تأثیر کیفیت زندگی کاری بر رفتار سازمانی کارکنان هتل
در صنعت هتلداری، سرمایههای انسانی نقش حیاتی دارند و افزایش بهرهوری در عملکرد هر هتل به مدیریت کیفیت زندگی کاری کارکنان آن وابسته است که موجب ارتقای اثربخشی و کارایی رفتار سازمانی می شود و به صورت معناداری بر کاهش ترک خدمت کارکنان و جلب رضایتمندی شغلی آنها، وفاداری میهمانان، ترفیع برند و سودآوری آنها اثرگذار است. چند نظریه علوم اجتماعی بویژه نظریههای مبادله اجتماعیHomans، تناسب فرد- محیط Nye, Su, Rounds & Drasgow و مدل Walton در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است.
در تحقیق حاضر از روش پیمایشی استفاده شده و نوع تحقیق کاربردی و توسعه ای است. جامعه آماری کارکنان گروه هتل هما در نظر گرفته شده و نمونه آماری پژوهش کلیه مدیران و کارکنان هتل هما تهران به تعداد 200 نفر بوده است. دادهها به روش نمونهگیری تمام شماری با استفاده از ابزار پرسشنامه بر حسب مقیاس طیف پنج گزینهای لیکرت گرداوری شده اند.
آزمون کلموگروف- اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن دادههای آمار استنباطی و ضریب آلفای کرونباخ (87/0) برای سنجش پایایی ابزار سنجش بکارگرفته شد. برای آزمون فرضیههای تحقیق و تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره با کمک نرمافزار SPSS22 استفاده شد.
یافتهها نشان دادند که مؤلفههای «ثبات شغلی»، «توجه به فرایند نوآوریها» در صنعت هتلداری، «به روز بودن» و «احساس امنیت و آرامش» به ترتیب در زیرمجموعه کیفیت زندگی کاری بیشترین اثرگذاری را بر روی رفتار سازمانی کارکنان هتل دارند و هر چه کیفیت زندگی کاری کارکنان بالاتر باشد، رفتار سازمانی مثبت آنها نیز افزایش مییابد.