تدوین الگوی خلق مشترک ارزش مقصد گردشگری با تمرکز بر نقش تعدیلگر ویژگی های شخصیتی گردشگر: مطالعه موردی مقاصد منتخب گردشگری ایران

منبع :  انجمن علمی گردشگری ایران دسته بندی : گردشگری کد خبر : 250660 1 سال قبل 277
یکی از مهم‌ترین چالش‌های مقاصد گردشگری ایران این است که بخش قابل توجهی از خدمات و محصولاتی که در مقاصد ارائه می‌شود مطابق خواست و نیاز گردشگران نیست. در حالی‌که مقاصد گردشگری باید برای ارائه ارزش بیشتر و کسب مزیت رقابتی بلندمدت، از راه‌‌حل‌های متناسب با تقاضای گردشگران برخوردار باشند. لذا، هدف این پژوهش، تدوین الگوی خلق مشترک ارزش مقاصد منتخب گردشگری با تمرکز بر نقش تعدیلگر ویژگی‌های شخصیتی گردشگر است. جامعۀ آماری پژوهش، گردشگران داخلی در ایران هستند. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها، ابتدا از نمونه‌گیری هدفمند برای انتخاب استان‌ها و شهر-های گردشگری استفاده گردید و سپس از نمونه‌گیری غیرتصادفی در دسترس جهت پرسش از گردشگران شهرهای منتخب (اصفهان، شیراز، تهران، مشهد، رشت و ساری) استفاده شد. داده‌ها از خرداد تا اسفند 1398 و به‌وسیله پرسشنامه محقق‌ساخته جمع‌آوری گردید، که روایی محتوا (صوری) و پایایی آن (با آلفای کرونباخ 92%) تأیید شد. در نهایت 495 پرسش‌نامه قابل قبول برای تجزیه‌وتحلیل با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد. بر اساس نتایج، مهمترین عوامل موثر بر خلق مشترک ارزش در مقصد شامل تجربه مقصد، دلبستگی به مقصد و تصویر مقصد می‌باشد. همچنین ویژگی‌های شخصیتی گردشگر بر رابطه بین دلبستگی به مقصد و خلق مشترک ارزش در مقصد و تصویر مقصد، و خلق مشترک ارزش در مقصد نقش تعدیلگری دارد. بر اساس نتایج، عاملین صنعت گردشگری می‌توانند از طریق ایجاد تعامل مناسب با گردشگران، تجربیات خاطره‌انگیزی برای آنان خلق کنند و ذهنیت آنان را در مورد مقاصد تغییر دهند.
مشاهده این خبر در سایت مرجع