به گزارش اکوایران و به نوشته بی‌بی‌سی، محققان دانشگاه «بنگور» انگلستان سلول‌های سوخت هسته‌ای تولید کرده‌اند که می‌تواند انرژی مورد نیاز برای زندگی انسان در کره ماه را تأمین کند. اکنون این امید وجود دارد که استفاده از انرژی یادشده بتواند شرایط استقرار انسان در ماه و سیارات دیگر بخصوص مریخ را فراهم کند.

طبق اعلام یکی از اعضای تیم تحقیقاتی دانشگاه بنگور، این تیم امیدوار است طی چند ماه آینده، سلول‌های سوخت هسته‌ای را به طور کامل آزمایش کند.

این سلول سوخت هسته‌ای موسوم به (Trisofuel) می‌تواند برای به کار انداختن یک مولد هسته‌ای کوچک که توسط شرکت «رولزرویس» طراحی شده، کافی باشد. این مولد هسته‌ای یک دستگاه قابل حمل به اندازه یک خودروی کوچک است و طی ماه‌های آینده به همراه سلول‌های سوخت هسته‌ای به طور کامل آزمایش خواهد شد. برای آزمایش این دستگاه، شرایط محیطی کره ماه شبیه‌سازی می‌شود. دمای هوا در برخی قسمت‌های کره ماه تا دمای حیرت‌آور منفی 248 درجه سانتی‌گراد نیز کاهش پیدا می‌کند چراکه ماه دارای اتمسفر نیست.

علاوه بر سوخت هسته‌ای، تیم دانشگاه بنگور روی یک سیستم هسته‌ای که به طور اختصاصی برای راکت‌های فضایی طراحی شده، کار می‌کند. در صورتی که این سیستم با موفقیت همراه شود، راکت‌های فضایی قادر خواهند بود به دورترین سیاره‌ها سفر کنند. همچنین این تکنولوژی می‌تواند زمان سفر به مریخ را تقریبا نصف کند. در حال حاضر، مدت زمان مورد نیاز برای سفر به مریخ دست‌کم 9 ماه است و فناوری یادشده می‌تواند مدت این سفر را به چهار تا شش ماه کاهش دهد.

آژانس فضایی آمریکا (ناسا) امیدوار است تا حدود سال 2030 یک پایگاه روی کره ماه ایجاد کند. همچنین احتمال می‌رود ماه دارای مقادیر زیادی تیتانیم، لیتیم، سیلیسیم، آهن و بسیاری از مواد معدنی دیگر است که می‌توان از آن‌ها برای ساخت تکنولوژی‌های قرن 21 استفاده کرد؛ تکنولوژی‌هایی که می‌توان با استفاده از آن‌ها سفر به نقاط دیگر منظومه شمسی از کره ماه را فراهم ساخت. در واقع ایجاد یک پایگاه دائمی در کره ماه، بشر را یک گام بزرگ به فتح سیاره سرخ نزدیک می‌کند.