انتشار نتایج بنچمارک نمونه مهندسی پردازنده نسل سیزدهم اینتل: 20 درصد سریعتر از آلدر لیک

منبع :  digiato - دیجیاتو دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 270197 1 سال قبل 220

اینتل چندین ماه دیگر از پردازنده‌های نسل سیزدهم خود موسوم به «رپتور لیک» (Raptor Lake) رونمایی خواهد کرد، اما حالا نتایج بنچمارک نمونه مهندسی یکی از پردازنده‌های پرچمدار این خانواده به نام Core i9-13900 توسط یک وب‌سایت فناوری چین منتشر شده که از افزایش عملکردش خبر می‌دهد.

این پردازنده مانند پردازنده‌های نسل دوازهم اینتل موسوم به «آلدر لیک» (Alder Lake) از معماری هیبریدی بهره می‌برد، با این حال هسته‌های بیشتری دارد. این پردازنده به 8 هسته قدرتمند و 16 هسته کم‌مصرف مجهز شده که دو برابر نسل کنونی‌اش یعنی Core i9-12900 هسته کم‌مصرف دارد.

علاوه بر این موضوع، برای هسته‌های قدرتمند از معماری جدید «Raptor Cove» استفاده شده و همچنین میزان حافظه کش L2 و L3 افزایش یافته است.

بنچمارک پردازنده نسل سیزدهم اینتل

وب‌سایت چینی ExpReview برای بررسی عملکرد پردازنده نسل بعدی اینتل از مادربرد Z690 استفاده کرده و از آنجایی که با یک نمونه مهندسی روبه‌رو هستیم، فرکانس هسته‌های بزرگ آن حداکثر به 3.80 گیگاهرتز رسیده است.

در بنچمارک‌های صورت گرفته توسط این وب‌سایت، امتیازهای اینتل Core i9-13900 نسبت به Core i9-12900K در فرکانس یکسان بطور میانگین 20 درصد بالاتر بوده که علت این موضوع را باید در معماری جدید و همچنین تعداد هسته‌های کم‌مصرف بیشتر جستجو کرد.

برای مثال در بنچمارک Sandra FP32 پردازنده آینده اینتل امتیاز 500.86 را کسب کرده، در حالی که امتیاز نسل قبلی برابر 382.4 است. در بلندر این پردازنده‌ها به ترتیب امتیاز 181.14 و 143.71 و در بنچمارک Cinebench R23 در بخش چند هسته‌ای امتیاز 26748 و 21437 را کسب کرده‌اند. در تصاویر بالا می‌توانید عملکرد این پردازنده‌ها در بنچمارک‌ها را ببینید.

اینتل چند روز پیش ابزار «Extreme Tuning Utility» را بروزرسانی کرد و به آن قابلیت پشتیبانی از «Efficient Thermal Velocity Boost» و همچنین ویژگی‌های اورکلاک جدید اضافه کرد. این احتمال وجود دارد که بالاترین مدل‌های پردازنده‌های رپتور لیک از این قابلیت برای رسیدن فرکانس یک یا دو هسته به 6 گیگاهرتز استفاده کنند.

باید منتظر ماند و دید اینتل چه برنامه‌هایی برای نسل بعدی پردازنده‌هایش دارد و چه زمانی آن‌ها را روانه بازار می‌کند.

مشاهده این خبر در سایت مرجع