برنامه نویسی با هوش مصنوعی – معرفی ۲۰ سایت و دستیار کاربردی

منبع :  فرادرس دسته بندی : آموزش و استخدام کد خبر : 545721 4 ماه قبل 403

با پیشرفته شدن پژوهش‌های حوزه «هوش مصنوعی» (Artificial Intelligence | AI) و گسترش کاربردهای آن در زندگی بشر شاهد آن هستیم که نحوه انجام کارها و مسئولیت‌های مختلف انسان تا حد زیادی تغییر پیدا کرده‌اند. حوزه توسعه نرم‌افزار و برنامه نویسی به عنوان یکی از حوزه‌هایی محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر دستخوش تغییرات زیادی شده است. ابزارها و دستیارهای هوش مصنوعی مختلفی طراحی شده‌اند که برنامه نویسان می‌توانند از آن‌ها برای انجام پروژه‌های برنامه نویسی استفاده کنند تا توسعه پروژه‌ها و برنامه‌ها با کمک این ابزارها سریع‌تر و ایمن‌تر انجام شوند. در این مطلب از مجله فرادرس به موضوع برنامه نویسی با هوش مصنوعی می‌پردازیم و ابزارهای کاربردی این حوزه را معرفی می‌کنیم.

در ابتدای این مطلب، به مفهوم دستیار برنامه نویسی اشاره خواهیم کرد و چالش‌های برنامه نویسی را شرح خواهیم داد و به این موضوع می‌پردازیم که برنامه نویسی با کمک هوش مصنوعی چگونه می‌تواند به رفع چالش‌های برنامه نویسان کمک کند. در نهایت نیز به معرفی ۲۰ ابزار هوش مصنوعی برای برنامه نویسی می‌پردازیم و امکانات هر یک از آن‌ها را شرح می‌دهیم.

دستیار برنامه نویسی چیست؟

دستیار برنامه نویسی یکی از ابزارهای هوش مصنوعی است که بر پایه «مدل‌های زبانی» (Language Models) بزرگ طراحی می‌شود و هدف آن این است که به توسعه دهندگان و برنامه نویسان در توسعه پروژه‌های برنامه نویسی کمک کند. به عبارتی، می‌توان قابلیت‌ها و امکانات دستیار هوشمند برنامه نویسی را در فهرست زیر خلاصه کرد:

آموزش کاربرد ChatGPT در برنامه نویسی پایتون
فیلم آموزش کاربرد ChatGPT در برنامه نویسی پایتون در فرادرس
کلیک کنید
  • «پیشنهاد کدهای برنامه نویسی» (Code Suggestion): برنامه نویسی با هوش مصنوعی این امکان را برای برنامه نویسان فراهم می‌کند تا بتوانند از پیشنهاد دستیار هوشمند به منظور تکمیل قطعه کدهای خود بهره‌مند شوند. دستیار هوش مصنوعی بر اساس تحلیل قطعه کدهای نوشته شده برنامه نویس، می‌تواند خطوط بعدی قطعه کدها را پیش‌بینی کند و آن‌ها را در قالب پیشنهاد به برنامه نویس ارائه دهد.
  • «بازبینی کدهای برنامه نویسی» (Code Reviews): دستیار برنامه نویسی هوش مصنوعی می‌تواند قطعه کدهای نوشته شده را بازبینی کند و پیشنهاداتی را برای بهینه کردن آن‌ها ارائه دهد.
  • «تشخیص اشکالات» (Bug Detection): برنامه نویسان با کمک هوش مصنوعی می‌توانند مشکلات و خطاهای قطعه کدهای نوشته شده را به راحتی رفع کنند.
  • «بهینه‌سازی کدهای برنامه نویسی» (Code Optimization): برنامه نویسی با هوش مصنوعی این امکان را برای شما فراهم می‌کند که کدهای خود را به لحاظ اجرا و استفاده از حافظه، بهینه‌تر بنویسید.
  • تولید خودکار قطعه کدهای برنامه نویسی: با استفاده از پرامپت نویسی می‌توانید از دستیار هوش مصنوعی بخواهید قطعه کدی را برای شما تولید کند.
  • تهیه خودکار مستندات: برنامه نویسی با کمک هوش مصنوعی بستری را برای شما فراهم می‌کند که از کدهای نوشته شده مستنداتی به طور خودکار تهیه کنید.
  • یادگیری برنامه نویسی: اگر در حوزه برنامه نویسی تازه‌کار هستید، می‌توانید از دستیار برنامه نویسی هوش مصنوعی برای آموزش استفاده کنید. این ابزارهای هوشمند می‌توانند در حین نوشتن قطعه کدها به شما راهنمایی بدهند و مهارت شما را بهبود بخشند.
مردی در حال یادگیری برنامه نویسی از ربات هوش مصنوعی است

چالش های برنامه نویسی

برنامه نویسان و توسعه دهندگان در حین توسعه پروژه‌های برنامه نویسی با چالش‌های مختلفی مواجه می‌شوند که برنامه نویسی با هوش مصنوعی می‌تواند به رفع این چالش‌ها کمک کند. در ادامه، به مهم‌ترین چالش‌های برنامه نویسی می‌پردازیم:

آموزش رایگان اصول و مبانی برنامه نویسی
فیلم آموزش رایگان اصول و مبانی برنامه نویسی در فرادرس
کلیک کنید
  • پیچیدگی زبان برنامه نویسی و «سینتکس» (Syntax) زبان: برخی از زبان‌های برنامه نویسی دارای قواعد دستوری پیچیده‌ای هستند. برای افرادی که تجربه برنامه نویسی ندارند یا با این زبان‌های برنامه نویسی آشنا نیستند، درک و استفاده از سینتکس صحیح این زبان‌ها چالش‌برانگیز است.
  • خطاها و باگ‌های برنامه: رفع خطای برنامه از بخش‌های اصلی برنامه نویسی است که می‌تواند روالی زمان‌بر باشد.
  • نوشتن قطعه کد‌های کارآمد و بهینه: یکی از چالش‌های برنامه نویسان نوشتن کدهای بهینه و کارآمد است و باید در حین توسعه برنامه، پیچیدگی زمانی الگوریتم‌ها، مدیریت حافظه و منابع را مد نظر داشته باشند.
  • یکپارچه‌سازی و سازگاری قطعه کدها: برنامه نویسان باید در حین توسعه برنامه به یکپارچه‌سازی و سازگاری قطعه‌ کدهای مختلف برنامه توجه کنند و از صحت عملکرد آن‌ها با یکدیگر مطمئن شوند.
  • قابلیت نگهداری و مقیاس‌پذیری قطعه کدها: با گسترش پروژه، مدیریت و مقیاس‌پذیری کدهای برنامه نویسی با چالش همراه است. باید قطعه کدهای برنامه نویسی به صورت ماژولار نوشته شوند و بتوان آن‌ها را به راحتی به‌روزرسانی کرد.
  • همکاری اعضای تیم و کنترل نسخه: هماهنگی و مدیریت تغییرات قطعه کدهای نوشته شده توسط اعضای مختلف تیم پروژه از مسائل مهم در برنامه نویسی محسوب می‌شود که در توسعه پروژه باید مد نظر قرار گیرد.
  • محدودیت زمانی پروژه برنامه نویسی: برای پروژه‌های برنامه نویسی بازه زمانی مشخصی در نظر گرفته می‌شوند تا قبل از رسیدن به موعد مقرر، روال توسعه پروژه به اتمام برسد. مدیریت سرعت پیشبرد توسعه برنامه و حفظ کیفیت کار یکی از چالش‌های مهم برنامه نویسان است.
  • استفاده از فناوری‌های جدید: حوزه فناوری اطلاعات مدام در حال به‌روز شدن است و ابزارها، زبان‌ها و فریم‌ورک‌های برنامه نویسی به طور مداوم در حال تغییر هستند. یادگیری مهارت‌ها و ابزارهای جدید از دیگر چالش‌های حوزه برنامه نویسی است.
  • مستندسازی و خوانایی قطعه کدهای برنامه: نوشتن کدهای برنامه نویسی تمیز و دقیق با خوانایی بالا از اهمیت ویژه‌ای در توسعه پروژه‌های برنامه نویسی برخوردار است و به عنوان چالش مهم برای توسعه دهندگان محسوب می‌شود.
  • حفظ امنیت برنامه: از دیگر چالش‌های مهم حوزه برنامه نویسی، حفظ امنیت برنامه و داده‌های آن است. برنامه نویسان باید از مسائل امنیتی و حملات سایبری آگاه باشند و راهکارهایی را برای این موضوع در نظر بگیرند.
رباتی در حال آموزش برنامه نویسی به یک مرد است - برنامه نویسی با هوش مصنوعی

حال که با چالش‌های اصلی برنامه نویسان و توسعه دهندگان آشنا شدید، در بخش بعدی به این موضوع می‌پردازیم که برنامه نویسی هوش مصنوعی چطور می‌تواند در توسعه پروژه‌های برنامه نویسی به توسعه دهندگان و برنامه نویسان کمک کند.

برنامه نویسی با کمک هوش مصنوعی چگونه چالش های برنامه نویسان را حل می کند؟

در بخش قبل، به مهم‌ترین چالش‌های برنامه نویسان برای توسعه پروژه‌های برنامه نویسی پرداختیم. در این قسمت از مطلب حاضر، به مزایای استفاده از دستیار هوش مصنوعی برای برنامه نویسی می‌پردازیم و توضیح خواهیم داد برنامه نویسی با هوش مصنوعی چطور چالش‌های برنامه نویسان را رفع می‌کند:

آموزش کتابخانه scikit-learn در پایتون – الگوریتم های یادگیری ماشین
فیلم آموزش کتابخانه scikit-learn در پایتون – الگوریتم های یادگیری ماشین در فرادرس
کلیک کنید
  • کاهش پیچیدگی زبان برنامه نویسی: دستیار برنامه نویسی هوش مصنوعی کار با زبان‌های برنامه نویسی پیچیده را ساده‌تر می‌کند. این ابزارها پیشنهادات و اصلاحاتی را برای تکمیل کردن خطوط برنامه و خطاهای نحوی آن ارائه می‌دهند.
  • تولید قطعه کدهای برنامه با کمک هوش مصنوعی: دستیار برنامه نویسی می‌تواند برای تکمیل خطوط برنامه شما پیشنهاداتی را ارائه دهد که در کاهش زمان برنامه نویسی تاثیر به‌سزایی دارد. این ابزارهای هوشمند می‌توانند با تحلیل و بررسی خطوط قبلی کدها، پیشنهادات هوشمندانه‌ای برای پارامترهای توابع، اسامی متدها و متغیرها را به برنامه نویس نشان دهد که این کار باعث بهبود دقت و صحت قطعه کدهای برنامه نیز می‌شود.
  • خطایابی و رفع باگ‌های برنامه با هوش مصنوعی: برنامه نویسی با کمک هوش مصنوعی این امکان را به برنامه نویس می‌دهد که به سادگی خطاهای برنامه را رفع کند. دستیار هوش مصنوعی می‌تواند خطاهای برنامه را به صورت بلادرنگ تشخیص دهد و برای رفع آن پیشنهاداتی را به برنامه نویس ارائه کند.
  • افزایش کارایی برنامه و توسعه برنامه به صورت بهینه: با استفاده از دستیار برنامه نویسی هوش مصنوعی می‌توان قطعه کدهای بهینه و کارآمدی نوشت. این نوع ابزارهای هوشمند می‌توانند دستورات برنامه نویسی را تحلیل و بخش‌هایی از برنامه را مشخص کنند که نیاز به بهبود دارند. بنابراین، می‌توان مطمئن بود که در برنامه از الگوریتم‌های ناکارآمد و حلقه‌ها و دستورات حشو استفاده نشده است.
  • اطمینان از سازگاری و یکپارچه بودن بخش‌های مختلف پروژه برنامه نویسی: دستیار برنامه نویسی هوش مصنوعی ابزارها و کتابخانه‌های مختلفی را برای توسعه پروژه‌های برنامه نویسی پیشنهاد می‌دهند که این امر سبب می‌شود قطعه کدهای نوشته شده در تعامل و سازگاری با یکدیگر کار کنند.
  • افزایش میزان خوانایی و قابلیت نگهداری برنامه: برنامه نویسی با کمک هوش مصنوعی باعث می‌شود میزان خوانایی برنامه بهبود پیدا کند. دستیار برنامه نویسی قطعه کدهای نوشته شده را تحلیل می‌کند و برای قسمت‌هایی از برنامه که بهینه و قابل درک نیستند، پیشنهاداتی ارائه می‌دهد.
  • مدیریت کنترل نسخه و یکپارچه‌سازی قطعه کدهای اعضای تیم پروژه: زمانی که از دستیار برنامه نویسی هوش مصنوعی برای توسعه پروژه‌های برنامه نویسی استفاده می‌کنید، پیشبرد برنامه تحت نظارت هوش مصنوعی خواهد بود و همین امر سبب می‌شود در ادغام بخش‌های مختلف برنامه که توسط اعضای مختلف تیم برنامه نویسی می‌شوند، مشکلی ایجاد نشود.
  • بهبود خوانایی و مستندسازی قطعه کدهای برنامه نویسی: با استفاده از دستیار برنامه نویسی هوش مصنوعی می‌توانید برای دستورات خود کامنت معنادار بنویسید و از اسامی مناسبی برای توابع و متغیرهای برنامه استفاده کنید تا خوانایی برنامه بهبود پیدا کند.
  • یادگیری فناوری‌ها و ابزارهای جدید: دستیار برنامه نویسی هوش مصنوعی می‌تواند به عنوان ابزار یادگیری زبان‌های برنامه نویسی، کتابخانه‌ها و پلتفرم‌های جدید باشد. برنامه نویسان با استفاده از این دستیارها می‌توانند به توسعه بهینه برنامه‌ها با جدیدترین امکانات بپرازند که همین امر باعث می‌شود دانش و مهارت خود را به‌روز نگه دارند.
  • افزایش امنیت برنامه: دستیار برنامه نویسی هوش مصنوعی در حوزه امنیت برنامه و حفظ داده‌ها راهنمایی‌ها و روش‌هایی را به برنامه نویسان ارائه می‌کند که با به کارگیری آن‌ها از حملات سایبری جلوگیری می‌شود.
مردی با کمک هوش مصنوعی در حال برنامه نویسی است - برنامه نویسی با هوش مصنوعی

برنامه نویسی با هوش مصنوعی

در این قسمت از مطلب حاضر از مجله فرادرس، به معرفی ابزارهای هوش مصنوعی برای برنامه نویسی می‌پردازیم که برنامه نویسان و توسعه دهندگان می‌توانند از آن‌ها در پروژه‌های برنامه نویسی خود استفاده کنند. عناوین این ابزارها را در فهرست زیر ملاحظه می‌کنید:

آموزش یادگیری عمیق با پایتون – تنسورفلو و کراس TensorFlow و Keras
فیلم آموزش یادگیری عمیق با پایتون – تنسورفلو و کراس TensorFlow و Keras
کلیک کنید
  • دستیار برنامه نویس GitHub Copilot
  • ابزار هوشمند Amazon CodeWhisperer
  • دستیار برنامه نویسی Divi AI
  • ابزار هوش مصنوعی Tabnine
  • ابزار هوشمند برنامه نویسی Replit
  • سیستم هوشمند برنامه نویسی Sourcegraph Cody
  • دستیار برنامه نویس هوشمند AskCodi
  • ابزار هوشمند برنامه نویسی Codiga
  • دستیار برنامه نویسی هوش مصنوعی Bugasura
  • ابزار برنامه نویسی هوشمند CodeWP
  • دستیار هوشمند برنامه نویس AI Helper Bot
  • ابزار هوش مصنوعی Android Studio Bot
  • دستیار برنامه نویس SinCode
  • سیستم هوشمند برنامه نویسی PyLance
  • ابزار برنامه نویس هوشمند CodiumAI
  • دستیار هوش مصنوعی MutableAI
  • برنامه هوشمند CodeT5
  • ابزار هوشمند OpenAI Codex
  • دستیار برنامه نویس JetBrains AI Assistant
  • سیستم هوشمند برنامه نویس DeepCode
  • در ادامه مطلب، به توضیح هر یک از ابزارهای ذکر شده در فهرست بالا می‌پردازیم و امکانات و ویژگی‌های آن‌ها را شرح می‌دهیم.

    ۱. برنامه نویسی با هوش مصنوعی GitHub Copilot

    افرادی که به دنبال برنامه نویسی با هوش مصنوعی هستند، می‌توانند از دستیار برنامه نویس GitHub Copilot [+] بهره بگیرند. این ابزار هوشمند به عنوان یکی از بهترین و پرکاربردترین دستیارهای برنامه نویسی تا به امروز محسوب می شود که بر پایه مدل زبانی OpenAI Codex از شرکت OpenAI طراحی شده که برای آموزش آن از حجم زیادی متون و قطعه کدهای برنامه نویسی استفاده شده است.

    صفحه وب سایت برنامه نویسی با هوش مصنوعی Github Copilot

    ابزار هوش مصنوعی GitHub Copilot می‌تواند پیشنهاداتی را به منظور تکمیل کردن خطوط کدهای برنامه نویسی، کامل کردن دستورات توابع، نوشتن یادداشت‌ها و تشخیص خطاهای قطعه کدها و مسائل امنیتی برنامه ارائه دهد. از این ابزار هوش مصنوعی می‌توان در پرکاربردترین برنامه های ویرایشگر متن یا «محیط‌های توسعه یکپارچه» (Integrated Development Environments | IDEs) نظیر Visual Studio ،Neovim ،Visual Studio Code و JetBrains بهره گرفت.

    مطلب پیشنهادی:
    ۵ محیط توسعه یکپارچه (IDE) پایتون برای یادگیری ماشین — راهنمای کاربردی
    شروع مطالعه

    همچنین، این ابزار از چندین زبان برنامه نویسی نظیر TypeScript ،Golang ،Python و Ruby پشتیبانی می‌کند. استفاده از این ابزار هوشمند رایگان است اما برای بهره‌گیری از امکانات بیشتر آن باید مبلغی را پرداخت کرد.

    دستیار هوش مصنوعی Github Copilot علی‌رغم ویژگی‌های مثبتی که دارد، دارای نقاط ضعفی نیز هست که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

    • استفاده از کدهای برنامه نویسی تکراری: ابزار هوش مصنوعی Github Copilot بر اساس الگوهایی که از داده‌های آموزشی یاد گرفته است، به تولید قطعه کدهای مختلف می‌پردازد. اما ممکن است این ابزار برای قسمت‌های مختلف پروژه کدهای برنامه نویسی تکراری تولید کند. بنابراین، برنامه نویسان در حین کار با این ابزار باید کدهای تولید شده را بررسی کنند.
    • تولید کدهای برنامه نویسی ناکارآمد: دستیار برنامه نویس Github Copilot گهگاه قطعه کدهایی را تولید می‌کند که نادرست و ناکارآمد هستند. این موضوع برای افراد تازه‌کاری که پیشینه برنامه نویسی ندارند و به نوعی در این مسیر تازه‌کار محسوب می‌شوند، چالشی مهم به حساب می‌آید.
    • تست برنامه به طور ناکارآمد: با افزایش حجم برنامه نویسی برای توسعه یک پروژه، خطایابی و بررسی عملکرد برنامه سخت‌تر می‌شود. به منظور بررسی و تست پروژه نرم‌افزاری بزرگ می‌توانیم از دستیار هوش مصنوعی Github Copilot استفاده کنیم اما ممکن است این ابزار در خطایابی و تشخیص باگ‌های پروژه‌های بزرگ با موفقیت عمل نکند.

    ۲. ابزار هوشمند Amazon CodeWhisperer

    ابزار Amazon CodeWhisperer [+] برنامه نویسی با هوش مصنوعی را برای شما فراهم می‌کند. این ابزار قابلیت‌های مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

    • پیشنهاد کدهای برنامه نویسی: دستیار برنامه نویس Amazon CodeWhisperer بر اساس قطعه کدهای قبلی، برای تکمیل دستورات، قطعه کدهایی را پیشنهاد می‌دهد. از این قابلیت می‌توان برای صرفه‌جویی در زمان توسعه پروژه و خطایابی برنامه استفاده کرد.
    • تکمیل کردن توابع برنامه: بدنه توابع تعریف شده را می‌توان با استفاده از ابزار هوش مصنوعی Amazon CodeWhisperer کامل کرد.
    • تولید خودکار مستندات: با استفاده از ابزار هوش مصنوعی Amazon CodeWhisperer می‌توان خلاصه‌ای از عملکرد توابع، توصیفات پارامترها و مقادیر بازگشتی برنامه تهیه کرد.
    • کنترل میزان امنیت برنامه: با کمک Amazon CodeWhisperer می‌توان میزان امنیت برنامه را کنترل و موارد آسیب‌پذیری آن را بررسی کرد.
    • پشتیبانی از زبان‌های برنامه نویسی مختلف: از دستیار برنامه نویسی Amazon CodeWhisperer می‌توان برای توسعه پروژه‌های برنامه نویسی زبان‌های مختلفی نظیر Python ، JavaScript ،C#‎ ،Rust ،PHP ،Kotlin ، C و SQL استفاده کرد.
    • می‌توان در محیط‌های توسعه یکپارچه رایج نظیر JetBrains و VS Code از ابزار هوشمند Amazon CodeWhisperer بهره گرفت.

    یکی از معایب برنامه نویسی با هوش مصنوعی Amazon CodeWhisperer این است که این ابزار قادر نیست به طور صحیح کدهای حجیم برنامه نویسی را مدیریت کند. همچنین، به دلیل محدودیت‌ها یا خطاهایی که در داده‌های آموزشی یا مدل آن وجود دارد، گهگاه قطعه کدهای برنامه نویسی نادرستی را به کاربر پیشنهاد می‌دهد.

    ۳. دستیار برنامه نویسی Divi AI

    ابزار هوش مصنوعی Divi AI [+] یکی از پیشرفته‌ترین دستیارهای برنامه نویسی برای سایت‌های وردپرس است. این ابزار می‌تواند قطعه کدهای مناسبی را به زبان‌های JavaScript و HTML و CSS برای وب‌سایت شما تولید کند. همچنین، علاوه بر کدهای برنامه نویسی، از این ابزار می‌توان برای تولید محتوا و تصاویر وب‌سایت نیز استفاده کرد.

    برای تولید تصاویر با استفاده از ابزار Divi AI کافی است شرحی از تصویر مورد نظر خود را به ابزار هوشمند ارائه دهید و سبک تصویر را انتخاب کنید تا ابزار هوش مصنوعی تصاویری را مطابق با توصیفات شما تولید کند.

    صفحه وب سایت divi ai

    به منظور تولید محتوا برای وب‌سایت خود نیز می‌توانید از پرامپت نویسی در این سایت استفاده کنید و شرحی از محتوای مد نظر خود را به ابزار هوش مصنوعی ارائه دهید تا بر اساس آن، محتوای شما تولید شود. پس از تولید محتوا نیز می‌توانید از ابزار Divi AI بخواهید بخش‌های مختلف محتوا را بر اساس سلیقه شما تغییر دهد. از امکانات محدود این سایت می‌توانید به طور رایگان استفاده کنید اما برای بهره‌مندی از کلیه ابزارهای آن باید مبلغی را بپردازید.

    ۴. برنامه نویسی با کمک هوش مصنوعی Tabnine

    ابزار Tabnine [+] یکی از دستیارهای برنامه نویسی است که از آن می‌توان برای برنامه نویسی با هوش مصنوعی استفاده کرد. این دستیار هوشمند از زبان‌های برنامه نویسی Python ،Java ،JavaScript ،PHP ،Go و Rust پشتیبانی می‌کند. برای آموزش این ابزار از حجم زیادی قطعه کد برنامه نویسی استفاده شده است که بر اساس آن‌ها می‌تواند قطعه کدهایی را برای تکمیل خطوط برنامه به شما پیشنهاد دهد.

    همچنین، ابزار هوشمند Tabnine قابلیت بررسی قطعه کدهای نوشته شده را به منظور رفع خطا و باگ‌های برنامه دارد. از این ابزار می‌توان برای بالا بردن سرعت برنامه نویسی و کیفیت قطعه کدهای نوشته شده استفاده کرد. به علاوه، با استفاده از امکانات این دستیار هوشمن برنامه نویس می‌توان برای پروژه‌های برنامه نویسی، مستنداتی را آماده کنید که به فهم و درک بخش‌های مختلف برنامه به شما کمک کند.

    استفاده از امکانات اولیه ابزار Tabnine رایگان است اما برای بهره‌مندی از قابلیت‌های پیشرفته‌تر آن، باید مبلغی را ماهیانه بپردازید. این دستیار برنامه نویس همیشه بهترین و بهینه‌ترین پیشنهادات برنامه نویسی را ارائه نمی‌دهد. بنابراین، در حین کار با این ابزار باید قطعه کدهای پیشنهادی آن را به طور دقیق بررسی کنید.

    صفحه وب سایت tabine

    از دیگر معایب دستیار برنامه نویس Tabnine این است که از آن نمی‌توان برای زبان‌ها یا پلتفرم‌هایی استفاده کرد که سینتکس پیچیده یا پویایی (نظیر برنامه نویسی متا) دارند. به علاوه، این ابزار هوش مصنوعی از فضای حافظه زیاد CPU استفاده می‌کند که برای توسعه پروژه‌های بزرگ گزینه مناسبی نیست.

    ۵. ابزار هوشمند برنامه نویسی Replit Ghostwriter

    Replit Ghostwriter [+] یکی از پلتفرم‌های آنلاین برنامه نویسی با هوش مصنوعی است که از آن در محیط‌های توسعه یکپارچه مرورگر استفاده می‌شود و خدمات خود را بر پایه سیستم «ابری» (Cloud) ارائه می‌دهد.

    این دستیار برنامه نویس هوش مصنوعی بر روی میلیون‌ها قطعه کد برنامه نویسی آموزش داده شده است و می‌تواند به برنامه نویس در تکمیل کردن خطوط کدهای برنامه نویسی کمک کند. به علاوه، با استفاده از این ابزار می‌توان به طور خودکار خطاها و باگ‌های برنامه را تشخیص داد و به راحتی آن‌ها را حل کرد.

    صفحه وب سایت replit

    همچنین، با استفاده از ابزار هوش مصنوعی Replit Ghostwiter می‌توانید به طور خودکار برای بخش‌های مختلف برنامه، توضیحاتی را تولید کنید که خوانایی برنامه را بیشتر کند. این دستیار هوشمند از چندین زبان‌های برنامه نویسی پشتیبانی می‌کند که فهرست عناوین آن‌ها را در ادامه ملاحظه می‌کنید:

    • Bash
    • C
    • C#‎
    • C++‎
    • Go
    • Java
    • JavaScript
    • HTML
    • Perl
    • Python
    • R
    • Ruby
    • Rust
    • SQl
    • TypeScript

    استفاده از ابزار هوش مصنوعی Replit Ghostwriter رایگان است اما اگر قصد داشته باشید از امکانات بیشتر آن استفاده کنید، باید مبلغی را ماهیانه بپردازید.

    ۶. سیستم هوشمند برنامه نویسی Sourcegraph Cody

    به منظور برنامه نویسی با هوش مصنوعی می‌توانید از ابزار هوشمند Sourcegraph Cody [+] استفاده کنید که به شما در تسریع برنامه نویسی و درک بهتر قطعه کدهای برنامه کمک شایانی می‌کند.

    با استفاده از این دستیار برنامه نویس می‌توانید در کل پروژه برنامه نویسی به جستجو بپردازید و مشخص کنید چه بخش‌هایی از قطعه کدها توسط چه افرادی به‌روزرسانی شده‌اند. به علاوه، این ابزار هوش مصنوعی می‌تواند بر اساس درخواست شما، قطعه کدهای مختلفی را تولید کند و خطاها و باگ‌های برنامه را تشخیص و پیشنهاداتی در راستای رفع آن‌ها ارائه دهد.

    صفحه وب سایت cody

    از دیگر قابلیت‌های این دستیار برنامه نویسی این است که می‌تواند قطعه کدهای پیچیده را برای شما توضیح دهد که در درک شما از برنامه کمک به‌سزایی می‌کند. استفاده از ابزار Sourcegraph Cody رایگان است اما به منظور بهره‌گیری از امکانات بیشتر آن، باید مبلغی را به صورت ماهیانه پرداخت کنید.

    ۷. دستیار برنامه نویس هوشمند AskCodi

    ابزار AskCodi [+] از دیگر ابزارهای برنامه نویسی با هوش مصنوعی محسوب می‌شود که به برنامه نویسان و توسعه دهندگان در تسریع انجام پروژه‌های برنامه نویسی و افزایش دقت و صحت برنامه کمک زیادی می‌کند.

    این ابزار بر پایه مدل OpenAI Codex طراحی شده است که می‌تواند قطعه کدهای برنامه نویسی مختلفی بر اساس نیاز کاربران تولید کند و به پرسش‌های برنامه نویسی پاسخ دهد. به منظور بهره‌گیری از این دستیار برنامه نویس هوشمند کافی است آن را بر روی کد ادیتورهای مختلف نظیر Visual Studio Code ،IntelliJ ،PyCharm ،WebStorm ،PHPStorm و Sublime نصب کنید.

    صفحه وب سایت ask cody

    همچنین، ابزار AskCodi در تولید کوئری‌های زبان SQL و تهیه مستندات و توضیحات برای قطعه کدهای برنامه کاربرد دارد. این دستیار هوشمند از زبان‌های برنامه نویسی مختلفی پشتیبانی می‌کند که در ادامه فهرست عناوین آن‌ها را ملاحظه می‌کنید:

    • C#‎
    • C++‎
    • CSS
    • HTML
    • Java
    • JavaScript
    • PHP
    • Python
    • React
    • Rust
    • Typescript

    استفاده از ابزار هوش مصنوعی AskCodi رایگان است اما به منظور بهره‌گیری از امکانات بیشتر آن، باید مبلغی را به صورت ماهیانه پرداخت کنید.

    ۸. برنامه نویسی با هوش مصنوعی Codiga

    ابزار Codiga [+] یکی دیگر از دستیارهای برنامه نویسی هوش مصنوعی است که برنامه نویسان می‌توانند از آن برای تسریع کارهای برنامه نویسی و افزایش کیفیت و امنیت برنامه‌های خود استفاده کنند. مهم‌ترین امکانات این ابزار هوشمند را در ادامه ملاحظه می‌کنید:

    • تحلیل قطعه کدهای برنامه نویسی: با استفاده از دستیار برنامه نویس Codiga می‌توان خطاها و بخش‌های آسیب‌پذیر برنامه را شناسایی و به راحتی آن‌ها رفع کنید.
    • تکمیل کردن قطعه کدهای برنامه نویسی: این ابزار هوشمند می‌تواند با بررسی قطعه کدهای نوشته شده، هدف برنامه را تشخیص دهد و کدهایی را برای تکمیل کردن برنامه تولید کند.
    • بازبینی قطعه کدهای برنامه نویسی: این دستیار برنامه نویسی می‌تواند قطعه کدهای نوشته شده را بازبینی و پیشنهاداتی را برای بهبود آن‌ها ارائه کند.
    • پشتیبانی از زبان‌های برنامه نویسی و محیط‌های توسعه یکپارچه پرکاربرد: ابزار هوش مصنوعی Codiga از زبان‌های برنامه نویسی Dart ،Python ،C ،C#‎ ،Scala ،Ruby و Go پشتیبانی می‌کند. همچنین، از این ابزار می‌توان در IDEهای VS Code و JetBrains استفاده کرد.
    صفحه وب سایت codiga

    کاربران می‌توانند از امکانات ابزار Codiga به طور رایگان استفاده کنند اما به منظور بهره‌مندی از ویژگی‌های پیشرفته‌تر آن باید برای نسخه غیررایگان آن هزینه ماهیانه بپردازید.

    ۹. دستیار برنامه نویسی هوش مصنوعی Bugasura

    افراد می‌توانند با بهره‌گیری از ابزار هوشمند Bugasura [+] برنامه نویسی با هوش مصنوعی را تجربه کنند. این دستیار برنامه نویس می‌تواند باگ‌ها و خطاهای دستورات نوشته شده را تشخیص دهد و پیشنهاداتی برای رفع آن‌ها ارائه کند.

    همچنین، این دستیار هوش مصنوعی می‌تواند بر اساس نوع باگ‌ها و خطاها، بین آن‌ها اولویت قائل شود و راه‌حلی را برای رفع آن‌ها پیشنهاد کند. با کمک این ابزار اعضای تیم می‌توانند به‌راحتی باگ‌های برنامه را ارزیابی و دنبال کنند و درباره آن‌ها با هم به تبادل نظر بپردازند.

    صفحه وب سایت bugsura

    ابزار برنامه نویسی Bugasura را می‌توان در محیط‌های توسعه یکپارچه پرکاربرد استفاده و توسط آن با Jira‌، Zendesk و Asana ارتباط برقرار کرد. استفاده از این ابزار رایگان است اما به منظور بهره‌گیری از امکانات بیشتر آن باید ماهیانه مبلغی را پرداخت کنید.

    ۱۰. ابزار برنامه نویسی هوشمند CodeWP

    برنامه نویسان وردپرسی که قصد دارند برای توسعه پروژه‌های خود از دستیار برنامه نویسی با هوش مصنوعی استفاده کنند، ابزار CodeWP [+] می‌تواند به عنوان یکی از دستیارهای هوشمند مبتنی بر ابر محسوب شود.

    صفحه وب سایت codewp

    ابزار هوش مصنوعی CodeWP می‌تواند بر اساس توضیحات کاربران، قطعه کدهای مختلفی برای آن‌ها تولید کند و از آن می‌توان برای طراحی بخش‌های مختلف وردپرس استفاده کرد. این ابزار با حجم زیادی داده از کدهای وردپرس آموزش داده شده است و می‌تواند قطعه کدهای درخواستی کاربران را با دقت بالا تولید کند که این امر در تسریع پروژه برنامه نویسان نقش مهمی دارد. استفاده از این دستیار برنامه نویس هوش مصنوعی رایگان است اما به منظور بهره‌گیری از امکانات بیشتر آن باید ماهیانه مبلغی را پرداخت کنید.

    ۱۱. دستیار هوشمند برنامه نویس AI Helper Bot

    اگر شما یکی از افرادی هستید که با پایگاه داده و زبان SQL کار می‌کنید و به دنبال برنامه نویسی با هوش مصنوعی هستید، دستیار هوشمند AI Helper Bot [+] می‌تواند به عنوان یکی از ابزارهای مناسب برای شما باشد. تمامی افراد با هر سطح و مهارتی می‌توانند از این دستیار برنامه نویس بهره ببرند. از این ابزار هوش مصنوعی می‌توان در پایگاه داده‌های مختلفی نظیر MySQL ،PostgreSQL ،SQL Server و Oracle استفاده کرد. از ابزار AI Helper Bot می‌توان با نوشتن پرامپت‌های ساده به منظور تولید کوئری‌های SQL بهره گرفت. به عنوان مثال می‌توانید از چنین پرامپتی برای تولید کوئری مرتبط به آن استفاده کنید: چند نفر از مشتریان، خرید بالای ۲۰۰ دلار در ماه جولای داشتند؟

    صفحه sqlai

    همچنین، با استفاده از این دستیار هوش مصنوعی می‌توانید توضیحاتی را تولید کنید که کوئری‌های SQL را شرح می‌دهند و کاربران با خواندن آن‌ها از هدف دستورات مطلع می‌شوند. استفاده از ابزار AI Helper Bot رایگان نیست و باید برای بهره‌گیری از آن، به طور ماهیانه مبلغی را پرداخت کنید.

    ۱۲. ابزار هوش مصنوعی Android Studio Bot

    توسعه دهندگان و برنامه نویسان اپلیکیشن‌های موبایل می‌توانند از ابزار Android Studio Bot [+] برای برنامه نویسی با هوش مصنوعی استفاده کنند. این ابزار بر اساس مدل‌های زبانی بزرگ Codey و PaLM طراحی شده است و با کمک آن می‌توان قطعه کدهای برنامه نویسی تولید کرد.

    صفحه وب سایت meet studio

    همچنین، ابزار Android Studio Bot می‌تواند خطاهای برنامه را تشخیص دهد و پیشنهاداتی را برای رفع آن‌ها به کاربر ارائه کند. یکی دیگر از قابلیت‌های این دستیار برنامه نویس این است که به سوالات کاربران پیرامون برنامه نویسی اپلیکیشن‌های موبایل پاسخ می‌دهد.

    ۱۳. دستیار برنامه نویس SinCode

    یکی دیگر از ابزارهای برنامه نویسی هوش مصنوعی، ابزار SinCode [+] است که علاوه بر قطعه کدهای برنامه نویسی، از این ابزار می‌توان برای تولید متن نیز استفاده کرد.

    به عبارتی، هدف اصلی این ابزار هوشمند تولید متن است اما بخشی از داده‌های آموزشی آن شامل قطعه کدهای برنامه نویسی است و از آن می‌توان در تولید کدهای مختلف بهره گرفت. با استفاده از پرامپت نویسی می‌توانید از این دستیار هوش مصنوعی بخواهید محتوای مختلفی برای شما تولید کند. به علاوه، این ابزار می‌تواند باگ‌ها و خطاهای برنامه را شناسایی و آن‌ها را برای کاربر مشخص کند.

    صفحه وب سایت sincode

    از دیگر قابلیت‌های ابزار هوش مصنوعی SinCode این است که می‌توان از آن برای تولید صوت به متن و ساخت تصاویر نیز استفاده کرد. از نسخه رایگان این ابزار می‌توان برای کاربردهای محدودی استفاده کرد اما اگر بخواهید از کلیه امکانات این دستیار هوشمند بهره‌مند شوید، باید هزینه‌ای را به صورت ماهیانه پرداخت کنید.

    ۱۴. ابزار هوشمند برنامه نویسی PyLance

    برنامه نویسان و توسعه دهندگان زبان برنامه نویسی پایتون می‌توانند برای توسعه پروژه‌های خود از ابزار هوش مصنوعی PyLance [+] مایکروسافت در محیط توسعه یکپارچه Visual Studio Code استفاده کنند.

    آموزش مقدماتی چت جی پی تی ChatGPT برای برنامه نویسی وب و ساخت سایت
    فیلم آموزش مقدماتی چت جی پی تی ChatGPT برای برنامه نویسی وب و ساخت سایت در فرادرس
    کلیک کنید

    این ابزار هوش مصنوعی دارای امکانات مختلفی است و از آن می‌توان برای تکمیل قطعه کدهای برنامه نویسی بهره گرفت. همچنین، این ابزار می‌تواند سینتکس دستورات را بررسی کند و خطاهای آن‌ها را تشخیص دهد. به علاوه، با کمک این ابزار می‌توانید کتابخانه‌های مختلفی را به طور خودکار در پروژه خود فراخوانی کنید.

    صفحه وب سایت pylance

    افزون‌براین، ابزار هوش مصنوعی PyLance می‌تواند باگ‌های برنامه را تشخیص دهد و راه‌حل‌هایی را برای رفع آن‌ها ارائه کند. این ابزار هوشمند بر روی حجم زیادی از قطعه کدهای برنامه نویسی پایتون آموزش داده شده است و بر همین اساس، از الگوها، قراردادهای نام‌گذاری و مفاهیم این زبان برنامه نویسی آگاه است و به برنامه نویس پیشنهاداتی را برای بهینه کردن برنامه ارائه می‌دهد.

    ۱۵. ابزار برنامه نویس هوشمند CodiumAI

    اگر قصد دارید قطعه کدهای برنامه نویسی خود را به شکل حرفه‌ای بنویسید، دستیار برنامه نویس هوش مصنوعی CodiumAI [+] می‌تواند به شما کمک کند. این ابزار هوشمند دارای ویژگی‌های مختلفی است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

    • پیشنهاد کدهای برنامه نویسی دقیق: دستیار هوشمند CodiumAI می‌تواند با تحلیل دستورات قبلی برنامه، قطعه کدهایی را به منظور تکمیل کردن آن ارائه دهد.
    • ارائه توضیحات قطعه کدها: با کمک این ابزار می‌توانید توضیحاتی را برای هر بخش از قطعه کدها تولید کنید که به خوانایی برنامه کمک می‌کند.
    • تست خودکار برنامه: با استفاده از دستیار هوش مصنوعی CodiumAI می‌توان برای پروژه برنامه نویسی خود تست‌های مختلفی تولید و عملکرد هر بخش از برنامه را ارزیابی کنید.
    • پشتیبانی از زبان‌های برنامه نویسی و محیط‌های IDE پرکاربرد: این ابزار هوش مصنوعی از زبان‌های پرکاربرد Python ،JavaScript و TypeScript‌ پشتیبانی می‌کند. همچنین، از این دستیار هوشمند می‌توان در IDEهای مختلفی نظیر VSCode ،WebStorm ،IntelliJ ،CLion ،PyCharm و JetBrains استفاده کرد.
    صفحه وب سایت codium

    ۱۶. برنامه نویسی با هوش مصنوعی MutableAI

    برنامه نویسی با هوش مصنوعی MutableAI [+] می‌تواند تجربه بسیار خوبی را برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان به همراه داشته باشد. این ابزار هوشمند دارای ویژگی‌ها و امکانات مختلفی است که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

    • تکمیل خودکار قطعه کدها: دستیار برنامه نویس MutableAI می‌تواند به طور خوکار، قطعه کدهای نوشته شده را تکمیل کند. بنابراین، لازم نیست ساعات طولانی را صرف پیدا کردن راه‌حل‌های مختلف برای توسعه برنامه خود کنید.
    • تولید قطعه کدهای مختلف بر اساس پرامپت: شما می‌توانید نیازهای خود را در قالب پرامپت به ابزار هوشمند MutableAI ارائه کنید تا این ابزار مطابق درخواست شما، قطعه کدهایی را تولید کند.
    • تست خودکار قطعه کدهای برنامه: این ابزار می‌تواند تست برنامه را به‌طور خودکار انجام دهد تا از کارایی و عملکرد برنامه مطمئن شوید.
    • پشتیبانی از زبان‌های برنامه نویسی و IDEهای مختلف: دستیار هوشمند MutableAI از زبان‌های Python ،Go ،JavaScript ،TypeScript ،Rust و Solidity پشتیبانی می‌کند. به علاوه، از این ابزار می‌توان در محیط‌های توسعه یکپارچه Visual Studio Code و JetBrains استفاده کرد.
    صفحه وب سایت mutable

    ۱۷. برنامه هوشمند CodeT5

    از دیگر برنامه‌های قدرتمند هوش مصنوعی برای برنامه نویسی، ابزار CodeT5 [+] است که امکانات منحصربفردی دارد. از این ابزار برای ساده کردن برنامه نویسی و درک قطعه کدهای نوشته شده استفاده می‌شود. دیگر امکانات این دستیار برنامه نویس عبارت‌اند از:

    • تبدیل متن به کدهای برنامه نویسی: ابزار هوش مصنوعی CodeT5 به روش‌های «پردازش زبان طبیعی» (natural Language Processing | NLP) مجهز است و می‌تواند درخواست کاربر را درک و بر اساس آن، قطعه کدهای مختلفی تولید کند.
    • ترجمه قطعه کدهای برنامه نویسی: با استفاده از این دستیار برنامه نویسی می‌توان کدهای نوشته شده به یک زبان برنامه نویسی را به سایر زبان‌های برنامه نویسی تبدیل کرد.
    • تولید خلاصه از قطعه کدهای برنامه نویسی: با کمک ابزار هوشمند CodeT5 می‌توان از عملکرد قطعه کدهای نوشته شده خلاصه‌ای تهیه کرد که کاربران و سایر برنامه نویسان با مطالعه آن‌ها به راحتی بخش‌های مختلف برنامه را درک کنند.

    به منظور استفاده از ابزار CodeT5 باید به آن از طریق کتابخانه Huggingface دسترسی پیدا کنید و پس از دانلود مدل، در پروژه برنامه نویسی خود از آن بهره‌مند شوید.

    ۱۸. ابزار هوشمند OpenAI Codex

    طراحی و ساخت ابزار هوشمند OpenAI Codex [+] به عنوان یکی از پروژه‌های شرکت OpenAI محسوب می‌شود که برنامه نویسان می‌توانند از آن در توسعه پروژه‌های برنامه نویسی خود استفاده کنند. مشخصه‌های اصلی این دستیار هوشمند را در ادامه ملاحظه می‌کنید:

    • سرعت بالا: برنامه نویسان به سادگی و با سرعت بالا می‌توانند از این ابزار هوش مصنوعی استفاده کنند.
    • تولید کدهای برنامه نویسی: ابزار OpenAI Codex بر اساس دستورات برنامه نویسی نوشته شده می‌تواند قطعه کدهایی را برای تکمیل کردن برنامه به شما پیشنهاد دهد.
    • ارتباط با کاربر از طریق پرامپت: برنامه نویسان می‌توانند با پرامپت‌نویسی نیازهای خود را به این دستیار برنامه نویس ارائه دهند تا این ابزار بر پایه روش‌های پردازش زبان طبیعی به تحلیل و درک درخواست کاربر بپردازد و مطابق با نیاز او قطعه کدهای مختلفی تولید کند.
    صفحه وب سایت openai codex

    ۱۹. دستیار برنامه نویس JetBrains AI Assistant

    ابزار JetBrains AI Assistant [+] یکی دیگر از دستیارهای برنامه نویس محسوب می‌شود که از آن می‌توان در پروژه‌های برنامه نویسی Java ،Python و Kotlin استفاده کرد. IDEهای مختلفی از این ابزار هوشمند پشتیبانی می‌کنند که در برخی از این محیط‌های توسعه یکپارچه باید برای استفاده از این دستیار هوش مصنوعی مبلغی پرداخت کرد. در ادامه، فهرست عناوین IDEهایی را ملاحظه می‌کنید که از JetBrains AI Assistant پشتیبانی می‌کنند:

    آموزش زبان برنامه نویسی راست Rust – مقدماتی
    فیلم آموزش زبان برنامه نویسی راست Rust – مقدماتی
    کلیک کنید
    • IntelliJ IDEA Ultimate
    • AppCode
    • Aqua
    • CLion
    • DataGrip
    • DataSpell
    • GoLand
    • PhpStorm
    • PyCharm Professional
    • Rider
    • RubyMine
    • WebStorm
    صفحه وب سایت jetbrain

    با دستیار JetBrains AI Assistant می‌توانید به مکالمه متنی بپردازید. این ابزار هوشمند مجهز به روش‌های پردازش زبان طبیعی است و می‌تواند درخواست‌ها و نیازهای شما را درک و در حوزه برنامه نویسی به سوالات شما پاسخ دهد. همچنین، با استفاده از این ابزار می‌توانید برای بخش‌های مختلف پروژه خود بر اساس قطعه کدهای نوشته شده، توضیحاتی را تولید کنید تا کاربران و سایر برنامه نویسان بتوانند به راحتی اهداف هر بخش از برنامه را درک کنند.

    ۲۰. سیستم هوشمند برنامه نویس DeepCode

    از دیگر ابزارهای هوشمندی که برای توسعه پروژه‌های برنامه نویسی استفاده می‌شود، ابزار DeepCode [+] است. این دستیار هوش مصنوعی بر پایه الگوریتم های یادگیری عمیق به تحلیل معنایی و سینتکس قطعه کدهای نوشته شده می‌پردازد و خطاهای آن‌ها را برای کاربر مشخص می‌کند.

    صفحه وب سایت deepcode

    به علاوه، امنیت پروژه‌های برنامه نویسی تحت کنترل این ابزار هوشمند خواهد بود و با کمک آن می‌توان از آسیب‌های امنیتی جلوگیری کرد. همچنین، بررسی باگ‌ها و خطاهای پروژه توسط این ابزار به صورت بلادرنگ انجام می‌شود که این ویژگی در کاهش هزینه‌های زمانی نقش چشم‌گیری دارد.

    سوالات متداول درباره برنامه نویسی با هوش مصنوعی

    در این بخش از مطلب حاضر، به سوالات متداول پیرامون برنامه نویسی با کمک هوش مصنوعی اشاره می‌کنیم که ذهن بسیاری از افراد برنامه نویس و علاقه‌مندان به این حوزه را به خود مشغول کرده‌اند.

    مجموعه آموزش برنامه‌نویسی
    فیلم مجموعه آموزش برنامه‌نویسی در فرادرس
    کلیک کنید

    بهترین دستیار برنامه نویس هوش مصنوعی کدامند؟

    ابزارهای Copilot ،Tabnine و CodeWhisperer سه تا از بهترین دستیارهای برنامه نویسی هستند که برنامه نویسان و توسعه دهندگان می‌توانند از آن‌ها برای توسعه پروژه‌های برنامه نویسی خود استفاده کنند.

    آیا ابزار هوش مصنوعی برای نوشتن کدهای برنامه نویسی وجود دارد؟

    بله. در این مطلب، به معرفی ۲۰ دستیار برنامه نویس هوش مصنوعی پرداختیم که بر پایه مدل‌های یادگیری عمیق طراحی شده‌اند و برای آموزش آن‌ها از حجم بسیار زیاد قطعه کدهای برنامه نویسی استفاده شده است. این ابزارها می‌توانند بر اساس نیاز کاربر، کدهای مختلفی را تولید کنند یا خطاهای کدهای نوشته را تشخیص دهند. به این ابزارها، «ابزار تولیدکننده کدهای برنامه نویسی» (Code Generation Tool) یا «دستیار کدنویسی» (Code Assistant) گفته می‌شود.

    آیا با کمک هوش مصنوعی می توان مهارت برنامه نویسی را تقویت کرد؟

    برنامه نویسی با هوش مصنوعی می‌تواند به برنامه نویسان یا افراد تازه‌کار در این حوزه در راستای تقویت مهارت برنامه نویسی کمک به‌سزایی کند. دستیارهای برنامه نویس هوشمند می‌توانند خطاها و باگ‌های برنامه را تشخیص دهند و راه‌حل‌هایی را برای رفع آن‌ها پیشنهاد دهند که همین امر سبب می‌شود برنامه نویس با نحوه رفع خطای برنامه و نوشتن قطعه کدهای بهینه‌تر آشنا شود.

    آیا ابزارهای هوش مصنوعی برای برنامه نویسی رایگان هستند؟

    اکثر دستیارهای هوشمندی که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم، امکانات رایگانی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. اما برای بهره‌گیری از ویژگی‌ها و امکانات بیشتر آن‌ها باید هزینه‌ای را ماهیانه بپردازیم. ابزارهای GitHub Copilot و Tabnine دستیارهای هوشمندی هستند که به طور رایگان می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

    آیا هوش مصنوعی جایگزین برنامه نویسان می شود؟

    ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند در برنامه نویسی به افراد کمک کنند تا راحت‌تر و سریع‌تر خطاهای برنامه را رفع کنند. همچنین، توسعه دهندگان با استفاده از این ابزارهای دستیار می‌توانند برای توسعه پروژه خلاقانه‌تر فکر کنند. به عبارتی، می‌توان گفت به برنامه نویسان برای طراحی و ساخت سیستم‌های پیچیده نرم‌افزاری نیاز است و این افراد در این راستا می‌توانند از هوش مصنوعی به عنوان دستیار کمک بگیرند.

    آیا می توان بدون داشتن مهارت برنامه نویسی با کمک هوش مصنوعی به توسعه نرم افزار پرداخت؟

    بله. دستیارهای برنامه نویس هوش مصنوعی می‌توانند به افرادی که هیچ گونه مهارت و دانش برنامه نویسی ندارند، در توسعه پروژه‌های برنامه نویسی کمک کنند. این ابزارها بر پایه الگوریتم‌های یادگیری عمیق و روش‌های پردازش زبان طبیعی طراحی شده‌اند و می‌توانند درخواست و نیاز کاربران را تحلیل و درک و قطعه کدهای مختلفی را برای آن‌ها تولید کنند.

    ارزان ترین دستیار هوش مصنوعی برای برنامه نویسی کدام است؟

    برای برنامه نویسی با هوش مصنوعی می‌توان از دستیارهای هوشمندی استفاده کرد که امکانات محدودی را در اختیار کاربران به طور رایگان قرار می‌دهند و در مطلب حاضر به معرفی و توضیح ۲۰ ابزار هوش مصنوعی پرداختیم. اما اگر به دنبال ارزان‌ترین دستیار هوش مصنوعی هستید که بتوانید از کلیه امکانات آن استفاده کنید، می‌توانید با پرداخت ۵ دلار در ماه، از دستیار هوش مصنوعی Bugasura بهره بگیرید.

    جمع‌بندی

    برنامه نویسی یکی از حوزه‌هایی است که بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها به منظور پیشبرد اهداف خود به آن احتیاج دارند. با پیشرفته‌تر شدن پژوهش‌های هوش مصنوعی و ارائه ابزارهای هوشمند برنامه نویسی در سال‌های اخیر، در حیطه برنامه نویسی تحولات عظیمی به وجود آمده است و برنامه نویسان و توسعه دهندگان نرم‌افزارها می‌توانند از دستیارهای برنامه نویسی مختلفی برای توسعه پروژه‌های خود استفاده کنند. این ابزارها به کاربران کمک می‌کنند تا در بازه زمانی کوتاه‌تری، قطعه کدهای دقیق‌تر و خواناتری تولید کنند. در این مطلب از مجله فرادرس قصد داشتیم به معرفی ۲۰ دستیار برنامه نویس هوشمند بپردازیم و ویژگی‌‌ها و کاربرد‌های آن‌ها را شرح دهیم تا علاقه‌مندان به این حیطه از آن‌ها بهره‌مند شوند.

    نوشته برنامه نویسی با هوش مصنوعی – معرفی ۲۰ سایت و دستیار کاربردی اولین بار در فرادرس - مجله‌. پدیدار شد.

    مشاهده این خبر در سایت مرجع