توسعه گردشگری موسیقی در ایران: یک تحلیل ساختاری (مطالعه موردی: استان بوشهر)

منبع :  انجمن علمی گردشگری ایران دسته بندی : گردشگری کد خبر : 40862 2 سال قبل 205
گردشگری موسیقی گونه‌ای از گردشگری فرهنگی است که با افزایش چشمگیر حجم بازار آن در دهه‌ اخیر، مورد توجه پژوهشگران و فعالان عرصه گردشگری در جهان قرار گرفته است. هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل ساختاری عوامل کلیدی موثر بر ارتقای گردشگری موسیقی در استان بوشهر (به‌عنوان مورد مطالعه) است. همچنین، اولویت عوامل یادشده از دیدگاه گردشگران ورودی تبیین شده و زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای ارتقای جذابیت رویدادهای موسیقی محلی تحلیل شده است. از روش مطالعه کتابخانه‌ای، مصاحبه با خبرگان و توزیع پرسشنامه میان گردشگران برای گردآوری داده‌ها و از رویکرد تحلیل ساختاری (نرم‌افزار میک‌مک) و روش‌های آماری (آزمون فریدمن) و نیز تحلیل محتوا برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و تبیین یافته‌ها بهره‌گیری شده است. نتایج تحلیل ساختاری نشان می‌دهد "فرهنگ، مراسم و آیین‌های ویژه جامعه میزبان"، "شفافیت و کارایی فرایندهای اقتصادی و مدیریتی"، "همسویی نوع موسیقی با تصویر گردشگر از مقصد" و "بازاریابی و جلب توجه رسانه‌ ای" اثرگذارترین عوامل در افزایش جذابیت رویدادهای موسیقی برای مخاطبان و کنشگران به‌شمار می‌روند. همچنین اهمیت و اولویت هر یک ار عوامل کلیدی شناسایی شده شامل میراث فرهنگی ملموس و ناملموس و امکانات و زیرساخت‌های موردنیاز از دیدگاه گردشگران فرهنگی، ارزیابی شده است. درنهایت، زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز برای توسعه گردشگری موسیقی در استان بوشهر در قالب چهار بعد اصلی "فرهنگ جامعه میزبان"، "مدیریت رویداد موسیقی"، "اقامتگاه" و "حمل‌و‌نقل" شناسایی و پیشنهاد شده است.
مشاهده این خبر در سایت مرجع