توسعه مقصد گردشگری با تاکید بر شناسایی ابعاد اعتماد گردشگران با رویکرد ترکیبی
تلاشها و اقدامات بازاریابی برای جذب گردشگران زمانی اثربخش خواهد بود که اعتماد آنان به مقصد جلب شود. هدف این پژوهش، توسعه مقیاسی برای اندازهگیری اعتماد گردشگران به استان گیلان با استفاده از روش تحقیق آمیخته است. دادههای بخش کیفی، با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته و تحقق اشباعنظری در مصاحبه دوازدهم با خبرگان دانشگاهی، و برنامهریزان حوزه گردشگری جمعآوری شد. تحلیل دادهها به کمک نظریه دادهبنیاد کلاسیک، در دو مرحله کدگذاریبنیادی و نظری منجر به استخراج 48 مفهوم، 19 مقوله فرعی و در نهایت 6 مقوله اصلی اعتماد به مدیریت مقصد گردشگری، آژانسهای خدمات مسافرتی، کارکنان مراکز ارائهدهنده خدمات گردشگری، ساکنان مقصد گردشگری، سایر گردشگران و محتوای فضای مجازی؛ بهعنوان ابعاد تشکیلدهنده اعتماد در صنعت گردشگری شد. در مرحله کمی نیز، بر مبنای مولفههای استخراج شده پرسشنامه تنظیم و در اختیار 389 نفر از گردشگران بازدیدکننده از شهرهای مختلف استان گیلان قرار گرفت و اعتبار مدل با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی بار دیگر تایید شد.