بزرگترین کامپیوتر نورومورفیک جهان با 1.15 میلیارد نورون توسط اینتل رونمایی شد

منبع :  مرجع سخت افزار دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 588853 1 هفته قبل 102

بر اساس اخبار جدید به نظر می‌رسد که Hala Point، بزرگترین کامپیوتر نورومورفیک جهان، توسط کمپانی اینتل رونمایی شده است. این محصول جدید دارای 1.15 میلیارد نورون مصنوعی خواهد بود و قادر به انجام تحقیقات محاسباتی در مقیاس مغزی و حل مشکلات در زمینه‌هایی مانند انفورماتیک است.

این افشاگری پس از آن صورت گرفت که شرکت اینتل 1152 قطعه از تراشه کامپیوتری نورومورفیک خود را که در سال 2021 معرفی کرده بود، در یک سیستم پردازش موازی مونتاژ کرد.

مشخصات بزرگترین کامپیوتر نورومورفیک

بر اساس گفته‌های منابع معتبر نرم افزاری، این سیستم قدرتمند می‌تواند تا 20 کوادریلیون عملیات در ثانیه را پشتیبانی کند، همچنین بازدهی بیش از 15 تریلیون عملیات 8 بیتی در ثانیه بر هر وات (TOPS/W) را هنگام اجرای شبکه‌های عصبی عمیق معمولی ارائه دهد.

این دستاورد بالاتر از سطوحی است که در حال حاضر توسط دیگر معماری‌های گرافیکی و پردازنده در صنعت فناوری ارائه می‌شد، همچنین از گزینه‌هایی مانند معماری شرکت انویدیا که امسال را به کمک بهره‌برداری‌های اصلی خود در بازار فناوری آغاز کرده است، فراتر رود.

بزرگترین کامپیوتر نورومورفیک جهان با 1.15 میلیارد نورون توسط اینتل رونمایی شد

با این سیستم پردازش قدرتمند، آینده محاسبات شاهد تحول عظیمی خواهد بود زیرا توانایی محاسباتی کامپیوتر بینش جدیدی را در زمینه‌های کلیدی مانند دفاع جهانی، پردازش ماده، معماری کامپیوتر، مدیریت زیرساخت و علوم پایه ارائه می‌دهد.

شرکت اینتل معتقد است که محاسبات نورومورفیک اتفاق بزرگ بعدی است و جایگزین مدل‌های زبان بزرگ (LLM) خواهد شد، به‌ویژه که مقیاس آن‌ها گران است و چالش‌های دلهره‌آوری را در پایداری هوش مصنوعی ایجاد می‌کنند.

این غول فناوری آینده‌ای را پیش‌بینی می‌کند که در آن بهره بردن از هوش مصنوعی الهام گرفته از مغز یک امر عادی است و برنامه‌هایی برای پیشرفت این فناوری از نمونه‌های اولیه تحقیقاتی به محصولات تجاری پیشرو در صنعت در سال‌های آینده دارد.

مطالب مرتبط:

  • پردازنده AMD PRO 8040 تراشه Core Ultra vPRO اینتل را در هم کوبید
  • چیپ گرافیکی AMD Navi 48 RDNA 4 تایید شد: عرضه در کارت‌های گیمینگ Radeon RX 8000
  • پردازنده‌های موبایلی AMD Zen 5 Ryzen: نسخه Fire Range در 8 تا 16 هسته، Strix Point در APUهای 28 واتی
  • مشخصات پردازنده Granite Rapids-AP LGA 7529 اینتل لو رفت!
مشاهده این خبر در سایت مرجع