تحویل اولین کامپیوتر کوانتومی 24 کیوبیتی تجاری در چین به مشتری

منبع :  مرجع سخت افزار دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 419706 1 سال قبل 196

کمپانی چینی Origin Quantum که حوزه کاری اش توسعه کامپیوترهای کوانتومی برای کاربری‌های ابری و تجاری عنوان شده جدیداً اعلام کرده که اولین کامپیوتر کوانتومی تجاری با نام Wuyuan را برای استفاده تحویل مشتری داده است. این خبر می‌تواند یک نقطه عطفی در این خصوص برای کشور چین باشد زیرا چین پس از آمریکا و کانادا سومین کشوری است که وارد عصر محاسبات کامپیوترهای کوانتومی شده است.

این دستگاه جدید طبق گزارش‌ها از فناوری تراشه ابررسانا استفاده می‌کند و از نیازمندی‌های نرم‌افزاری و software stack اختصاصی شده نیز بهره می‌برد. در همین رابطه گفته شده که کامپیوتر کوانتومی Wuyuan با پشتیبانی از 24 کیوبیت عرضه شده، اما با این حال جزئیات تعداد واحد پردازش کوانتومی (QPU) آن مشخص نیست.

شرکت پشت توسعه این کامپیوتر هیچ جزئیاتی را فعلا در خصوص QPU افشا نکرده است. در همین راستا خبرگزاری South China Morning Post گزارش داده که کامپیوتر کوانتومی جدید از یک سیستم عامل اختصاصی و پلتفرم محاسبات ابری برای استفاده از این دستگاه به صورت راه دور و ریموت بهره می‌برد.

کامپیوتر کوانتومی Wuyuan

Origin Quantum همچنین اطلاعات مشتری این کامپیوتر را در دسترس قرار نداده اما گفته شده که این کامپیوتر کوانتومی برای انواع کاربری‌ها از جمله حل محاسبات پیچیده جهان، شکستن کدهای کامپیوتری رایج و اختراع داروها و یا حتی توسعه سلاح‌های خطرناک کشتار جمعی قابل استفاده است! این شرکت همچنین کامپیوتر Wuyuan را اولین سیستم اینچنینی خود که به صورت عملی در چین توسعه یافته نامیده و اذغان کرده که همین حالا نیز در حال کار بر روی توسعه سیستم‌های قدرتمندتر است.

طبق گفته‌ها، این کامپیوتر جدید نزدیک به یک سال پیش به مشتری تحویل داده شده است و کمپانی چینی همین حالا نیز می‌تواند در حال کار بر روی سیستم جدیدتری باشد. با این وجود کامپیوتر کوانتومی Wuyuan اولین سیستم کوانتومی ساخته شده در چین نیست، اما باید اظهار کرد که این اولین کامپیوتر در نوع خود برای فروش تجاری و بهره‌مندی از قابلیت‌های رایج این نوع سیستم‌ها در این کشور است. Origin Quantum تنها شرکت چینی است که ادعا می‌کند یک کامپیوتر کوانتومی تجاری را به مشتری تحویل داده و این کمپانی همراه با شرکت‌های دیگر سال گذشته نیز در لیست سیاه آمریکا قرار گرفت.

  • ثبت پتنت جدید هواوی برای تراشه کامپیوتر کوانتومی در چین
  • ادعای محققان چینی در شکستن رمزنگاری RSA با کامپیوتر کوانتومی موجود
  • رونمایی از پردازنده جدید کوانتومی IBM Osprey با پشتیبانی از 433 کیوبیت
  • معرفی چهار الگوریتم رمزنگاری توسط NIST برای استفاده در برابر کامپیوتر کوانتومی
مشاهده این خبر در سایت مرجع