بررسی تاثیر عوامل موثر بر پذیرش فناوری کلانداده در صنعت گردشگری با استفاده از چارچوب پذیرش فناوری TOE (مطالعه موردی: مشاغل صنعت گردشگری شیراز)
گردشگری بخشی است که به طور مستقیم و غیرمستقیم با پیشرفتهای فناوری مرتبط است. اخیرا فناوری کلانداده، فرصتهای چشمگیری را برای هوشمندسازی صنعت گردشگری فراهم کرده است. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر عوامل موثر بر پذیرش فناوری کلانداده به ارزیابی میزان تاثیر10 مولفه از ابعاد سهگانه چارچوب پذیرش فناوری TOE بر پذیرش کلانداده در بخش گردشگری پرداخته است. پژوهش حاضر از نظر جهتگیری کاربردی و از منظر نوع و نحوة جمعآوری اطلاعات پیمایشی_توصیفی است. نمونهی آماری پژوهش شامل 100 نفر از کارکنان، کارشناسان و مدیران واحد فناوری اطلاعات در حوزه گردشگری بوده که با استفاده از پرسشنامه محققساخته و روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. سپس دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزارهای SPSS22 و Smart PLS3 تجزیه و تحلیل شدند. طبق یافتهها عوامل مزیت نسبی ادراک شده، حمایت خارجی، فشار خارجی، حمایت مدیر، آمادگی منابع انسانی، ساختار متمرکز، فرهنگ دادهمحوری و پیچیدگی بر پذیرش کلانداده در گردشگری موثر بودهاند؛ اما از دو عامل سازگاری و آمادگی فنی تاثیر معناداری حاصل نشد. بنابر نتایج پژوهش با توجه به اهمیت بالای درک مزیت نسبی و عدم تاثیر قابل توجه سازگاری و آمادگی فنی؛ توجه به معرفی و کاربرد یک نوآوری بیش از امکانات و توانمندی تکنولوژیکی فعلی سازمانها برای پذیرش یک نوآوری اهمیت دارد.