تحقیق جدید: افسردگی و اضطراب می‌تواند از نشانه‌های اولیه بیماری ام‌اس باشد

منبع :  digiato - دیجیاتو دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 544676 7 ماه قبل 296

تحقیق جدید دانشمندان «دانشگاه بریتیش کلمبیا» (UBC) اطلاعات واضح‌تری از علائم اولیه بیماری ام اس (MS) را به همراه دارد و نشان می‌دهد که در سال‌های ابتدایی شروع این بیماری، دو برابر احتمال بیشتری وجود دارد که افراد به بیماری‌های روانی مبتلا شوند.

براساس این تحقیق که توسط مجله Neurology منتشر شده است، برخی شرایط روانی مانند اضطراب و افسردگی می‌تواند بخشی از مراحل ابتدایی بیماری ام اس باشد. دکتر «هلن ترملت»، نویسنده ارشد این مقاله و استاد نورولوژی UBC می‌گوید:

«برای مدت طولانی تصور می‌شد که ام اس از نظر بالینی زمانی شروع می‌شود که فرد اولین علائم میلین‌زدا خود مانند مشکلات بینایی را تجربه کند. اما ما متوجه شده‌ایم که قبل از این علائم دوره کامل دیگری نیز وجود دارد که در آن بیماری خود را به روش‌های غیرمستقیم‌تری نشان می‌دهد.»

تشخیص علائم اولیه بیماری ام اس

ام اس یک اختلال خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی به میلین که فیبرهای عصبی را می‌پوشاند حمله می‌کند و باعث اختلال در ارتباطات مغز می‌شود. تشخیص این بیماری برای متخصصان یک چالش بزرگ محسوب می‌شود، زیرا دارای علائم متفاوتی است که به راحتی با بیماری‌های دیگری اشتباه گرفته می‌شود. با این وجود، دکتر ترملت و تیم او روی تشخیص ساده‌تر مراحل اولیه ام اس کار کرده‌اند، زیرا تشخیص زودتر می‌تواند درمان بیماری را برای پزشکان ساده‌تر کند.

در این مطالعه، محققان سوابق 6863 بیمار دارای ام ‌اس را با 31865 بیمار سالم مقایسه و بررسی کرده‌اند. همچنین آن‌ها شیوع شرایط روانی مختلف از جمله افسردگی، اضطراب و اختلال دوقطبی این بیماران در پنج سال پیش از اینکه علائم ام اس در آن‌ها تشخیص داده شود را نیز تجزیه‌و‌تحلیل کردند.

نتایج این تحقیقات نشان داده که بیماران دارای ام اس تقریباً دو برابر بیشتر از گروه کنترل (به ترتیب 9.14 و 0.28 درصد) با بیماری‌های روانی دست‌و‌پنجه نرم کرده‌اند. همچنین گروه بیماران بیشتر از مراقبت‌های بهداشتی مربوط به علائم روانپزشکی استفاده کرده‌اند، مانند ملاقات با پزشک و روانپزشک.

در نهایت محققان توضیح داده‌اند که هرچند این علائم به‌تنهایی نمی‌توانند بیماری ام اس را پیش‌بینی کنند، اما ممکن است بخشی از پازل پیش نشانه آن باشند.

مشاهده این خبر در سایت مرجع