تأثیر شاخص های خوشبختی لگاتوم بر توسعه گردشگری بین المللی
صنعت گردشگری یکی از پایههای اصلی اقتصاد کشورهای توسعهیافته است که در دستیابی آنها به رشد اقتصادی بالاتر و ایجاد اشتغال بیشتر نقش مهمی ایفا نموده است. از سویی، افزایش خوشبختی مردمان کشور میزبان و تقویت روحیه کارآفرینانه در آنها میتواند به درک بهتر فرصتهای کسبوکار و پذیرایی مناسب از گردشگران بینالمللی و ایجاد سفر خاطرهانگیز برای آنها کمک نماید و جذابیت آن کشور به عنوان مقصد گردشگری را نزد گردشگران بینالمللی بیفزاید. در این راستا، تحقیق حاضر به بررسی تأثیر شاخصهای نهگانه خوشبختی موسسه لگاتوم بر صنعت گردشگری بینالمللی در کشورهای منتخب منطقه منا (شمال آفریقا و خاورمیانه) پرداخته که اغلب از اقتصاد تک محصولی رنج میبرند و توسعه گردشگری بینالمللی میتواند آنها را در رهایی از این وضعیت و دستیابی به توسعه اقتصادی متوازن یاری رساند. برای این منظور، مدل تحقیق با استفاده از رهیافت دادههای تابلویی و به روش گشتاورهای تعمیمیافته برای دوره زمانی 2018-2007 برآورد گردید که نتایج نشان داد، کلیه شاخصهای خوشبختی شامل کارآفرینی و فرصت، اقتصاد، حکمرانی، آموزش، سلامت، ایمنی و امنیت، آزادیهای فردی، سرمایه اجتماعی و محیط زیست با ضرایب متفاوت و در سطوح اطمینان مختلف بر توسعه گردشگری بینالمللی در کشورهای منتخب منطقه منا تأثیر مثبت و معناداری دارند. البته، ضریب تخمینی شاخص ایمنی و امنیت از دیگر شاخصها بزرگتر و ضریب تخمینی آموزش از دیگر شاخصها کوچکتر بوده است.