تراشه AI ​​PC نسل بعدی انویدیا با پردازنده Arm Cortex X5 Blackhawk و چیپ گرافیکی Blackwell RTX ارائه می‌شود

منبع :  مرجع سخت افزار دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 592167 3 هفته قبل 65

شایعه شده است که نسل بعدی تراشه AI PC شرکت انویدیا از پردازنده‌های Arm-based Blackhawk، چیپ‌های گرافیکی Blackwell RTX و حافظه LPDDR6 پشتیبانی خواهد کرد.

به عبارتی دیگر، تراشە نسل بعدی شرکت انویدیا می‌تواند در بخش کامپیوترهای هوش مصنوعی تغییراتی ایجاد کند. اگر این مشخصات شایعه شده درست باشند، هسته‌های پردازنده Blackhawk Arm، چیپ‌های گرافیکی Blackwell RTX به همراه حافظه LPDDR6 همگی در یک بسته واحد قرار خواهند گرفت.

به تازگی، چندین شایعه و گزارش از برنامه ریزی احتمالی شرکت انویدیا برای ورود به فضای PCهای کلاینت با تراشه‌های خود دیده‌ایم. گزارش‌هایی وجود دارد که این تراشه‌ها درها را برای ورود کنسول‌های جدید، در درجه اول نسخه‌های دستی، باز می‌کنند. به تازگی، مدیر عامل‌های دو شرکت انویدیا و دل (Dell) در رابطه با این سرمایه گذاری صحبت کرده‌اند و به نظر می‌رسد شایعه جدیدی وجود دارد که ممکن است نکات اولیه در رابطه با این تراشه‌ها را آشکار کند.

جزئیاتی که مدتی قبل از سوی @XpeaGPU منتشر شده بود در رابطه با تراشه بالقوه دستی و کنسولی که توسط شرکت انویدیا بر اساس همان معماری طراحی شده است، صحبت می‌کرد. با توجه به اخبار منتشر شده، شرکت انویدیا قصد دارد چندین IP نسل بعدی را در یک بسته واحد بگنجاند به نظر می‌رسد که این روش مناسبی برای طراحی کامپیوترهای امروزی باشد. با توجه به آنچه که در محصولات شرکت اپل و اکنون در پردازنده‌های Lunar Lake کمپانی اینتل دیده‌ایم، می‌دانیم که در این روش چندین IP را روی یک دای با حافظه on-package ترکیب می‌کنند که یک محصول بسیار کارآمد و قدرتمند را در یک فضای کوچک ارائه خواهد داد.

مشخصات نسل بعدی تراشه های AI PC شرکت انویدیا

بر اساس گزارشات کمپانی اینتل یا TSMC، گفته می‌شود که شرکت انویدیا برای نسل بعدی تراشه‌های خود، از یک گره پردازش 3 نانومتری، و یک فناوری بسته‌بندی پیشرفته به منظور ترکیب هسته‌های پردازنده Cortex X5 BlackHawk مبتنی بر Arm و هسته‌های گرافیکی Blackwell RTX استفاده می‌کند. این احتمال وجود دارد که این شرکت از هسته‌های پردازنده BlackHawk استفاده کند زیرا طبق گزارش‌ها، آنها با کمپانی MediaTek برای ساخت این تراشه‌ها همکاری می‌کنند.

گزارش شده است که شرکت مدیاتک از همان معماری Arm برای تراشه بعدی Dimensity 9400 خود استفاده می‌کند و گفته می‌شود که با معماری‌هایی مانند Apple A17 Pro و معماری Oryon کمپانی کوالکام مقابله خواهد کرد.

استفاده از چیپ‌های گرافیکی بلک‌ول RTX نیز چندان دور از ذهن نیست، زیرا شرکت مدیاتک قبلاً در یک بیانیه مطبوعاتی تأیید کرده بود که قصد دارد از آخرین IP گرافیکی RTX و AI در تراشه‌های Dimensity خود بهره ببرد، بنابراین احتمال دارد نسخه اصلاح شده‌ای از آن‌ها را دریافت کنیم که توسط شرکت انویدیا طراحی و بهینه سازی شده‌اند. همچنین گفته شده است که تراشه‌های AI PC شرکت انویدیا از حافظه LPDDR6 پشتیبانی خواهند کرد. حافظه LPDDR6 در ابتدا با سرعت 10667 MT/s کار می‌کند و همانطور که به تازگی فاش شد، در طول چرخه عمر خود به سرعت 14400 MT/s خواهد رسید.

انویدیا تراشه AI ​​PC نسل بعدی خود را با پردازنده Arm Cortex X5 Blackhawk و چیپ گرافیکی Blackwell RTX ارائه می‌دهد

از سوی دیگر جنسن هوانگ، مدیر عامل شرکت انویدیا به طور مستقیم به این پیشرفت اشاره کرده و بیان می‌کند که معرفی اخیر PCهای Copilot+ توسط کمپانی مایکروسافت راه را برای پیشرفت در بخش کلاینت هموار کرده است. جنسن می‌گوید که PCهای Copilot+ به خوبی از ARM پشتیبانی می‌کنند و پردازنده‌های Snapdragon X کمپانی کوالکام شاهدی بر این ادعا هستند، به طوری که به شرکت انویدیا انگیزه می‌دهد تا تلاش کند و حتی محصولات بهتری را در این بخش ارائه دهد.

همانطور که در رویداد build شرکت مایکروسافت دیدیم، ساتیا PCهای نسل بعدی، Copilot+ را معرفی کرد که به طرز فوق‌العاده‌ای با چیپ‌های گرافیکی RTX شرکت انویدیا که در بخش لپتاپ‌ها عرضه می‌شوند، اجرا خواهند شد. با این حال از ARM نیز به خوبی پشتیبانی می‌کند. بنابراین فرصت‌هایی را برای نوآوری سیستم حتی در بخش PCها باز می‌کند.

جنسن هوانگ – مدیر عامل شرکت انویدیا (کنفرانس درآمد سه ماهه اول 2024)

یک بار دیگر باید اشاره کرد که، هنوز خیلی زود است که بگوییم طراحی نهایی و مشخصات تراشه های AI PC شرکت انویدیا برای PCهای بخش کلاینت چگونه خواهد بود، با این وجود این شرکت تجربه اثبات شده‌ای در استفاده از معماری‌های گرافیکی پیشرفته در کنار پردازنده‌های ARM (Grace) مرکز داده دارد. ما مشتاقانه منتظریم تا شرکت انویدیا همان ترکیب را در بخش کلاینت نیز ارائه دهد.

مطالب مرتبط:

  • پیروزی RTX 4070 Ti SUPER بر RTX 4080 SUPER با حافظه 26 Gbps
  • کارت گرافیک لپ‌تاپ NVIDIA GeForce RTX 4050 با سه رابط M.2
  • بنچمارک گرافیک‌های GeForce RTX 40 انویدیا با و بدون فعال کردن DLSS 3 منتشر شد
مشاهده این خبر در سایت مرجع