از هر ماسک تنفسی N95 برای چه مدت می‌توان استفاده کرد؟

منبع :  دیجی کالا دسته بندی : دیجی کالا کد خبر : 169289 2 سال قبل 115

با شیوع سویه‌ی جدید کرونا، اومیکرون، و سرایت‌پذیری بیشتر و سریع‌تر آن در بین افراد، کارشناسان توصیه می‌کنند که همه‌ی افراد به جای استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای یا ماسک‌های ساده از ماسک تنفسی KN95، N95 یا KF94 استفاده کنند. ایمنی این ماسک‌ها بسیار بالاتر از ماسک‌های پارچه‌ای است اما نمی‌توانیم آن‌ها را چندین و چند بار شسته و استفاده کنیم.

ماسک‌های یکبار مصرف را می‌توانیم چند بار استفاده کنیم اما نمی‌توانیم به مدت طولانی این استفاده را تکرار کنیم. پس چند بار یا به چه مدتی می‌توانیم از این ماسک‌ها استفاده کنیم؟ امروز در این مطلب از دیجی‌کالا مگ قرار است توصیه‌های کارشناسان را درباره‌ی مدت زمان مناسب برای استفاده از این ماسک‌ها بخوانیم.

  • هر آنچه از ویروس کرونا امیکرون باید بدانید

توصیه‌ی کارشناسان درباره‌ی استفاده‌ی مجدد از ماسک تنفسی

توصیه‌ی کارشناسان درباره‌ی استفاده‌ی مجدد از ماسک تنفسی

کوتاه‌ترین پاسخی که کارشناسان در مورد مدت زمان مناسب برای استفاده از ماسک‌های جدید این است: «بستگی دارد»! هیچ نظر قطعی و عمومی برای تعداد دفعات استاندارد استفاده از ماسک وجود ندارد. اما کارشناسان می‌گویند تعداد دفعات مناسب استفاده از ماسک متفاوت است و بستگی به محیط‌هایی دارد که در آن قرار می‌گیرید. همچنین وضعیت ظاهری ماسک، سلامت ظاهری و طول مدت زمانی که از آن استفاده کرده‌اید بر این تعداد دفعات مناسب تاثیر می‌گذارد. مت کارلسون، کارشناس ایمنی UCSF Health، می‌گوید: «همه چیز به مدت زمان، نوع شرایطی که در آن هستید و کاری که در آن محیط انجام می‌دهید بستگی دارد.»

بررسی کوتاه انواع ماسک تنفسی

بررسی کوتاه انواع ماسک تنفسی

ماسک تنفسی عادی از دسته ماسک‌هایی هستند که ذرات معلق در هوا را فیلتر کرده و اجازه‌ی ورود به دستگاه تنفسی را نمی‌دهند. این ماسک‌ها مقاومت و کارآیی کمتری نسبت به ماسک‌های جراحی دارند و نمی‌توانید از آن‌ها چند بار استفاده کنید.

ماسک‌های N95 و KN95 به این دلیل با عدد ۹۵ نام برده می‌شوند چون می‌توانند تا ۹۵% ذرات موجود در هوا را فیلتر کنند. همچنین این ماسک‌ها استانداردهای مختلف بین‌المللی را رعایت می‌کنند.

ماسک‌ها N95 ظاهری شبیه به فنجان یا منقار اردک دارند، ماسک‌های KN95 شبیه به چادر و ماسک‌های KF94 به شکل قایق هستند.

ماسک N95 مطابق با استانداردهای ایالات متحده و موسسه‌ی ملی ایمنی و بهداشت شغلی، KN95 مطابق با استانداردهای چینی و KF94 که ۹۴% ذرات موجود در هوا را فیلتر می‌کنند مطابق با استانداردهای کره‌ی جنوبی تولید شده‌اند.

هر ماسک تنفسی چه مدت برای استفاده مناسب است؟

هر ماسک تنفسی چه مدت برای استفاده مناسب است؟

همانطور که در بالا اشاره شد هیچ مدت زمان استاندارد و تایید شده‌ای برای این موضوع وجود ندارد اما به طور کلی معمولا یک ماسک N95 را نمی‌توانید بیشتر از ۵ بار استفاده کنید و اگر خیس یا کثیف شده است باید بلافاصله دور انداخته شود.

بعضی از کارشناسان هم معتقدند اگر از ماسک‌ها به خوبی نگهداری کنید می‌توانید هر ماسک تنفسی N95 را تا ۱ هفته استفاده کنید اما در صورت حضور در مراکز پر خطر مثل مراکز مراقبتی بهداشتی یا محیط‌های سربسته، دیگر نباید از آن ماسک استفاده کنید.

  • سویه‌ی جدید IHU ویروس کرونا چیست و چقدر خطرناک است؟

روش نگهداری و مراقبت از ماسک N95

روش نگهداری و مراقبت از ماسک N95

کارشناسان توصیه می‌کنند اگر می‌خواهید چند بار از یک ماسک N95 استفاده کنید باید با راه‌های محافظت از ماسک آشنا باشید. CDC توصیه می‌کند به هیچ وجه در زمان استفاده از ماسک به آن دست نزنید، دست‌ها ممکن است ماسک را آلوده کند یا آلودگی از رویه‌ی ماسک به دست شما منتقل شود. برای برداشتن ماسک از روی صورت هم حتما از بند‌ها و کش‌های آن استفاده کنید و به هیچ وجه به رویه‌ی ماسک دست نزنید.

اگر در محیط بیرون از خانه هستید و می‌خواهید ماسک خود را برای انجام کاری مثل نوشیدن آب بردارید، باید آن را در یک کیف یا کیسه‌ی پلاستیکی تمیز بگذارید تا داخل آن آلوده نشود. بعد از برداشتن ماسک حتما دست‌هایتان را ضدعفونی کنید و ماسک را مجدد به همان شکلی که قبلا روی صورتتان بوده استفاده کنید. در زمان استفاده‌ی مجدد حتما به خاطر داشته باشید که لایه‌ی بیرونی ماسک روی صورتتان قرار نگیرد.

CDC توصیه می‌کند که اگر می‌خواهید از یک ماسک تنفسی دوباره استففاده کنید حتما آن را در محیطی خشک مثل پاکت کاغذی یا پارچه‌ای نگه دارید تا در بین دو دفعه استفاده تمیز و خشک باقی بماند. کارکنان بیمارستان هم باید ماسک‌های خود را در کیسه‌های کاغذی با برچسب نامشان قرار دهند و بعد از استفاده کیسه را آویزان کنند.

کارلسون به مردم توصیه می‌کند هر روز از هفته از یک ماسک استفاده کنید و اجازه دهید ماسک‌های قبلی در پاکت کاغذی یا پارچه‌ای تمیز خشک باقی بمانند. مثلا یک ماسک را برای شنبه‌ها و ماسک دیگری را برای یکشنبه‌ها استفاده کنید. با این کار ماسک مدت زمان کافی برای خشک شدن را در اختیار دارد و از هر ماسک هم می‌توانید ۵ بار با خیالی آسوده استفاده کنید.

آیا می‌توانیم ماسک N95 را ضدعفونی کنیم؟

آیا می‌توانیم ماسک N95 را ضدعفونی کنیم؟

در حال حاضر هیچ روشی برای ضدعفونی کردن ماسک‌ها وجود ندارد. کارلسون می‌گوید: «تکنولوژی‌های مختلفی نشان داده‌اند می‌توانند ماسک‌های یک‌بار مصرف را به خوبی ضدعفونی کنند اما این فناوری‌ها فعلا فقط در اختیار مراکز مراقبتی و بهداشتی است تا در شرایط بحران و کمبود ماسک از آن استفاده کنند. پس عموم مردم فعلا نمی‌توانند این کار را انجام دهند.»

وقتی عمر ماسک تنفسی شما تموم شد باید آن را مثل زباله‌های دیگر دور بریزید. حتما توجه داشته باشید که ماسک‌ها نباید در سطل‌های بازیافت قرار بگیرند چون طبق توصیه‌ی آژانس حفاظت از محیط زیست، تجهیزات محافظت فردی مثل ماسک‌های تنفسی قابل بازیافت نیستند. بهترین روش دور انداختن ماسک این است که ابتدا آن را در یک کیسه‌ی کوچک قرار داده و در آن را گره بزنید، سپس در سطل زباله قرار دهید. با این کار مطمئن می‌شوید هیچ فرد دیگری با آن تماس پیدا نکرده و آلوده نمی‌شود.

مرور کلی

مرور کلی ماسک‌های تنفسی N95

با شیوع اومیکرون و افزایش میزان سرایت‌پذیری آن در بین مردم، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه کرده است که مردم استفاده از ماسک‌های تنفسی KN95، N95 یا KF94 به جای ماسک‌های عادی، پارچه‌ای و جراحی استفاده کنند. این ماسک‌ها توانایی فیلتر کردن ذرات موجود در هوا را تا نزدیک به ۱۰۰% دارند و ایمنی بیشتری در برابر کرونا ایجاد می‌کنند. از این ماسک‌ها می‌توان چندین بار استفاده کرد اما تعداد دفعات استفاده به مسائل مختلفی مثل محیطی که در آن قرار گرفته‌اید و ساعاتی که از آن استفاده کرده‌اید بستگی دارد. در این مطلب صحبت کارشناسان را درباره‌ی این موضوع خواندیم. نکته‌ی مهم در استفاده از ماسک‌های تنفسی این است که در صورت آسیب دیدن، کثیف شدن، خیس شدن یا تغییر ظاهری باید بلافاصله دور انداخته شوند.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت دیجی‌کالا مگ را بخوانید.

منبع: san francisco chronicle

نوشته از هر ماسک تنفسی N95 برای چه مدت می‌توان استفاده کرد؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

مشاهده این خبر در سایت مرجع