انحصار انویدیا بر بازارهای هوش مصنوعی: تحلیلگران نگران افزایش مصرف انرژی گرافیکی هستند

منبع :  مرجع سخت افزار دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 589089 1 هفته قبل 84

انحصار شرکت انویدیا بر بازارهای هوش مصنوعی اکنون توسط چندین تحلیلگر زیر سوال رفته است و آنها ادعا می‌کنند که افزایش مصرف انرژی گرافیکی در آینده پایدار نخواهد بود.

بر اساس گفته‌های تحلیلگران اگر شرکت انویدیا می‌خواهد با سرعت موجود به کار خود ادامه دهد، ممکن است مجبور شود گزینه‌هایی با انرژی کارآمد بیشتر را انتخاب کند.

به نظر می‌رسد همه ما به خوبی از نحوه عملکرد شرکت انویدیا در بخش هوش مصنوعی آگاه هستیم، چه از طریق به دست آوردن محبوبیت در بین مشتریان از راه زرادخانه سخت‌افزاری خود و یا حتی مشاهده علاقه‌مندی زیاد استارتاپ‌ها.

همه تولیدکنندگان، شرکت انویدیا را به عنوان منبع اصلی سخت افزاری خود می‌بینند، با این وجود به نظر می‌رسد برخی بیشتر نگران مصرف انرژی هستند، زیرا نه تنها قیمت سهام این شرکت بزرگترین کاهش خود را در تاریخ تجربه کرده، بلکه بسیاری از تحلیلگران رویکرد فعلی آن را ناپایدار می‌دانند و دلیل آن در ادامه آمده است.

رسانه‌های کره‌ای گزارش می‌دهند در حالی که شرکت انویدیا موفق به پذیرش گسترده شتاب‌دهنده‌های پیشرفته هوش مصنوعی خود شده، واقعیتی که تحلیلگران را نگران می‌کند مصرف رو به رشد انرژی است. در حالی که مصرف‌کنندگان معمولی یک مرکز داده مجهز به هزاران شتاب‌دهنده شرکت انویدیا را به‌عنوان یک گزینه سرگرم‌کننده می‌بینند، با این وجود در رابطه با اثرات محیطی آن، ماجرا کاملاً برعکس است. پردازنده‌های گرافیکی A100 و H100 AI شرکت انویدیا به عنوان گزینه‌هایی با توان مصرفی بسیار بالا شناخته شده‌اند، اکنون تصور کنید هنگام ترکیب میلیون‌ها عدد از این تراشه‌ها، توان مورد نیاز آنها تا چه اندازه بالا خواهد رفت.

 تحلیلگران نگران افزایش مصرف انرژی گرافیکی هستند

یک تحلیلگر صنعت تراشه‌های نیمه هادی بر این باور است که انتظار می‌رود توان مصرفی جهانی مرکز داده تا سال 2027 به 85 تا 134 تراوات ساعت افزایش یابد، که معادل آن چیزی است که کشورهایی مانند هلند، آرژانتین و سوئد مصرف می‌کنند. تحلیلگران بر این باورند که اگر شرکت انویدیا چنین پردازنده‌های گرافیکی پرمصرفی را در آینده در اولویت قرار دهد، جایگزین‌های کم مصرف در نهایت مورد توجه قرار می‌گیرند و به طور بالقوه می‌توانند از این کمپانی پیشی بگیرند، که برای شرکت انویدیا نگران کننده خواهد بود.

در اخبار منتشر شده پیشین، فاش شده بود که چگونه شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی فعلی شرکت انویدیا سالانه 13000 گیگاوات ساعت برق مصرف می‌کنند و انتظار می‌رود که این رقم در آینده به طور قابل توجهی افزایش یابد، به‌ویژه با معرفی پردازنده‌های گرافیکی Blackwell که دارای رتبه‌بندی بالاتر از 1000W هستند. (برای تنظیمات خاص).

در مورد مراکز داده هسته‌ای نیز صحبت‌هایی صورت گرفته است که به طور برجسته در پروژه‌ای که توسط شرکت‌های مایکروسافت و OpenAI در حال توسعه است به آن اشاره شده، با این وجود این پروژه هنوز سالیان درازی را در پیش دارد و اگر شرکت انویدیا با این سرعت ادامه دهد، دستیابی به یک راه حل موقت به یک ضرورت تبدیل خواهد شد.

چندین دلیل دیگر وجود دارد که چرا انحصار کمپانی انویدیا در آینده با چالش مواجه خواهد شد، مانند افزایش رقابت، منفعل بودن شرکت‌های درگیر در زنجیره تامین، و موارد دیگر، اما توان مصرفی ظالمانه احتمالاً در طولانی مدت مانع از پایداری این شرکت در جایگاه خود می‌شود. با توجه به اینکه آنها روی یک راه حل برای این موضوع کار نمی‌کنند.

مطالب مرتبط:

  • عرضه کارت‌های گرافیک GeForce RTX 5090 و RTX 5080 Blackwell انویدیا در سه ماهه چهارم سال 2024!
  • کارت گرافیک A100 Ampere انویدیا با 7936 هسته که در چین فروخته می‌شود
  • ممنوعیت ارسال گرافیک‌های RTX 4090D و H20 AI انویدیا به چین: اعمال محدودیت 70 TFLOP در این هفته
  • جیم کلر از هزینه تحقیق و توسعه 10 میلیارد دلاری Blackwell انویدیا انتقاد می‌کند
مشاهده این خبر در سایت مرجع