اینتل از سازندگان مادربرد می‌خواهد تنظیمات پیش‌فرض جدیدی را در بایوس پیاده‌سازی کنند

منبع :  مرجع سخت افزار دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 590436 1 هفته قبل 127

شرکت اینتل برای رفع مشکلات پایداری پردازنده‌های نسل 13 و 14 خود، از شرکای سخت‌افزاری و سازندگان مادربرد درخواست کرده است تا پروفایل «تنظیمات پیش‌فرض اینتل» را به‌عنوان حالت پیش‌فرض بایوس تا 31 می پیاده‌سازی نمایند.

اینتل به تازگی از سازندگان مادربرد و سیستم‌های کامپیوتری درخواست کرده است تا نمایه «تنظیمات پیش‌فرض اینتل» را برای پردازنده‌های نسل 13 و 14 این شرکت، به‌عنوان گزینه پیش‌فرض بایوس پیاده‌سازی کنند. این بدان معناست که مادربرد شما دیگر پردازنده را فراتر از پیکربندی پایه آن هدایت نخواهد کرد.

پیش از این، سازندگان مادربرد محصولات خود را با پروفایل «حداکثر» برای پردازنده‌های نسل 13 و 14 تنظیم می‌کردند که باعث افزایش محدودیت‌های توان فراتر از پروفایل پایه می‌شد. این موضوع منجر به بروز ناپایداری‌های زیادی در این تراشه‌ها شده بود که به هنگ کردن بازی‌ها، برنامه‌ها و حتی صفحه آبی مرگ در کامپیوترها منجر می‌گشت.

راهنمای بررسی خود اینتل نیز تراشه‌ها را در پیکربندی «حداکثر» تنظیم کرده بود و عملکرد بسیار بهتری را نشان می‌داد، اما با تنظیم این محدودیت‌ها به پروفایل پیش‌فرض «پایه»، کاهش عملکرد قابل توجهی مشاهده می‌شود.

به گزارش wccftech، اینتل به سازندگان سیستم و مادربرد توصیه می‌کند که یک پروفایل بایوس پیش‌فرض مطابق با تنظیمات توصیه شده این شرکت را در اختیار کاربران نهایی قرار دهند. نام پیشنهادی برای این نمایه، «تنظیمات پیش‌فرض اینتل» است. این شرکت از مشتریان خود درخواست کرده که پروفایل «تنظیمات پیش‌فرض اینتل» را به‌عنوان پروفایل پیش‌فرض بایوس تا 31 می 2024 پیاده‌سازی نمایند. اینتل به شدت توصیه می‌کند که تنظیمات پیش‌فرض بایوس مشتریان باید عملکرد را در محدوده تنظیمات توصیه شده این شرکت تضمین کند.

خود اینتل استفاده از پیکربندی «حداکثر» را برای بهترین عملکرد توصیه می‌کند که تراشه‌ها را روی 253 وات (PL1/PL2) تنظیم می‌کند، اما با پروفایل «پایه»، شما این تراشه‌ها را روی 125/188 وات (PL1/PL2) تنظیم خواهید کرد که عملکرد را محدود می‌سازد. این بدان معناست که مادربردهای رده بالای Z790 و Z690 بی‌فایده خواهند بود، زیرا چه فایده‌ای دارد که برای مادربردی هزینه بیشتری بپردازید در حالی که نمی‌توانید بدون مواجهه با مشکلات پایداری، به طور کامل از آن استفاده کنید.

پروفایل پایه دقیقاً چیست؟

اینتل در مجموع سه پروفایل از پیش پیکربندی شده برای پردازنده‌های نسل 14 و 13 خود دارد. اینها شامل پیش‌تنظیمات «پایه»، «عملکرد» و «حداکثر» هستند. نمایه پایه، PL1/PL2/PL4 را به ترتیب روی 125/188/293 وات و Iccmax را روی 249 آمپر تنظیم می‌کند. سپس پروفایل «عملکرد» داریم که این مقادیر را به ترتیب روی 125/253/380 وات و 307 آمپر تنظیم می‌کند. در نهایت، نمایه «حداکثر» وجود دارد که این موارد را به ترتیب روی 253/253/380 وات و 400 آمپر تنظیم می‌نماید.

به نظر می‌رسد اینتل رویکرد سختگیرانه‌تری را در زمینه اجرای پروفایل‌های «پایه» خود به‌عنوان بایوس پیش‌فرض در مادربردها و سیستم‌های از پیش ساخته شده در پیش گرفته است. گفته می‌شود این شرکای تجاری قرار است این تغییرات را تا 31 می (2024) پیاده‌سازی کنند و ما همچنین انتظار داریم که اینتل در 15 می بیانیه رسمی در این مورد منتشر نماید. یک چیز مسلم است که سازندگان مادربرد به اندازه خود اینتل به دلیل این وضعیت مورد انتقاد قرار خواهند گرفت، زیرا این چیزی است که تیم آبی آنها را به آن مبتلا کرده است.

رسانه wccftech در گزارش خود نوشت: «در گفتگو با چند فروشنده مادربرد، به ما گفته شده است که آنها آزمایش دقیق‌تری را در مجموعه بزرگتری از پردازنده‌ها برای تعیین بهترین پروفایل‌های توان و فرکانس‌ها و اطمینان از اینکه هیچ‌یک از موارد فعلی دیگر تکرار نشود، انجام خواهند داد.»

  • بررسی مادربرد ایسوس ROG MAXIMUS Z790 APEX ENCORE
  • مجموعه پردازنده‌های دسکتاپ Arrow Lake-S Core Ultra 200 اینتل فاش شدند
  • اینتل، سازندگان مادربرد و سیستم را مقصر مشکلات پایداری پردازنده‌های نسل 14 و 13 می‌داند
مشاهده این خبر در سایت مرجع