تاتنهام-آرسنال: ۵ گل از ۵ شوت در چارچوب/ شانس قهرمانی آرسنال چگونه زنده نگه داشته شد

منبع :  ورزش ۳ دسته بندی : ورزش کد خبر : 589684 2 هفته قبل 90

به گزارش "ورزش سه"، برای آرسنال چه اتفاقی شیرین‌تر از توقف دوباره لیورپول در بازی روز شنبه مقابل وستهم؟ اتفاقی که باعث شد تیم یورگن کلوپ در فاصله سه هفته مانده به پایان فصل، با یک بازی کمتر نسبت به آرسنال، همچنان ۲ امتیاز از این تیم عقب باشد و عملا از قهرمانی لیگ بسیار دور شود.

میکل آرتتا، سرمربی آرسنال، اما برای حفظ بخت قهرمانی، بایست در داربی لندن مقابل تاتنهام پیروز می‌شد، به‌خصوص با توجه به اینکه منچسترسیتی تا پیش از این بازی، فقط یک امتیاز کمتر از آرسنال داشت با یک بازی کمتر.

به این ترتیب بازی تاتنهام - آرسنال که به‌خودی‌خود از نفس‌گیرترین داربی‌های فوتبال انگلیس است، با حساسیتی دوچندان آغاز شد.

آرتتا به ترکیب تیم برنده دست نزد

آرتتا خوش‌شانس بود که در آستانه این بازی بزرگ، اغلب بازیکنان خود را در اختیار داشت. حذف از لیگ قهرمانان اروپا هم، هرچند برای آرسنالی‌ها دردناک بود، باعث شده تمرکز آرسنال تا پایان فصل فقط روی ۴ بازی باقی‌مانده در لیگ برتر باشد. آرتتا که تیمش سه‌شنبه گذشته با ۵ گل مهمانش چلسی را شکست داده بود، بدون تغییر نسبت به آن بازی، مقابل تاتنهام قرار گرفت.

به این ترتیب در آرایش ۳-۳-۴ آرتتا، بن وایت، ویلیام سلیبا، گابریل و تاکهیرو تومیازو را در خط دفاع قرار داد، توماس پارتی، مارتین اودگارد و دکلن رایس در خط میانی بازی می‌کردند و مثلث خط حمله هم با بوکایو ساکا، لئوناردو تروزارد و کای هاورتز شکل گرفته بود.

2016120

آنگه پوستکوگلو، سرمربی استرالیایی تاتنهام، اما با چندین مصدوم به استقبال این بازی رفت. از اینوما اودوجه، دفاع چپ ایتالیایی، گرفته، تا مانور سالومون، اولیور اسکیپ و رایان سسنیون.

پوستکوگلو با این محدودیت‌ها، تیمش را با آرایش ۱-۳-۲-۴ به میدان فرستاد؛ پدرو پررو، کریستین رومرو، میکی فان ‌د فن و بن دیویس در خط دفاع قرار گرفتند.

پیرو هوبرگ و رودریگو بنتانکور دو هافبک دفاعی تاتنهام بودند و تیمو ورنر، جیمز مدیسون و دژان کولوسفسکی هم پشت سر سون هیونگ مین بازی می‌کردند.

تاتنهام در ۵ بازی قبلی خود ۲ باخت، یک تساوی و ۲ برد داشت و به خصوص شکست چهار بر صفر هفته گذشته مقابل نیوکاسل، شوک بزرگ برای تیمی بود که در رقابت برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپاست.

2016121

همه چیز تحت تاثیر ضربات ایستگاهی

۲۵ دقیقه ابتدایی بازی یک بازه پرماجرا بود، اما این ماجراها بیشتر متاثر از ضربات ایستگاهی بود، تا جریان فعال بازی.

درواقع در فاز بازی‌سازی، موقعیت خاصی خلق نمی‌شد اما چندین اتفاق مهم روی ضربات ایستگاهی رخ داد که روی نتیجه بازی هم اثر گذاشت.

در دقیقه ۱۵ کرنری که با ضربه ساکا زده شد، روی تیر نزدیک توسط هوبرگ قطع شد و این هافبک دانمارکی توپ را در زاویه‌ای قطع کرد که وارد دروازه تاتنهام شد: یک بر صفر برای آرسنال با گل به خودی هویبرگ.

در چند دقیقه پس از این گل، تاتنهام دو ضربه ایستگاهی غیرمستقیم داشت که هر دو ارسال با ضربه سر رومرو قطع شد و تاتنهام را در آستانه زدن گل تساوی قرار داد.

ضربه دوم رومرو به تیر عمودی دروازه آرسنال برخورد کرد و داوید رایا، دروازه‌بان آرسنال، خوش‌شانس بود که گل نخورد.

آرسنالی‌ها تحت تاثیر مالکیت توپ بالای تاتنهام در اطراف محوطه جریمه، باز هم خطا کردند و در دقیقه ۲۳ ضربه ایستگاهی غیرمستقیم تاتنهام، در موج دوم فان د فن، مدافع هلندی، را پشت خط دفاع آرسنال به توپ رساند و ضربه او گل شد؛ گلی که در بازبینی ویدئویی به دلیل فقط چند سانتی‌متر قرار گرفتن مدافع تاتنهام در آفساید، مردود اعلام شد.

پنالتی برای تاتنهام؟ نه، گل برای آرسنال

شکل بازی تاتنهام در زمینه مالکیت و گردش توپ یعنی در فاز حمله در نیمه اول به‌وضوح از آنچه آرسنال به عنوان کار تیمی با توپ نشان می‌داد، بهتر و منسجم‌تر بود اما در دقیقه ۲۷ آرسنال روی یک ضدحمله نشان داد که انتقال از دفاع چقدر در بازی‌های بزرگ سرنوشت‌ساز است؛ ضدحمله‌ای که ساکا را از نیمه زمین در موقعیتی خوب قرار داد و سرانجام ضربه پای چپ این بال راست جوان از داخل محوطه جریمه تبدیل به گل دوم شد.

2016123

این گل درحالی زده شد که بازیکنان تاتنهام اصرار داشتند چند لحظه پیش از شروع ضدحمله آرسنال، در داخل محوطه جریمه این تیم روی کولوسفکی خطا شده و درواقع به جای گل آرسنال، باید تاتنهام زودتر صاحب پنالتی می‌شد؛ ادعایی که پس از پخش تصاویر آهسته چندان هم غیرمنطقی به نظر نمی‌رسید.

باز هم کرنر؛ گل سوم با دومین ضربه در چارچوب

سرنوشت بازی در نیمه اول باز هم با ضربه ایستگاهی تحت تاثیر قرار گرفت و این بار کرنر آرسنال از سمت چپ، بار دیگر رو به فضای نزدیک به خط دروازه تاتنهام ارسال شد و این بار هاورتز با ضربه سر گل سوم آرسنال را زد.

با این کرنر روشن شد که آرتتا تصمیم گرفته در این بازی ارسال‌ها به فضای نزدیک به بدن گولیلمو ویکاریو، دروازه‌بان ایتالیایی تاتنهام، باشد.

آمار عجیب و نامتناسب با نتیجه در پایان نیمه اول؛ ۷۲ درصد مالکیت برای تاتنهام، ۸ شوت این تیم البته بدون ضربه در چارچوب و در سوی دیگر فقط ۲ شوت در چارچوب برای آرسنال اما ۳ گل زده.

تاتنهام تا پایان نیمه اول این بازی، به رکورد دریافت ۷ گل خورده در ۱۳۵ دقیقه اخیر مقابل نیوکاسل و آرسنال رسید؛ آماری فاجعه‌بار از تاتنهام در مقطع بسیار مهم فصل.

پنالتی سون برای تغییر سرنوشت کافی نبود

سرمربی تاتنهام که اواخر نیمه اول در پی مصدومیت ورنر، مجبور به تعویض او با پپه سار شده بود، نیمه دوم را هم با یک تعویض دیگر آغاز کرد و این بار ریچارلیسون را به جای جیمز مدیسون به میدان فرستاد تا تیمش را هجومی‌تر کند.

در روند بازی هم همچنان شاهد مالکیت توپ بالای تاتنهام و البته ضدحملات موضعی آرسنال بودیم؛ تیمی که چندان عادت به قرار گرفتن در این موقعیت ندارد.

یک دقیقه پس از آنکه آرتتا، گابریل مارتینلی را به عنوان بال چپ در ترکیب آرسنال به جای تروزارد به میدان فرستاد، دروازه‌بان آرسنال یک اشتباه بزرگ مرتکب شد و در شروع بازی‌سازی توپ را به رومرو پاس داد؛ اشتباهی که باعث شد مدافع آرژانتینی تاتنهام به‌راحتی گل اول تیمش را بزند.

2016125

از این لحظه به بعد آرسنال تحت فشار شدید برای حفظ برتری خود قرار گرفت. بازی از نظر تاکتیکی دیگر چندان پیچیده نبود؛ یک طرف تیمی بود که برای زنده نگه داشتن شانس قهرمانی، دور از شیوه همیشگی خودش بازی می‌کرد و بیشتر به دفاع فکر می‌کرد تا حفظ توپ.

از سوی دیگر حملات پرفشار تاتنهام، که در دقیقه ۸۶ منجر به یک ضربه پنالتی شد، آن هم پس از بازبینی ضربه سنگین رایس به دیویس؛ ضربه‌ای که رایس قصد داشت به توپ بزند، اما دیویس یک لحظه زودتر به توپ رسید و رایس به جای توپ، به پای مدافع تاتنهام ضربه زد.

هرچند سون از نقطه پنالتی، گل شانزدهم خود در فصل جاری لیگ برتر را زد، اما این گل هم کمکی به تغییر سرنوشت بازی نکرد؛ مسابقه‌ای که تکلیف آن در نیمه اول روشن شده بود.

۵ گل از ۵ شوت در چارچوب
نکته جالب آماری در پایان بازی اینکه تاتنهام ۱۴ و آرسنال ۹ شوت داشتند، اما تاتنهام فقط ۲ ضربه در چارچوب زد و هر دو ضربه گل شد و آرسنال هم فقط ۳ ضربه در چارچوب زد و در حالی به ۳ گل رسید که یکی از آنها، گل‌به‌خودی بود.

آرسنال در روزی که اتفاقات فوتبالی هم به سودش رقم خورد، ۸۰ امتیازی شد و با یک بازی بیشتر نسبت به منچسترسیتی، با ۴ امتیاز بیش از این تیم، در صدر جدول باقی ماند.

حالا سیتی باید هر دو بازی کمتر نسبت به آرسنال را ببرد تا به صدر جدول برگردد.

رقابت برای قهرمانی لیگ، محدود به سیتی و آرسنال شده و به نظر می‌رسد این بار تا هفته پایانی این رقابت سنگین ادامه خواهد داشت.

تاتنهام هم حالا در دو بازی پیاپی ۷ گل خورده، ۲ شکست سنگین داشته و البته تا حدی خیالش از حفظ رده پنجم راحت است و هم هنوز بختش برای رسیدن به رتبه چهارم زیاد است.

منبع: بی‌بی‌سی

مشاهده این خبر در سایت مرجع