بررسی تأثیر آموزش طبیعت گردی بر رفتار حمایت از حیوانات و رفتار حفاظت از محیط زیست دانش آموزان
این پژوهش با توجه به هدف و ماهیت آن از نوع کاربردی و ازلحاظ روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی بوده است که در آن از طرح پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه آزمایش و کنترل استفادهشده بود. جامعه موردمطالعه کلیه دانش آموزان پایه هشتم شهرستان اسفراین در سال تحصیلی 98-97 به تعداد 1079 نفر بودند. در راستای هدف پژوهش تعداد 30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه کنترل به عنوان نمونه پژوهش از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخابشده بودند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است که به ترتیب برای متغیرهای رفتار حمایت از حیوانات زلف و اگان(2015) که ضریب آلفای کرونباخ 92/0 بدست آمده است و رفتار حفاظت از محیط زیست صالحی و قائمی اصل(1392) که ضریب آلفای کرونباخ 73/0 بدست آمده است. که قبلاً روایی محتوایی هر دو پرسشنامه توسط اساتید مورد تأیید قرارگرفته بود. جهت تجزیهوتحلیل آماری دادهها از آزمون کالموگروف اسمیرنوف، آزمون لون (همگنی واریانس ها)، آزمون کوواریانس و آزمون تحلیل عاملی به کمک نرمافزار spss نسخه 22 استفادهشده بود. نتایج حاصل از یافتههای فرضیه اصلی نشان داده بود که آموزش طبیعت گردی بر رفتار حمایت از حیوانات و رفتار حفاظت از محیط زیست دانش آموزان تأثیر مستقیم و معنادار داشت. همچنین نتایج یافتههای فرضیه فرعی اول و دوم نیز به ترتیب نشان داده بود که آموزش طبیعت گردی بر رفتار حمایت از حیوانات دانش آموزان تأثیر مستقیم و معنادار داشت و آموزش طبیعت گردی بر رفتار حفاظت از محیط زیست دانش آموزان تأثیر مستقیم و معنادار داشت.