را تایید کرد و طبق گفته‌های رسمی کمپانی سازنده، از PCIe Gen5 در H100 پشتیبانی به عمل می‌آید. انویدیا در توضیحات مربوط به این شتاب دهنده بیان کرد:

“PCIe نسل پنج پهنای باند 128 گیگابایت بر ثانیه را تامین می‌کند که این رقم در دو جهت رفت‌آمدی دیتا، 64 گیگ محسوب می‌شود. پهنای باند PCIe نسل چهار معادل 64 گیگابایت بود و پهنای باند 32GB آن در هر طرف مسیر انتقال داده اعمال می‌شد. PCIe نسل پنج به پردازنده گرافیکی H100 اجازه می‌دهد تا با بالاترین عملکرد CPU های x86 و واحد پردازشی داده ارتباط برقرار کند.”

انویدیا معمولا دوست دارد که جزئیات معماری GPU های خود را تا آخرین لحظه انتشار محفوظ نگه دارد. در واقع زمانی که معماری کنونی GA102 معرفی شد تا آن زمان هیچکدام از شرکای انویدیا و سازندگان بورد، سرنخی از دوبرابر شدن تعداد هسته‌های FP32 نداشتند.

  • شایعات جدید GeForce RTX 40 Ada Lovelace – جزئیات لاین آپ، زمان عرضه، پشتیبانی از GDDR7
  • آخرین مشخصات منتشر شده از گرافیک انویدیا GeForce RTX 3090 Ti
  • انویدیا: گیمرها 300 دلار بیشتر برای کارت های Ampere هزینه کرده‌اند
  • مدیرعاملان انویدیا و اینتل علاقه به همکاری دو شرکت با یکدیگر دارند
مشاهده این خبر در سایت مرجع