تحلیل ابعاد روانشناختی موثر بر موفقیت کارآفرینان گردشگری با تاکید بر مولفه های خوشبینی و تاب آوری (مطالعه موردی: استان مازندران)

منبع :  انجمن علمی گردشگری ایران دسته بندی : گردشگری کد خبر : 459113 1 سال قبل 168
در این پژوهش دو مورد از عوامل روان‌شناختی تأثیرگذار بر موفقیت کارآفرینان گردشگری مورد بررسی قرار گرفت. هدف مطالعه پیش رو بررسی نقش مؤلفه‌های خوش‌بینی و تاب‌آوری با توجه به متغیر میانجی رضایت شغلی بر موفقیت کارآفرینان گردشگری استان مازندران است. روش تحقیق توصیفی –تحلیلی و به شیوه پیمایشی است؛ بنابراین با جمع‌آوری پرسشنامه از کارآفرینان بخش‌های مختلف گردشگری ازجمله اقامتگاه‌های بومگردی، راهنمایان گردشگری، اکو کمپ‌های جنگلی و مجتمع‌های تفریحی در سال 1398 به بررسی میدانی این موضوع پرداخته شد. اطلاعات جمع‌آوری‌شده بر اساس نرم‌افزار Spss16 و Smart pls3 مورد پردازش قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان می دهد متغیر خوش‌بینی و تاب‌آوری می‌تواند 3/47 درصد از واریانس متغیر رضایت شغلی را تبیین و متغیر رضایت شغلی 38 در صد از متغیر موفقیت را تبیین کند؛ و درنهایت می‌توان به این نتیجه رسید که تاب‌آوری و خوش‌بینی از طریق رضایت شغلی بر موفقیت کارآفرینان بخش گردشگری تاثیر می گذارد.
مشاهده این خبر در سایت مرجع