این ویژگی‌های جذاب، یوروفایتر تایفون را به یکی از بهترین جنگنده‌های تاریخ تبدیل می‌کند

منبع :  gadgetnews.net دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 491712 10 ماه قبل 320

جت جنگنده یوروفایتر تایفون که یکی از بهترین دستاوردهای صنعت هوانوردی اروپا محسوب می‌شود، با چند ویژگی جدید متحول خواهد شد.

تاریخچه جت‌های جنگنده با برخی از بزرگ‌ترین نوآوری‌های صنعت هوانوردی آمیخته شده است. در این میان، هواپیمای Messerschmitt Me 262 آلمانی از قدرتمندترین سلاح‌های زرادخانه لوفت وافه در جنگ جهانی دوم بود. موتورهای جت این جنگنده که Junkers Jumo 004B-1s نام دارد، آن را به یک جنگنده همه‌کاره، قدرتمند و مهیب تبدیل کرده بود.

این نوع جت پیش‌تر هرگز دیده نشده بود و اگر فناوری آن تکمیل و اولویت‌گذاری می‌شد، می‌توانست سرنوشت و نتیجه جنگ را تغییر دهد. البته اتفاقات در نهایت این‌گونه رقم نخورد که تا حدی به‌علت آن بود که Me 262 اولین جت جنگنده تاریخ محسوب می‌شد. بدین ترتیب، از فناوری آن برای توسعه نسل‌های بعدی بهره‌ گرفته شد.

این شاهکار فناوری طی سال‌های بعدی توسعه یافت و به ساخت یوروفایتر تایفون، یکی از جت‌های جنگنده فوق‌العاده تاریخ منجر شد. در ادامه به مرور تاریخچه این هواپیمای حیرت‌انگیز و قابلیت‌های آن می‌پردازیم.

پروژه ساخت یوروفایتر تایفون

یوروفایتر تایفونیوروفایتر تایفون

مانند بسیاری از فناوری‌های نظامی، توسعه یوروفایتر تایفون در دوران جنگ سرد آغاز شد. این هواپیما در قامت یک جت جنگنده انقلابی با سرمایه‌گذاری مشترک اسپانیا، آلمان، ایتالیا و بریتانیا ساخته شد تا در نبردها از اروپا دفاع کند.

به‌نقل از Aerocorner، یوروفایتر به یک جفت موتور توربوفن پس‌سوز یوروجت EJ200 مجهز شده که هر یک 90 میلیون دلار هزینه برده و انتظار می‌رود که با آخرین به‌روزرسانی‌ها مانند آنچه در هواپیمای لاکهید رپتور اف 22 اعمال شده، همگام شود.

با این حال، ماهیت مشارکتی این پروژه برای مدیریت دشوار بود و برخی از عناصر آینده‌نگر هواپیما باعث شد تا توسعه آن زمان‌بر و پرهزینه باشد. جت جنگنده یوروفایتر تایفون سرانجام در سال 2002 به ناوگان هوایی ارتش‌های بریتانیا، آلمان، اسپانیا و ایتالیا اضافه شد و سپس توسط اتریش و عربستان سعودی نیز خریداری شد. یوروفایتر تایفون دارای فناوری‌های انقلابی برای کمک به ماموریت‌های دفاعی و تهاجمی است.

ویژگی‌های قابل توجه Eurofighter Typhoon

یوروفایتر تایفونیوروفایتر تایفون

این هواپیما به‌طور رسمی به‌عنوان یک جت جنگنده با کاربرد چرخشی توصیف می‌شود. به‌منظور سازگاری با اهداف پروازی گوناگون، این جنگنده از امکان حمل سلاح‌های سنگین برخوردار شده که به‌لطف چابکی و ابعاد فشرده می‌تواند اهداف را به‌طور مخفیانه دنبال کند.

اگرچه این جنگنده برای استفاده در اهداف فراتر تعریف نشده است، اما دارای قابلیت‌های هوا به زمین و هوا به هوا بوده که به آن اجازه درگیری از فاصله نزدیک را می‌دهد. هم‌چنین حداکثر وزن 2.5 تنی آن در هنگام برخاستن بسیار کم‌تر از اف-22 رپتور 3.8 تنی است. به‌گفته Aerocorner، اگرچه حداکثر سرعت 2124 کیلومتر بر ساعت تایفون در مقایسه با سرعت 3635 کیلومتر بر ساعت رپتور کم‌تر است، اما برد 3791 کیلومتری آن بسیار بیش‌تر از رقبای خود است.

از زمان معرفی، این هواپیما شاهد چند به‌روزرسانی قابل توجه بوده است و اکنون اضافه شدن ویژگی‌هایی جدید نظیر کابین دیجیتالی با دید گسترده و نمایشگر جدید ضربه‌گیر روی کلاه ایمنی نیز در دست انجام هستند تا پروسه تکامل تایفون تا سال 2060 و حتی پس از آن نیز ادامه پیدا کند.

مشاهده این خبر در سایت مرجع