به گزارش اکوایران، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در جمع شورای حقوق بشر روسیه، بدون نفی احتمال استفاده پیش‌دستانه از سلاح اتمی، گفت که توانایی هسته‌ای روسیه یک عامل بازدارنده است نه یک عامل تحریک‌کننده.

بنا بر گزارش  سی‌ان‌ان، او گفت:  «اگر بگوییم روسیه قبل از دیگران سلاح اتمی به کار نمی‌برد، به این معنا است که حتی بعدا هم استفاده نخواهیم کرد. زیرا بعد از اینکه مورد حمله قرار بگیریم، شانس استفاده از سلاح اتمی بسیار کم است». پوتین تأکید کرد در هر صورت، ما یک استراتژی داریم؛ برای دفاع از خود ممکن است از سلاح‌های کشتارجمعی استفاده کنیم. پس اگر به ما ضربه‌ای بزنند، آن را جواب خواهیم داد.

رهبر روسیه گفت تعداد بزرگی از سلاح‌های اتمی آمریکا در خاک اروپا مستقر است؛ در حالی که روسیه هیچ از یک سلاح‌های هسته‌ای خود را به سایر کشورهای منتقل نکرده است. اما در صورت نیاز و برای محافظت از متحدینمان، از هر ظرفیتی استفاده خواهیم کرد.

پوتین با قبول خطر و ظرفیت سلاح اتمی گفت ما دیوانه نیستم. می‌دانیم که سلاح هسته‌ای چه می‌کند و ما آن را در شکلی پیشرفته‌تر و مدرن‌تر از سایر کشورها در اختیار داریم. اما قرار نیست جهان را با آن شخم بزنیم.

پوتین با رد نیاز به بسیج بیش‌تر نیروها گفت که هرگونه پیشنهاد برای فرستادن سربازهای بیش‌تر، غیر منطقی است. از ۳۰۰ هزار سربازی که برای خدمت اجباری در روسیه فراخوانده شده‌اند، نیمی در اوکراین مستقر بوده و تنها ۷۷ هزار نفر در واحدهای رزمی فعال بوده و سایرین در قسمت‌های دفاعی قرار داشته یا در حال آموزش‌اند.

نتایج بزرگ

پوتین مناطق تصرف‌شده را دستاوردهای بزرگ روسیه توصیف کرد. او در ماه سپتامبر اعلام کرد که قصد الحاق ۴ منطقه اوکراینی لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا به روسیه را دارد. اقدامی که نقض قوانین بین‌الملل خواهد بود.

البته در حال حاضر، روسیه تنها ۶۰ درصد از جنوب منطقه خرسون را در اختیار دارد. ماه پیش، نیروهای پوتین مجبور شدند از منطقه پایتخت خرسون عقب‌نشینی کنند. اما هنوز کنترل خط ساحلی دریای آزوف، با آن‌هاست. پوتین با مهم شمردن کنترل آن منطقه گفت الآن دریای آزوف، بخشی از فدراسیون روسیه است.

موج حمله‌ها

در زاپوریژیا، دیدبان اتمی سازمان ملل مکرراً از خطر حادثه اتمی در بزرگ‌ترین سایت هسته‌ای اوکراین اخطار داده است. روس‌ها از ماه مارس کنترل این مجتمع به دست گرفته‌اند.

نیروگاه اتمی زاپوریژیا در ماه‌های اخیر مورد اصابت مواد منفجره قرار گرفته است؛ مسکو و کیف یکدیگر را مقصر آن می‌دانند.

این هفته، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر ایجاد منطقه غیرنظامی در اطراف نیروگاه را رد و تأکید کرد که آنجا قلمروی روسیه بوده و کاملاً تحت کنترل نیروهای روس است.

در اوایل هفته، روسیه موجی از حمله پهپادی و موشکی به زیرساخت‌های انرژی اوکراین راه انداخت. از ماه اکتبر، اوکراین شاهد حملات وسیعی به زیرساخت‌های حساس و منابع انرژی خود بوده است.

حمله‌های اخیر باعث قطعی برق گسترده در چندین منطقه، از جمله کیف و اودسا شد. نیروهای فنی اوکراینی در تلاش برای برگرداندن برق به کشور هستند؛ اما به خاطر دمای زیر صفر، کارشان با کندی پیش می‌رود.