بازاریابی سبز و سبزشویی ادراک‌شده: راهکارهایی برای بازاریابان اقامتگاه‌های سبز گردشگری در ایران

منبع :  انجمن علمی گردشگری ایران دسته بندی : گردشگری کد خبر : 406694 1 سال قبل 215
مقدمه: با‌توجه‌به لزوم و اهمیت بازاریابی سبز در شرایط زیست‌محیطی عصر حاضر و عرصه رقابتی گردشگری، و همچنین پیامدهای سبزشویی ادراک‌شده، پژوهش حاضر به شناسایی راهکارهایی در راستای کاهش سبزشویی ادراک‌شده و مصونیت از اتهامات مربوطه، برای بازاریابان اقامتگاه‌های سبز گردشگری پرداخته است. روش‌تحقیق: در‌این‌راستا از مصاحبه عمیق با خبرگان بهره گرفته شد، نمونه‌گیری به روش هدفمند انجام گرفت و تا رسیدن به اشباع ادامه یافت. تجزیه وتحلیل داده‌ها نیز به روش گراندد‌تئوری انجام گرفت. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد راهکارهای کلی در این زمینه عبارتند‌از: صداقت و تناسب در عمل و ادعا، ارائه شفاف اطلاعات سبز، و اطمینان از صحت ادراکات گردشگر. که هر کدام دربردارنده مقوله‌های فرعی و شاخص‌های مربوطه است. بحث‌: بنابراین، مطابق با راهکارهای ارائه‌شده، ضروری است بازاریابان سبز، علاوه بر اینکه از هر‌گونه ارتکاب به سبزشویی پرهیز‌ می‌کنند و شواهد لازم در خصوص بررسی صحت ادعا را در دسترس قرار‌ می‌دهند، ادراکات گردشگر در این خصوص را نیز بررسی، و در جهت رفع هر‌گونه سوء‌برداشت احتمالی تلاش نمایند. ‌نتیجه‌گیری: پیروی‌از راهکارهای مذکور می‌تواند راهنمایی برای بازاریابان اقامتگاه‌های سبز (در ارائه ادعاهای سبز مؤثرتر و صادقانه‌تر و محافظت از اقامتگاه‌های سبز واقعی در مواجهه با اتهامات سبزشویی و پیامدهای آن) و مبنایی برای پژوهش‌های آتی باشد.
مشاهده این خبر در سایت مرجع