تابع RIGHT در اکسل و کاربردهای آن + مثال های تصویری

منبع :  فرادرس دسته بندی : آموزش و استخدام کد خبر : 491566 10 ماه قبل 352

تابع «RIGHT» یکی از توابع کار با رشته‌های متنی در اکسل است. تابع RIGHT نیز درست مانند تابع «LEFT»، برای جدا کردن تعداد کاراکتر مشخصی از یک متن به کار می‌رود، با این تفاوت که تابع RIGHT کاراکترها را از انتهای متن مورد‌نظر جدا می‌کند. در این مقاله از مجله فرادرس، با ساختار تابع RIGHT آشنا می‌شویم و با ذکر چند مثال کاربردی، نحوه ترکیب آن با چند تابع مهم دیگر نظیر «FIND» و «LEN» در اکسل را بررسی می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته
ساختار تابع RIGHT در اکسل چگونه است؟
نکات مهم در مورد num_chars در تابع RIGHT در اکسل
چند مثال کاربردی از تابع RIGHT در اکسل
مثال ۱: جدا کردن بخشی از یک رشته بعد از یک کاراکتر خاص
مثال۲: جدا کردن تعداد کاراکتر مشخص از ابتدای رشته متنی در اکسل
سوالات متداول تابع RIGHT
تابع RIGHT چیست و چه کاربردی دارد؟
ساختار تابع RIGHT در اکسل چگونه است؟
تابع FIND چیست و چه کاربردی دارد؟
تابع LEN چیست و چه کاربردی دارد؟
تابع LEFT در اکسل چیست؟
تفاوت تابع LEFT و RIGHT در اکسل چیست؟

ساختار تابع RIGHT در اکسل چگونه است؟

ساختار تابع RIGHT در اکسل بسیار ساده است. این تابع دو آرگومان ورودی دارد که در زیر آورده شده‌اند:

=RIGHT(text,[num_chars])

دو آرگومان ورودی تابع RIGHT عبارت هستند از:

آموزش استفاده از توابع و فرمول نویسی در اکسل Excel
فیلم آموزش استفاده از توابع و فرمول نویسی در اکسل Excel
اینجا کلیک کنید
  • text  : متنی که می‌خواهیم کاراکترها از آن جدا شود
  • num_chars  : تعداد کاراکتر جدا‌شونده از متن (آرگومان اول)
  • نکات مهم در مورد num_chars در تابع RIGHT در اکسل

    وارد کردن آرگومان دوم ( num_chars  ) در این تابع اختیاری است. با این مفهوم که در صورت وارد نکردن این آرگومان، اکسل به طور پیشفرض آن را ۱ در نظر گرفته و آخرین کاراکتر متن را برمی‌گرداند. همچنین اگر این آرگومان بزرگتر از تعداد کل کاراکترهای یک متن باشد، کل متن به عنوان خروجی بازگردادنده می‌شود. چنانچه آرگومان دوم عددی منفی وارد شود، با ارور « #VALUE!  » مواجه می‌شویم.

    مثال تابع right در اکسل

    به عنوان یک مثال ساده، جهت آشنایی با کارکرد این تابع، می‌توان دید که فرمول مشخص شده در تصویر بالا، ۶ کاراکتر از انتهای متن موجود در سلول «B4» جدا کرده و نتیجه را در سلول «D4» نمایش داده است.

    چند مثال کاربردی از تابع RIGHT در اکسل

    در دنیای واقعی، استفاده از تابع RIGHT، معمولا به سادگی مثال ارائه شده در بخش قبلی نیست. در بیشتر مواقع این تابع به صورت ترکیبی، با توابع دیگر استفاده می‌شود. در این قسمت با ذکر چند مثال کاربردی، با تابع RIGHT در دنیای واقعی بیشتر آشنا می‌شویم.

    آموزش تحلیل داده‌ های کسب‌ و کار با اکسل Excel
    فیلم آموزش تحلیل داده‌ های کسب‌ و کار با اکسل Excel
    اینجا کلیک کنید

    مثال ۱: جدا کردن بخشی از یک رشته بعد از یک کاراکتر خاص

    فرض کنید مطابق شکل زیر، لیستی از افراد را در اختیار داریم و می‌خواهیم نام خانوادگی آن‌ها را در یک ستون جدید جدا کنیم. برای این کار باید با تابع RIGHT، به تعداد کاراکتری که به فاصله بین نام و نام خانوادگی می‌رسیم از متن جدا کنیم.

    جدا کردن از انتهای متن در اکسل

    تعداد کاراکتر تا رسیدن به کاراکتر فاصله را می‌توانیم با استفاده از تابع «FIND» مشخص کنیم. برای این کار ابتدا آشنایی مختصری با تابع FIND پیدا می‌کنیم. تابع FIND، به دنبال یک کاراکتر دلخواه یا متن مشخص، در یک رشته متنی گشته و شماره موقعیت آن را برمی‌گرداند. مثلا فرمول زیر به دنبال فاصله یا « » در رشته متنی موجود در سلول «A2» گشته و شماره موقعیت آن یعنی ۴ را در سلول «B2» برگردانده است.

    =FIND(" ",A2,1)

    آرگومان آخر در تابع FIND مشخص می‌کند که عمل گشتن از کاراکتر چندم متن، در اینجا سلول «A2»، آغاز شود. نکته‌ای که وجود دارد این است که تابع FIND از ابتدای متن شروع به شمارش می‌کند و شماره موقعیت فاصله را برمی‌گرداند. یعنی اگر فرمول مشخص شده در تصویر بالا را به عنوان آرگومان دوم تابع RIGHT وارد کنیم، نتیجه به صورت زیر خواهد بود.

    ترکیب تابع FIND و تابع RIGHT در اکسل

    همانطور که مشخص است، نام خانوادگی به درستی جدا نشده است. زیرا همانطور که گفته شد، اعداد موجود در ستون «B» که خروجی تابع FIND هستند، از ابتدای رشته متنی نام و نام خانوادگی محاسبه شده‌اند، در‌حالیکه باید از انتها محاسبه می‌شدند. مثلا در مورد عبارت «علی احمدی» تابع FIND، موقعیت کاراکتر فاصله را ۴ محاسبه می‌کند، که ۳ کاراکتر بابت نام یعنی «علی» و کاراکتر چهارم که همان فاصله یا « » است در نظر گرفته می‌شود. در فرمول =RIGHT(A2,FIND(“ “,A2,1)) که در تصویر بالا استفاده شده است، از انتها ۴ کاراکتر جدا می‌شود که نتیجه به صورت «حمدی» در سلول «C2» آورده شده است. در‌حالیکه نتیجه مطلوب ما «احمدی» بوده است.

    برای حل این مشکل می‌توان از روش جالبی استفاده کرد. با کم کردن خروجی فرمول توسط تابع FIND از کل تعداد کاراکترهای متن، مشکل حل می‌شود. مثلا در مورد «علی احمدی» که خروجی تابع برابر ۴ بود، چون تعداد کل کاراکترهای رشته متنی «علی احمدی» ۹ کاراکتر است اگر ۵ کاراکتر از انتها جدا کنیم، به‌درستی نام خانوداگی جدا می‌شود.

    از آنجا که هر عبارت نام و نام خانوداگی، تعداد کاراکترهای متفاوتی دارد، باید با یک تابع تعداد کاراکترها را مشص کنیم. تابعی که تعداد کاراکتر یک رشته متنی را مشخص می‌کند تابع «LEN» است. این تابع ساختار ساده‌ای دارد و تنها یک ورودی، یعنی یک رشته متنی گرفته و تعداد کاراکترها را بر می‌گرداند. فرمول نهایی برای جدا کردن نام خانوداگی به صورت زیر خواهد بود:

    =RIGHT(A2,LEN(A2)-FIND(" ",A2,1))

    همانطور که در تصویر نیز مشخص است، نتیجه این فرمول در ستون «D» به درستی نام خانوداگی را جدا کرده است.

    تابع LEN و تابع RIGHT در اکسل

    مثال۲: جدا کردن تعداد کاراکتر مشخص از ابتدای رشته متنی در اکسل

    فرض کنید مطابق شکل زیر، لیستی از افراد به دست ما رسیده و به طور ناخواسته ابتدای اسامی همه افراد عبارت «نام و نام خانوادگی» قرار گرفته است.

    جدا کردن تعداد کاراکتر مشخص از ابتدای متن در اکسل

    با استفاده از ترکیب دو تابع RIGHT و LEN و با منطق مشابه حل مثال ۱، می‌توان این کار را انجام داد. همانطور که مشخص است، به تعداد ۲۰ کاراکتر، یعنی به اندازه تعداد کاراکترهای نام و نام خانوادگی، یک کاراکتر «:» و یک کاراکتر فاصله یا همان « »، باید از ابتدای متن جدا شود. بنابراین با فرمول زیر می‌توان به نتیجه دلخواه دست یافت:

    =RIGHT(A1,LEN(A1)-20) تابع RIGHT در اکسل

    تابع RIGHT یکی از مهم‌ترین توابع کار با رشته‌های متنی در اکسل است که با ترکیب شدن با توابع دیگر، مشابه مثال‌هایی که در بخش‌های قبل آورده شد، امکانات گسترده‌ای در اختیار ما می‌گذارد.

    سوالات متداول تابع RIGHT

    در این قسمت به برخی از مهم‌ترین و رایج‌ترین سوالات در مورد تابع RIGHT در اکسل پاسخ می‌دهیم.

    تابع RIGHT چیست و چه کاربردی دارد؟

    تابع RIGHT یکی از توابع کار با رشته های متنی در اکسل است که به تعداد کاراکتر دلخواه از انتهای یک متن جدا می‌کند.

    ساختار تابع RIGHT در اکسل چگونه است؟

    این تابع دو آرگومان ورودی دارد که آرگومان اول متن مورد نظر و آرگومان دوم تعداد کاراکتر مورد نظر برای جداسازی از انتهای متن است.

    تابع FIND چیست و چه کاربردی دارد؟

    تابع FIND کاراکتر یا متن خاصی را در یک متن دلخواه پیدا کرده و شماره موقعیت آن را برمی‌گرداند.

    تابع LEN چیست و چه کاربردی دارد؟

    تابع LEN در اکسل تعداد کاراکترهای یک متن دلخواه را محاسبه می‌کند.

    تابع LEFT در اکسل چیست؟

    تابع LEFT در اکسل به تعداد کاراکتر دلخواه، از ابتدای یک رشته متنی در یک سلول جدا می‌کند.

    تفاوت تابع LEFT و RIGHT در اکسل چیست؟

    این دو تابع ساختاری کاملا مشابه دارند، با این تفاوت که تابع LEFT برای جداسازی بخشی از متن از ابتدای آن به کار می‌رود و تابع RIGHT کاراکترها را از انتهای یک رشته متنی جدا می‌کند.

    مشاهده این خبر در سایت مرجع