بازار پردازنده شاهد رشد 33 درصدی در سه ماهه اول 2024 بود!

منبع :  مرجع سخت افزار دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 590607 1 هفته قبل 100

فروش پردازنده شرکت‌های AMD و اینتل در بازار سه ماهه اول سال 2024 به میزان قابل توجهی تا 33 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

اگر چه محموله پردازنده‌های Client / Server شرکت‌های اینتل و AMD در سه ماهه جاری کاهش یافته است، با این وجود این شرکت‌ها شاهد افزایش قابل توجهی در مقایسه با ثبات سال قبل در صنعت بودند.

وضعیت بازار پردازنده شرکت‌های اینتل و AMD در سال 2024

در آخرین تحقیقات بازار منتشر شده توسط JPR (Jon Peddie Research) ، اشاره شده است بازار پردازنده‌های کلاینت به 62 میلیون واحد رسیده، که نسبت به سال قبل (سه ماهه اول 2023) 33 درصد افزایش و نسبت به سه ماهه قبل (یک چهارم پایانی 2023) کاهش 9.4 درصدی داشته است. گفتنیست بازار پردازنده‌های نوت‌بوک با مجموعه‌ای از PCهای هوش مصنوعی جدید با پشتیبانی از تراشه‌های Ryzen AI شرکت AMD و Core Ultra کمپانی اینتل که در سه ماهه اخیر شاهد عرضه‌های فوق‌العاده‌ای بوده‌اند، غالب باقی ماند. این باعث شد که بازار نوت بوک 73 درصد از سهام را به دست آورد در حالی که پردازنده‌های دسکتاپ تنها 27 درصد از سهم را تشکیل می‌دادند.

بازار پردازنده شاهد رشد 33 درصدی در سه ماهه اول 2024 بود

بازار رو به رشد بخش کلاینت همچنین شاهد این بود که میزان فروش iGPU به 56 میلیون واحد رسید که نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش داشته است. JPR گزارش می‌دهد که بازار iGPU حدود 98 درصد در بازار PCهای کلاینت نفوذ خواهد داشت و به این معنی است که AIBها تنها بخش کوچکی از این سهم فروش را تشکیل می‌دهند.

در بخش کلاینت، شرکت AMD نسل بعدی معماری هسته‌ای Zen 5 خود را با چندین محصول Ryzen برای پلتفرم‌های موبایلی و دسکتاپ معرفی خواهد کرد. همچنین انتظار می‌رود که کمپانی اینتل نیز پردازنده‌های نسل بعدی Arrow Lake و Lunar Lake خود را برای پلتفرم‌های دسکتاپ و لپ‌تاپ به بازار عرضه کند.

در مورد درآمد سه ماهه اول سال 2024 باید گفت که، هر دو کمپانی اینتل و AMD شاهد کاهش فروش در بخش کلاینت بودند. شرکت اینتل در مقایسه با سه ماهه گذشته کاهش 14.7 درصدی را تجربه کرد، با این وجود نسبت به سال گذشته 29 درصد افزایش داشت، در حالی که کمپانی AMD در مقایسه با سه ماهه گذشته حدود 6.3 درصد کاهش و نسبت به سال گذشته 85 درصد افزایش داشته است.

بازار پردازنده شاهد رشد 33 درصدی در سه ماهه اول 2024 بود

این گزارش همچنین محموله‌های بخش سرور را نشان می‌دهد که نسبت به سه ماهه گذشته کاهش 13 درصدی و نسبت به سال قبل کاهش 17 درصدی داشته است. این احتمال وجود دارد که مشتریان پردازنده‌های سرور شرکت‌های اینتل و AMD منتظر محصولات نسل بعدی آن‌ها باشند که انتظار می‌رود در ماه‌های آینده به بازار عرضه شوند. پیش‌بینی می‌شود که کمپانی AMD از پردازنده‌های نسل بعدی EPYC Turin خود که بر اساس معماری Zen 5 طراحی شده‌اند، رونمایی کند در حالی که شرکت اینتل پردازنده‌های سری Xeon 6 خود را در نسخه‌های P-Core Granite Rapids و E-Core Sierra Forest ارائه خواهد کرد.

رئیس JPR، یعنی Jon Peddie، اظهار داشت: «کاهش در محموله‌ها پردازنده کلاینت در فصل اول، پس از تجربه چهار فصل متوالی با روند مثبت، برخی افراد به ویژه سرمایه گذاران را گیج کرد. در واقع، این خبر خوبی است اگر نشان دهنده ثابت شدن بازار و بازگشت به رفتار چرخه‌ای سنتی آن باشد. اگر این موضوع درست باشد (و فکر می‌کنیم که درست است)، فصل دوم هم نیز کاهش خواهد داشت.»

از طریق JPR

اگرچه بازار به طور کلی در مقایسه با سه ماهه قبل در حال کاهش بود، با این وجود انتظار می‌رود این یک رفتار چرخه‌ای سنتی باشد، به این معنی که سه ماهه بعدی نیز باید همین روند کاهشی را بگذراند، در عوض باید در نیمه دوم سال 2024 که به طور کلی فصل اوج است، برای بازار PCها شاهد نتایج مثبت باشیم.

مطالب مرتبط:

  • پردازنده های اینتل Core Ultra 5 240F با پیکربندی های 8+16 یا 6+8 هسته ای عرضه می شوند
  • پردازنده‌های Lunar Lake V اینتل دارای حداکثر 8 هسته در پیکربندی 4 هسته P و 4 LP E هستند
  • پردازنده‌های موبایلی AMD Zen 5 Ryzen: نسخه Fire Range در 8 تا 16 هسته، Strix Point در APUهای 28 واتی
  • اینتل، سازندگان مادربرد و سیستم را مقصر مشکلات پایداری پردازنده‌های نسل 14 و 13 می‌داند
مشاهده این خبر در سایت مرجع