ارائه مدل برندسازی آژانسهای اینترنتی خدمات گردشگری در شبکههای اجتماعی
محیط نوآورانه شبکه‏های اجتماعی به عنوان یک بستر ایدهآل برای دسترسی مسافران به اطلاعات سفر است و از سوی دیگر به عنوان یک کانال توزیع مهم فرصتهای بسیاری برای آژانسهای مسافرتی آنلاین فراهم آورده و فرایند برندسازی آنها را تسهیل و تقویت ‎میکند. این پژوهش با هدف ارائه مدل برندسازی آژانسهای اینترنتی خدمات گردشگری در شبکههای اجتماعی با استفاده از نظریه داده‏بنیاد انجام گرفت. پژوهش از بعد هدف، اکتشافی و از نظر رویکرد، کیفی و استفهامی است. تحلیل داده‏ها براساس کدگذاری‏های باز، انتخابی و نظری انجام شد و ابزار گردآوری داده‏ها مصاحبه نیمه‏ساختاریافته بود. مدیران ارشد آژانس‏های اینترنتی خدمات گردشگری و اساتید آگاه به گردشگری و برندسازی دیجیتال، شرکت‏کنندگان پژوهش بودند. ترکیبی از نمونه‏گیری هدفمند و گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری به اجرای مصاحبه با 13نفر به‏عنوان نمونه، منجر شد. براساس یافته‏ها، مدل برندسازی آژانسهای اینترنتی خدمات گردشگری در شبکههای اجتماعی شامل 7مقوله چالش‏ها و موانع، شرایط محیطی، بسترهای سازمانی، منابع و امکانات، پدیده محوری برندسازی در شبکه‏های اجتماعی، مکانیزم‏ها و اقدامات و پیامدها می‏گردد که هر مقوله از مفاهیم و کدهای مشخص تشکیل شده است. با استفاده از الگوی پیشنهادی، آژانسها میتوانند پیش از ایجاد و خلق برند خود، موانع و عوامل آسیبساز را مدنظر قرار داده و با در نظرگرفتن بسترهای محیطی و سازمانی، منابع و امکانات لازم و مکانیزم ها، با دیدی وسیعتر و نگرشی برندمحور نسبت به ایجاد، توسعه و پایداری برندهای خود در شبکههای اجتماعی اقدام نمایند.