تشریح الگوریتم شرکت ها در اتحادیه اروپا

منبع :  مرجع سخت افزار دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 228849 2 سال قبل 136

اتحادیه اروپا با قانون جاه طلبانه دیگری برای نظارت بر دنیای آنلاین و شرکت‌های این حوزه موافقت کرده است که کار را برای این شرکت‌ها بسیار سخت‌تر خواهد کرد. چرا؟ اوایل صبح روز شنبه پس از ساعت‌ها مذاکره، اتحادیه اروپا در مورد شرایط کلی قانون خدمات دیجیتال یا DSA به توافق رسید که شرکت‌های فناوری را مجبور می‌کند مسئولیت بیشتری در قبال محتوایی که در پلتفرم‌هایشان ظاهر می‌شود، بپذیرند و زین پس شاهد تشریح الگوریتم شرکت ها در اتحادیه اروپا باشیم.

  • حمله سایبری به مقامات اتحادیه اروپا – باز هم نرم افزار جاسوسی NSO !
  • طرح جدید اتحادیه اروپا سعی دارد اپل را به نصب جانبی برنامه ها وادار کند

تشریح الگوریتم شرکت ها در اتحادیه اروپا

تعهدات جدید شامل حذف سریع‌تر محتوا و کالاهای غیرقانونی، توضیح به کاربران و محققان درباره‌ی نحوه عملکرد الگوریتم‌های آن‌ها و انجام اقدامات سخت‌گیرانه‌تر برای انتشار اطلاعات نادرست است. شرکت‌های دنیای فناوری در صورت عدم رعایت قوانین جدید با جریمه‌هایی تا شش درصد از گردش مالی سالانه خود مواجه می‌شوند. اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد:

«DSA قوانین پایه برای همه خدمات آنلاین در اتحادیه اروپا را ارتقا خواهد داد. این اصل قانون اساسی اتحادیه اروپا می‌گوید که آنچه آفلاین غیرقانونی است، باید غیرقانونی باشد. هر چه اندازه‌ی برنامه‌ها و الگوریتم‌ها بزرگتر باشد، مسئولیت‌های پلتفرم‌های آنلاین در قبال توسعه و پیاده‌سازی آن‌ها بیشتر است.»

مارگرت وستاگر، کمیسر رقابت اروپا که بخش اعظم مقررات فناوری اتحادیه را رهبری کرده است، گفت:

این قانون «تضمین می‌کند که پلتفرم‌ها در قبال خطراتی که خدماتشان برای جامعه و شهروندان ایجاد می‌کند، پاسخگو هستند. DSA نباید با قانون DMA یا بازارهای دیجیتال، که در ماه مارس بر سر آن توافق شد، اشتباه گرفته شود. هر دوی این اقدامات بر دنیای فناوری تأثیر می‌گذارد، اما DMA بر ایجاد زمینه‌ی برابر بین کسب‌وکارها تمرکز دارد، در حالی که DSA به نحوه نظارت بر محتوای شرکت‌ها در پلتفرم‌هایشان می‌پردازد. بنابراین DSA احتمالاً تأثیر فوری‌تری بر کاربران اینترنت خواهد داشت. اگرچه این قانون فقط برای شهروندان اتحادیه اروپا اعمال می‌شود، اما تأثیر این قوانین مطمئناً در سایر نقاط جهان نیز محسوس خواهد بود.

تشریح الگوریتم شرکت ها در اتحادیه اروپا

شرکت‌های بزرگ فناوری در جهان ممکن است تصمیم بگیرند که اجرای یک استراتژی واحد برای نهادهای نظارتی مقرون‌به‌صرفه‌تر است و مقررات نسبتاً سخت‌گیرانه اتحادیه اروپا را به عنوان معیار خود در نظر بگیرند. در حالی که قانونگذاران در ایالات متحده که پیشتر مایل بودند که شرکت‌های فناوری بزرگ را با مقررات خود مهار کنند، چند مدتی است که به دنبال قوانین اتحادیه اروپا برای الهام گرفتن هستند. متن نهایی DSA هنوز منتشر نشده است، اما پارلمان اروپا و کمیسیون اروپا تعدادی از تعهدات را به تفصیل شرح داده‌اند: تبلیغات هدفمند بر اساس مذهب، گرایش جنسی یا قومیت افراد ممنوع است. افراد زیر سن قانونی نیز نمی‌توانند مشمول تبلیغات هدفمند شوند. “الگوهای تاریک” (رابط‌های کاربری گیج کننده یا فریبنده که برای هدایت کاربران به سمت انتخاب‌های خاص طراحی شده‌اند) ممنوع خواهد بود.

اتحادیه اروپا می‌گوید که زین پس به عنوان یک قاعده، لغو اشتراک باید به آسانی ثبت نام برای آن‌ها باشد. پلتفرم‌های آنلاین بزرگ مانند فیس‌بوک باید عملکرد الگوریتم‌های توصیه‌کننده خود را (مثلاً برای مرتب‌سازی محتوا در فید خبری یا پیشنهاد برنامه‌های تلویزیونی در نتفلیکس) برای کاربران شفاف کنند. همچنین باید به کاربران یک سیستم توصیه‌کننده «نه بر اساس پروفایل» پیشنهاد شود. برای مثال، در مورد اینستاگرام، این به معنای یک فید زمانی است (همانطور که اخیراً معرفی شد). سرویس‌های میزبانی و پلتفرم‌های آنلاین باید به وضوح توضیح دهند که چرا محتوای غیرقانونی را حذف کرده‌اند و همچنین به کاربران این امکان را می‌دهند که برای چنین حذف‌هایی تجدیدنظر کنند.

با این حال، DSA خودش تعریف نمی‌کند که چه محتوایی غیرقانونی است، و این موضوع را به تک تک کشورها واگذار می‌کند. بزرگ‌ترین پلت‌فرم‌های آنلاین باید داده‌های کلیدی را در اختیار محققان قرار دهند تا «بینش بیشتری در مورد چگونگی تکامل خطرات آنلاین ارائه کنند». بازارهای آنلاین باید برای ردیابی افرادی که کالاها یا خدمات غیرقانونی می فروشند، اطلاعات اولیه درباره معامله گران را روی پلتفرم خود نگه دارند. پلتفرم‌های بزرگ همچنین باید استراتژی‌های جدیدی را برای مقابله با اطلاعات نادرست در طول بحران‌ها معرفی کنند (مقرراتی که از تهاجم اخیر به اوکراین الهام گرفته شده است).

DSA، مانند DMA، بین شرکت‌های فناوری با اندازه‌های مختلف تمایز قائل می‌شود و تعهدات بیشتری را بر عهده شرکت‌های بزرگ‌تر می‌گذارد. بزرگترین شرکت (آن‌هایی که حداقل 45 میلیون کاربر در اتحادیه اروپا دارند، مانند متا و گوگل) با بیشترین نظارت مواجه خواهند شد. این شرکت‌های فناوری به شدت لابی کرده‌اند تا الزامات DSA را کاهش دهند، به‌ویژه مواردی که مربوط به تبلیغات هدفمند و تحویل داده‌ها به محققان خارجی است. اگرچه شرایط کلی DSA اکنون توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا مورد توافق قرار گرفته است، زبان قانونی هنوز باید نهایی شود و قانون رسماً به قانون تبدیل شود. این مرحله آخر در این مرحله به عنوان یک امر رسمی در نظر گرفته می‌شود. این قوانین 15 ماه پس از تصویب قانون، یا از 1 ژانویه 2024، هر کدام که دیرتر باشد، برای همه شرکت‌ها اعمال می‌شود.

مشاهده این خبر در سایت مرجع