تبیین کارآفرینی اجتماعی توانیابان در صنعت گردشگری (با تاکید به ایجاد کسب و کار)
پژوهش ها در حوزه نظری نشان می دهد،کارآفرینی اجتماعی گردشگری به عنوان رویکردی نوآورانه راهکاری برای فراهم کردن زمینه ی کارآفرینی در صنعت گردشگری برای توان یابان(افراد دارای معلولیت) شناخته شده است، اما در حوزه عمل الگوهای مختلفی برای تحقق این امر به کار گرفته شده و کمتر توفیق یافته است. هدف اصلی از این پژوهش، تبیین کارآفرینی اجتماعی بر اساس تحلیل و تفسیر پژوهش های پیشین برای دست یابی به الگویی برای کارآفرینی و ایجاد کسب و کار توان یابان است. این پژوهش از نوع اکتشافی و کاربردی است. جهت گردآوری و تلفیق پژوهش های پیشین از روش فراترکیب استفاده تعداد ۳۵۲ مقاله استخراج شد. پس از ارزیابی مقالات تعداد ۵۸ مقاله به عنوان جامعه آماری پژوهش انتخاب که به صورت نظام مند با نرم افزار "مکس کیو دی ای" تحلیل و کدگذاری شد. نتایج پژوهش نشان داد که مفاهیم موجود در زمینه کارآفرینی اجتماعی را می توان در قالب الگویی با سه مقوله فردی، بین فردی و محیطی و زیر مقوله های نگرشی ،شخصیتی، اجتماعی،روحیه کارآفرینی، اقتصادی،اجتماعی، قانونی،آموزش و پژوهش، خودمختاری، شایستگی، توسعه شخصی و ساختاری تبیین کرد، این مولفه ها با تعامل یکدیگر می تواند زمینه ی کارآفرینی اجتماعی توانیابان در صنعت گردشگری و ایجاد کسب و کار را فراهم کنند.