اختراعی که پرداخت رمزارزها را آسان کرد. دبیت کارت چیست؟

منبع :  آکادمی بیت‌پین دسته بندی : ارز دیجیتال و بلاک چین کد خبر : 267377 1 سال قبل 200

دبیت کارت یک کارت پرداخت است؛ که در هنگام استفاده پول به صورت مستقیم از حساب جاری مشتری کسر می‌شود. از دبیت کارت می‌توان برای خرید کالا یا بهره‌گیری از خدمات استفاده کرد. شما می‌توانید با این کارت به وسیله دستگاه‌های سخت افزاری یا همان پایانه‌های فروش مبلغی را بابت خرید خود بپردازید. در واقع دبیت کارت‌ها قابلیت نگهداری رمزارزها در خود را دارند و هدف از ایجاد آن‌ها رفع مشکل استفاده از ارزهای دیجیتال برای خریدها و پرداخت‌های روزمره است.

در این مقاله برآنیم با این کارت پرداخت بیشتر آشنا شده و با توجه به نیاز خود در حوزه پرداخت‌ها و استفاده از رمزارزها اطلاعات مفیدی را کسب کنیم.

فهرست مطالب

  • دبیت کارت رمزارزها
  • کارمزد استفاده از دبیت کارت به چه صورت است؟
  • چگونه می‌توانیم رمزارزهای خود را خرج کنیم؟
  • تفاوت دبیت کارت با کارت اعتباری
  • مزایای استفاده از کارت‌های اعتباری
  • معایب استفاده از کارت‌های اعتباری
  • مزایای استفاده از دبیت کارت‌ها
  • معایب استفاده از دبیت کارت‌ها
  • از کجا دبیت کارت مجازی یا دبیت کارت رایگان تهیه کنیم؟
  • گفتار پایانی!
  • سوالات متداول

دبیت کارت رمزارزها

دبیت کارت معمولاً یک کارت پلاستیکی مستطیلی شکل، شبیه به کارت‌های اعتباری است. اما تفاوت‌هایی با سایر کارت‌های اعتباری دارد. عمده تفاوت آن پولی است که در این کارت‌ها ذخیره می‌شود. در واقع کاربران، رمزارزهای خود را در این کارت ذخیره کرده و از آن برای پرداخت‌های خرید روزانه یا هر پرداخت دیگری که به واسطه رمزارزها صورت می‌گیرد، استفاده می‌کنند. بسیاری از مؤسسات مالی کارت‌های تک منظوره خود را با دبیت کارت‌هایی که توسط پردازنده‌های اصلی پرداخت کارت مانند ویزاکارت یا مسترکارت صادر می‌شوند، جایگزین می‌کنند.

کارمزد استفاده از دبیت کارت به چه صورت است؟

دبیت کارت‌ها به طور کلی هیچ هزینه اضافی ندارند. اما شما نمی‌توانید به طور کامل از کارمزدهای پرداخت و نقل‌وانتقال فرار کنید! مثلا اگر از پایانه فروشی که بانک صادرکننده آن، بانک دبیت کارت شما نیست انتقالی انجام دهید؛ ممکن است هزینه تراکنش از حساب کارت شما کسر شود. یا اگر از این کارت مبلغی بیش از موجودی آن برداشت کرده یا خرج کنید نیز می‌بایست پرداخت کارمزدی را متقبل شوید. همچنین ممکن است در صورت مفقود شدن، آسیب دیدگی یا دزدیده شدن دبیت کارت، هزینه‌ای را بابت تعویض کارت بپردازید.

چگونه می‌توانیم رمزارزهای خود را خرج کنیم؟

همان طور که متوجه شدید ما برای خرج کردن رمزارزها می‌توانیم یا از پایانه‌های محل فروش و یا از دبیت کارت‌ها استفاده کنیم. پایانه‌های فروش همان دستگاه‌های سخت‌افزاری پرداخت موجود در فروشگاه‌ها هستند که افراد علاقه‌مند به پرداخت از طریق ارزهای دیجیتال می‌توانند توسط این پایانه‌ها هزینه خرید را بپردازند. البته که اجرای این روش کار راحتی نیست. دبیت کارت‌ها، از زیرساخت‌های مسترکارت‌ها یا ویزاکارت‌ها بهره‌مند هستند. به طوری که در هنگام استفاده از آن حتی فروشنده نیز متوجه نمی‌شود که شما در حال پرداخت پول با رمزارز هستید؛ زیرا این کار از طریق ارائه دهنده کارت تبدیل به ارز صورت می‌گیرد.

تفاوت دبیت کارت با کارت اعتباری

برای درک بهتر تفاوت بین کارت‌های اعتباری و دبیت کارت‌ها به ارائه توضیحات دقیقی از هر یک از آن‌ها می‌پردازیم:

کارت اعتباری در واقع کارتی است که توسط یک موسسه مالی مانند بانک صادر شده و در قالب کارت‌های استاندارد، کارت‌های ممتاز، کارت‌های پاداش، کارت‌های انتقال پول، کارت‌های اعتباری تضمین شده و کارت‌های شارژ وجود دارد. این نوع کارت دارنده را قادر می‌سازد تا از آن موسسه یا بانک وام دریافت کند. کارت‌های اعتباری دارای مزایا و معایبی هستند.

مزایای استفاده از کارت‌های اعتباری

  • استفاده از کارت‌های اعتباری باعث ایجاد سابقه اعتباری فرد در گزارش‌های حساب‌های بانکی وی می‌شود.
  • در برخی مواقع ممکن است به عنوان گارانتی و خرید حفاظتی عمل کند.
  • کارت‌های اعتباری در برابر کلاهبرداری‌ها ایمن‌تر هستند.
  • استفاده از کارت‌های اعتباری به کاربران اجازه می‌دهد تا به اختلاف خریدهای غیرمجاز دسترسی داشته باشند.
  • دارنده کارت اعتباری مسئولیتی در برابر هزینه‌های مورد اختلاف ندارد.

معایب استفاده از کارت‌های اعتباری

  • خرج کردن از کارت اعتباری دارای بازپرداخت با بهره است.
  • سوء استفاده از کارت‌های اعتباری (مانند پرداخت‌های دیر به دیر، بستن حساب‌های قدیمی، درخواست مکرر برای دریافت اعتبار جدید) ممکن است به سابقه اعتباری شما صدمه بزند.
  • استفاده از کارت‌های اعتباری دارای بهره و کارمزد است زیرا شما در اصل از پول و دارایی بانک یا موسسه مالی طرف مقابل خود استفاده می‌کنید نه از دارایی و پول خود!
دبیت کارت یک کارت پرداخت است که به جای وام از بانک یا موسسه مالی، در ازای هر خریدی پول به صورت مستقیم از حساب شما کسر می‌شود.

مزایای استفاده از دبیت کارت‌ها

اختراعی که پرداخت رمزارزها را آسان کرد. دبیت کارت چیست؟

  • کاربر به دلیل خرج کردن از دبیت کارت هرگز دچار انباشت بدهی نمی‌شود زیرا از پول خود خرج می‌کند.
  • استفاده از آن در برابر کلاهبرداری ایمن است.
  • دبیت کارت‌ها هزینه سالانه‌ای ندارند.

معایب استفاده از دبیت کارت‌ها

  • استفاده از دبیت کارت منجر به دریافت هیچ نوع پاداشی نمی‌شود.
  • استفاه از دبیت کارت منجر به ایجاد اعتبار نمی‌شود.
  • استفاده از دبیت کارت می‌تواند منجر به هزینه‌هایی از جمله هزینه نگهداری ماهانه، اضافه برداشت، اقلام برگشتی و هزینه‌های دیگر شود.

از کجا دبیت کارت مجازی یا دبیت کارت رایگان تهیه کنیم؟

شرکت‌های آنلاین، دبیت کارت رمزارزی به کاربران خود ارائه می‌دهند. با ثبت نام در پلتفرم این شرکت‌ها می‌توانید دبیت کارت مجازی یا رمزارزی خود را سفارش دهید. برای این کار می‌بایست احراز هویت کرده و مدارک ارسال شده خود را تایید نمایید. اخذ دبیت کارت رمزارزی نیاز به مبلغ کمی پیش پرداخت دارد. اما دبیت کارت‌های رمزارزی با توجه به ساز و کار برخی رمزارزها و میزان کارمزدها شاید به آن صورت که باید در بین مردم محبوب نیستند. مثلا تراکنش بیت کوین نیاز به ۱۰ دقیقه زمان دارد تا تایید شود. یا کارمزد انتقال برخی از شبکه‌های بلاک چین بالا است و برای کاربران صرفه اقتصادی ندارد.

گفتار پایانی!

دبیت کارت نسل جدید از انواع کارت‌های پرداخت است که کار پرداخت با رمزارزها را بسبار راحت کرده است. هر چه محبوبیت و پذیرش رمزارزها در جوامع بیشتر شود استفاده از دبیت کارت‌ها نیز بیشتر و در نهایت پرداخت هزینه‌های خرید محصول یا دریافت خدمات با ارزهای دیجیتال افزایش می‌یابد. البته دبیت کارت‌ها بیشتر خارج از ایران استفاده می‌شوند.

سوالات متداول

  • دبیت کارت رمزارزی چیست؟

دبیت کارت رمزارزی، ظاهری مشابه با سایر کارت‌های بانکی دارد. با این تفاوت که در آن می‌توانیم رمزارزهای خود را سپرده‌گذاری کرده و از طریق همان کارت سپرده خود را خرج کنیم. شاید استفاده و خرج کردن ارزهای دیجیتال در حال حاضر کار چندان آسانی نباشد اما با دبیت کارت رمزارزی می‌توانیم به راحتی از هر فروشگاهی که پرداخت با ارز دیجیتال را می‌پذیرد خرید کرده و با دبیت کارت هزینه آن را بپردازیم.

  • آیا می‌توانیم یک دبیت کارت مجازی دریافت کنیم؟

بله. می‌توانیم در هر مؤسسه مالی که به ما امکان افتتاح حساب جاری به صورت آنلاین را می‌دهند، دبیت کارت مجازی خود را دریافت کنیم. به تازگی کارت‌هایی در بازار موجود شده‌اند که امکان سپرده‌گذاری رمزارزهایی به غیر از بیت کوین را به کاربران خود می‌دهند. پروژه تن ایکس (TenX) یک کارت شبیه به دبیت کارت دارد که می‌توان با آن ارزهای دیجیتال بیت کوین، اتر و دش را سپرده کرد.

  • چه تفاوتی میان دبیت کارت و کارت اعتباری وجود دارد؟

کارت اعتباری در واقع کارتی است که توسط یک موسسه مالی مانند بانک صادر می‌شود. این نوع کارت دارنده را قادر می‌سازد تا از آن موسسه یا بانک وام دریافت کند و هزینه‌های خود را از موجودی کارت پرداخت کند که البته دارای کارمزد یا سود بازپرداخت است. اما دبیت کارت یک کارت پرداخت است که به جای وام از بانک یا موسسه مالی، در ازای هر خریدی پول به صورت مستقیم از حساب کاربر کسر می‌شود.

مشاهده این خبر در سایت مرجع