جاهای دیدنی قزوین، معرفی ۲۲ جاذبه گردشگری قزوین (۱۴۰۱) + عکس و آدرس

منبع :  مجله گردشگری سفرزون دسته بندی : گردشگری کد خبر : 298300 1 سال قبل 293

جاهای دیدنی قزوین به این شهر رتبه اول در داشتن ابنیه تاریخی در کشور را داده است. قزوین یکی از قدیمی‌‌ترین شهرهای ایران و در بخشی از تاریخ صفوی پایتخت بوده است. قزوین، به خاطر شاه‌راه ابریشم برای سال‌ها محل گذر تجار و بازرگانان هم بود. به علاوه همه این‌ها، قزوین موطن بسیاری از خوش‌نویسان بزرگ ایران مانند میرعماد قزوینی است. زبان مردم این شهر فارسی با لهجه قزوینی است. اما زبان‌های تاتی، گیلکی و آذری هم در این شهر رواج دارد.

قزوین شهر شیرینی‌های خوشمزه هم هست. باقلوا، شیرینی پادرازی ، و نان نخودی از جمله خوردنی‌های خوشمزه‌ قزوین‌اند. اولین‌های بسیاری در این شهر وجود دارد. از جمله اولین خیابان ایران به نام «خیابان سپه» اولین بار در قزوین ساخته شد. ۹ شهریور هر سال، روزی که شاه طهماسب صفوی قزوین را پایتخت کرد، در تقویم شمسی به نام روز قزوین نامگذاری شده است.

سفرزون این بار قرار است به قزوین سفر کند. دیدار از همه‌ی جاهای دیدنی‌ قزوین در یک مقاله سخت است اما ما امروز ۱۸ تا از دیدنی‌ترین‌ها را سر خواهیم زد. در این سفر کوتاه با سفرزون همراه باشید.

۱.مسجد جامع قزوین ، مسجدی بر آتشکده‌های ساسانی

مسجد جامع قزوین ، بنایی ۴ ایوانی است که در خیابان سپه «شهدای فعلی» قزوین قرار دارد. در واقع اولین خیابان شهر را کنار مهم‌ترین مسجد شهر بنا کرده‌اند. در سال ۱۹۲ هجری قمری، هارون الرشید دستور ساخت این بنا را بر ویرانه‌های یک آتشکده داد. مسجد جامع قزوین، در خود مِهر و داغ دوره‌های تاریخی مختلفی را دارد. در زمان حمله مغول، بخش‌هایی از مسجد تخریب شد اما صفویان و قاجاریان آن را ترمیم کردند.

مسجد جامع قزوین | جاهای دیدنی قزوینمسجد جامع قزوین | جاهای دیدنی قزوین

سبک معماری مسجد، نشانه‌هایی از معماری صفوی و سلجوقی را همزمان در خود دارد. گنبد مسجد یکی از زیباترین گنبد‌های فیروزه‌ای را بین مساجد جامع به نام خود کرده است. مسجد جامع قزوین چهار در ورودی و چهار صحن دارد و گنبد در قسمت جنوبی مسجد قرار گرفته است. محراب زیبای مسجد، از سنگ مرمر است و اطرافش را با کاشی‌های رنگی جلا داده‌اند. منبری زیبا از جنس سنگ هم در نزدیکی محراب وجود دارد. دیوارهای منبر، گنجینه‌ای از کتیبه‌های گچبری شده است. مسجد جامع از زیباترین جاهای دیدنی قزوین است که نباید دیدنش را از یاد ببرید.

طراحی مسجد جامع قزوین

۲.کاخ چهلستون ، عمارت کلاه‌ فرنگی قزوین

تنها کوشک باقی‌مانده از کاخ‌های صفوی در قزوین، کاخ چهلستون است. چهلستون از زمان شاه طهماسب تا حکومت قاجارها به عمارت کلاه فرنگی مشهور بود. شاه طهماسب صفوی، دستور داد بود که باغی به شکل مربع در شهر قزوین بسازند که در میانش عمارتی عالی با تالار و ایوان و حوض‌های زیبا باشد. نتیجه عمارت زیبای کلاه فرنگی شد. در دوره قاجار محمدباقر سعدالسلطنه، کلاه فرنگی را بازسازی کرد و به آن نام چهلستون را داد. حفظ بسیاری جاهای دیدنی قزوین مدیون سعدالسلطنه است.

جاهای دیدنی قزوینکاخ چهلستون قزوین،عمارت کلاه فرنگی

این کاخ، عمارتی است هشت‌گوش در دو طبقه که تقریبا ۵۰۰ متر مساحت دارد. نگارگری‌های دیوارهای چهلستون، نمونه‌ای بی‌نظیر از مکتب نگارگری قزوین است و شهرتی درخور دارد. تاریخ گذشته بر این بنا را هم می‌توان در نقاشی‌ها دید. از نگارگری‌هایی با آب طلا در دوره صفوی، تا نقاشی‌های مکتب افشاریه در زمان نادرشاه. حضور نقاشی‌های قاجار با این که به قرن  معاصر نزدیک‌ترند در کاخ کمرنگ‌تر است.  این عمارت در سال ۱۳۳۴ در فهرست آثار تاریخی ایران هم ثبت شده است. موزه خوشنویسی قزوین هم در کاخ چهلستون این شهر قرار دارد.

۳.بازار قزوین و سرای سعدالسلطنه و تیمچه حاج سید کاظم

بازار قزوین چهار در دارد و هر در به یک تیمچه گشوده می‌شود. این بازار مجموعه‌ای از آثار و ابنیه تاریخی قزوین را در خود جای داده است. مسجد النبی، کاروانسرای سعدالسلطنه، سرای وزیر، تیمچه حاج سید کاظم و تیمچه سرباز از جمله این آثار هستند. سرای خوش‌نویسان قزوین، تیمچه درویش مهدی، سرای شاه، و سرای نگار السلطنه نیز در این بازار قرار دارند. هر چند عمر بازار قزوین به ده قرن می‌رسد اما در دوره صفویه گسترش یافت و هر بخش از آن متعلق به صنفی خاص است. تعداد زیادی از جاهای دیدنی قزوین را می‌توانید در بازار این شهر پیدا کنید.

سرای سعدالسلطنه | از جاهای دیدنی قزوین سرای سعدالسلطنه | از جاهای دیدنی قزوین

هر گذر از بازار، تیمچه، مسجد، حمام، و قیصریه‌ها و سراهای مختلفی هم دارد. تیمچه‌ها محل تجارت و قیصریه‌ها محل صنعت بوده‌اند. بازار قیصریه قزوین، به‌خاطر ارتفاع تاق‌های آجری بلندشان مشهورند. این بازار چهار دروازه دارد که هر دروازه به تیمچه های و سراهای مختلفی باز می‌شود. یکی از مشهورترین این تیمچه‌ها، تیمچه حاج سید کاظم است که روبه روی راسته سراج‌ها قرار دارد. بازرگانان مشهوری از جمله حاج سید کاظم چرم فروش اینجا تجارت کرده‌اند. این تیمچه هنوز مرکز چرم فروشی شهر قزوین است.

در سفرزون بخوانید :
بازار قزوین ، شاهکاری که باید در آن قدم بزنید

سوغات قزوین ، انتخاب از میان یک دنیا هنر و زیبایی

مسجدالنبی | جاهای دیدنی قزوینمسجدالنبی | جاهای دیدنی قزوین

۴. سرای سعد السلطنه، بزرگترین کاروانسرای شهری ایران

فرماندار قاجار در قزوین، سعدالسلطنه دستور ساخت کاروانسرایی بزرگ در بازار قزوین را داد. چهارسوق کاروانسرا با گنبدی بر فراز آن یکی از زیبایی‌های معماری این مجموعه است. کاروانسرای سعدالسلطنه، دارای چندین حمام، سرا، تیمچه، شترخان و مسجد است. اینجا در زمان اوج اهمیتش با عنوان یک سرای بازرگانی مهم شناخته می‌شده است.

کاروانسرای سعدالسلطنهکاروانسرای سعدالسلطنه

به کاروانسرای سعدالسلطنه، سرای سعادت هم ‌می‌گفتند چرا که در محل میدان چوگان کاخ سعادت صفوی ساخته شده بود. سعدالسلطنه اینجا را زمانی ساخت که مراودات ایران و ترکیه و روسیه فراوان بود. بعد از جنگ جهانی اول اما این کاروانسرا رونقش را از دست داد. این بنا ۲٫۷ هکتار است و ۴۰۰ حجره دارد. بعد از جنگ کاروانسرای سعدالسلطنه به بازار چوب معروف شد چرا که در بخشی از آنجا کارگاه‌های چوب بری حضور داشتند.

کاروانسرای سعدالسلطنه | جاهای دیدنی قزوینکاروانسرای سعدالسلطنه | جاهای دیدنی قزوین

اگر حالا به کاروانسرای سعدالسلطنه بروید، می‌توانید سوغاتی‌های زیبا و صنایع دستی قزوین را هم از آنجا بخرید. سرای سعدالسلطنه و بازار بزرگ از معروف‌ترین جاهای دیدنی قزوین هم هستند.

کاروانسرای سعدالسلطنهکاروانسرای سعدالسلطنه

۵. عمارت باغ سپهدار ، بلندپروازی جاهای دیدنی قزوین

محمدولی خان تنکابنی که لقبش سپهدار اعظم بود دستور ساخت این بنا را داده است. عمارت باغ سپهدار از دو عمارت کاخ چهلستون و مهمان‌خانه بزرگ قزوین ایده گرفته و طبع بلندپرواز سپهدار را نمایان می‌کند.  این بنا که به شکل یک کوشک ساخته شده، ایوانی به دورتادور آن را فرا گرفته است.

این عمارت در جنگ جهانی اول مقر نظامیان روس و انگلیس بود و بعد هم به خاطر بدهی مالیاتی سپهدار به تصرف دولت درآمد. این بنا در طول سال‌ها بی‌توجهی آسیب‌های فراوان دید. بالاخره  در سال ۱۳۳۵ عمارت سپهدار بازسازی شد و در اختیار اداره کشاورزی قرار گرفت. اکنون موزه کشاورزی قزوین در این عمارت مشغول فعالیت است. این عمارت در فهرست آثار ملی ایران هم به ثبت رسیده و از جمله جاهای دیدنی قزوین است.

عمارت باغ سپهدارعمارت باغ سپهدار
در سفرزون بخوانید
کاخ چهلستون قزوین ، عمارت خوش‌‌آب و رنگی از سلسله صفویه

مراکز خرید قزوین ؛ گشت‌وگذاری پر تنوع

۶.کلیسای کانتور ، یادگار روس‌ها در قزوین

برج ناقوس یا کلیسای کانتور را روس‌ها در قزوین برای انجام عبادات دین‌شان ساختند. کلیسای کانتور یکی از کوچک‌ترین کلیساهای جهان است که شرکت بیمه و حمل و نقل روسیه در محله پنبه ریسه قزوین ساخت. این شرکت برای قرارداد تحمیلی ساخت راه انزلی به قزوین در زمان قاجار به ایران آمده بودند.

معماری این بنا، طرحی شبیه چلیپا دارد و محراب نیم‌دایره آن به سمت شرق است. نقشه کلیسای کانتور یک چند ضلعی نامنظم است که با آجر قرمز لعابدار پوشیده شده است. نمای خارجی کلیسا هم ستون‌های تزئینی زیبایی دارد که آن را از دیگر جاهای دیدنی قزوین متمایز می‌کند.

جاهای دیدنی قزوینکلیسای کانتور ، یادگار روس‌ها در قزوین

۷. موزه مردم شناسی قزوین

یکی دیگر از آثار تاریخی به جا مانده از دوران قاجار در قزوین، حمام قجر است. این حمام قدیمی‌ترین حمام قزوین هم هست. شاه‌ عباس صفوی دستور ساخت این بنای زیبا را در ابتدای قرن یازدهم هجری قمری به امیرگونه خان داد. نام این حمام ابتدا حمام شاهی بوده و مساحت آن ۱۰۴۵ متر است.  سال ساخت بنا یعنی ۱۰۵۷ به ابجد «صحت عافیت» است.

موزه مردم شناسی قزوینموزه مردم شناسی قزوین

این بنای زیبای تاریخی در سال ۱۳۷۹ توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری و مرمت شد. در حال حاضر موزه مردم شناسی قزوین در سه بخش اقوام، آداب و رسوم و مشاغل در این حمام مشغول فعالیت است. حمام شاهی قزوین در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ثبت شده است. تنوع جاهای دیدنی قزوین آن‌قدر هست که هر چه بخواهید در آن پیدا کنید.

موزه مردم شناسی قزوینموزه مردم شناسی قزوین

۸. سردر عالی قاپو در خیابان سپه | جاهای دیدنی قزوین

خیابان سپه قزوین، اولین خیابان طراحی شده ایران است که در زمان صفویها ساخته شد. اینجا را شاه طهماسب در محله حصار شاپور، همزمان با ساخت باغ سعادت‌آباد و عمارت دولتخانه ساخت. نام خیابان شاید نام محله‌ای در هرات باشد که شاه در زمان ولیعهدی در آن سکونت داشت. خیابان سپه از سردرعالی قاپو تا مقابل مسجد جامع قزوین امتداد داشته است. خیابان چهارباغ اصفهان، نمونه تکامل یافته خیابان سپه است.

سردر عالی قاپو در ابتدای این خیابان، یکی از هفت ورودی به ارگ سلطنتی صفوی بوده است. هرچند امروزه تنها باقی مانده ارگ همین سردر است. بنای سردر شامل ایوانی رفیع با قوسی تیزه دار و سه طاق‌نما در دو طرف آن است. گوشواره‌هایی با ستون‌نماهای آجری در دو طبقه نمای سردر را کامل می‌کنند. هشتی سردر که به ایوان ورودی کاخ متصل است نیز از جمله بخش‌های این بناست. یک کتیبه با کاشی معرق و خط ثلث علی‌رضا عباسی خوش‌نویس معروف صفوی زیبایی‌های این بنا را کامل می‌کند. این بنا در دوره پهلوی اول، به شهربانی تغییر کاربری داد و اکنون در اختیار میراث فرهنگی است. سردر عالی قاپو هم از جاهای دیدنی قزوین است که در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

سردر عالی قاپو در خیابان سپهسردر عالی قاپو در خیابان سپه

۹. دروازه تهران قدیم ، آغاز جاده تهران قزوین در زمان قاجار

قزوین در گذشته ۹ دروازه به شهر‌های مختلف ایران داشته است. امروزه تنها دو دروازه از این مجموعه باقی مانده است. دروازه تهران، در زمان قاجار از شهر قزوین در برابر حملات دزدان و راهزنان محافظت می‌کرد. معماری زیبا و کاشی‌کاری های دلکش این دروازه به دوره ناصرالدین شاه قاجار باز می‌گردد.

دروازه تهران قدیمدروازه تهران قدیم
در سفرزون بخوانید
باغ صفوی قزوین ، یادگار عصر صفوی‌ها

غذاهای قزوین ؛ خوشمزه‌ترین غذاهای ناشناخته

۱۰.موزه قزوین، نمایش تاریخ جاهای دیدنی قزوین در یک عمارت

اگر به سبزه‌میدان (میدان آزادی) قزوین رفتید، چهلستون را دیدید و از دولتخانه صفوی گذشتید، وقتش رسیده که به موزه قزوین بروید. این موزه در شرق دولتخانه قرار دارد و میزبان اشیا با ارزشی از چندهزار سال پیش تا تاریخ معاصر است. اینجا می‌توانید بشقابی فلزی متعلق به خسرو پرویز دوم را ببینید. بعد هم سکه‌های کم نظیر اشکانیان و مهرهای نفیس تاریخی را از نظر بگذرانید. اولین اسلحه‌های گرمی که به ایران آمدند هم در این موزه نگه‌داری می‌شوند.

یک بخش از موزه متعلق به درهای تاریخی است که یک تخت عروسی متعلق به منطقه مینودر دارد. عمر این تخت به قرن ۱۳ هجری می‌رسد. وقتی خواستید از موزه خارج شوید، نگاه نقاشی شده ناصرالدین شاه بدرقه‌تان می‌کند.

موزه قزوینموزه قزوین

۱۱.آرامگاه حمدالله مستوفی

حمدالله مستوفی، جغرافی‌دان، مورخ، شاعر و نویسنده ایرانی در قرن هشتم هجری است. آرامگاه او اکنون در محله پنبه‌ریسه قزوین در شرق میدان امام‌زاده علی قرار دارد. به این آرامگاه گنبد دراز هم می‌گویند. محوطه بنا ۲۸۰ متر است و ۴۰ متر از آن به خود آرامگاه اختصاص دارد. نمای بنا آجری و گنبد آن از کاشی لاجوردی است. این سبک معماری روح ایلخانی را در خود دارد. این برج آجری کوچک  پلانی مربعی، و شکلی هشت ضلعی دارد و گنبد آن مخروطی شکل است. این آرامگاه یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی قزوین است.

آرامگاه حمدالله مستوفیآرامگاه حمدالله مستوفی

۱۲.حسینیه امینی‌ ها ، زیبایی آینه‌کاری‌ها در جاهای دیدنی قزوین

خانه و حسینیه امینی ها ، عمارتی است دل‌انگیز که در سال ۱۲۷۵ هجری قمری در دو طبقه ساخته شد. حاج محمدرضا امینی  از تجار به نام قزوین، این ملک ار در غرب رودخانه دزج ساخت. بخش بزرگی از این بنا به حسینه اختصاص یافته است. حاج محمدرضا درآمد یک دهات را هم وقف این حسینه کرد.

در میان بنای امینی‌ها، سه تالار زیبا ساخته شده‌است که در موازات یکدیگر از شرق تا غرب خانه کشیده شده‌اند. این تالارها با ارسی‌های چوبی زیبایی از هم جدا می‌شوند. هنگام برگزاری مجلس روضه‌خوانی، این ارسی‌ها را بلند می‌کنند. نتیجه آن یک محوطه سرپوشیده بزرگ با آینه‌کاری‌های بی‌نظیر است. در میان این تالار زیبا، چهل‌چراغی آویخته شده و کف تالار را فرش‌های یک تخته عتیقه می‌پوشانند.  سقف و دیوارها تالار میانی که بزرگ‌ترین تالار هم هست، با طاقچه‌ها و آینه‌کاری‌های بی‌نظیر تزئین شده اند. سقف این تالار خود سه قسمت است.  بخش میانی با گچبری و آینه‌کاری و دو بخش دیگر با نقاشی روی چوب و گره بندی مزین شده‌اند. تالار میانی با دو پنج‌دری به دو تالار دیگر متصل می‌شود.

حسینه امینی هاحسینه امینی ها

تالار جنوبی با ۹ دهنه ارسی و شیشه‌های رنگی بسیار زیبا به چشم‌انداز حیاط جنوبی و حوض آن باز می‌شود. سقف این تالار هم با آینه‌کاری و نقاشی تزئین شده است. خانه و حسینیه امینی‌ها از زیباترین جاهای دیدنی قزوین است.

حسینه امینی هاحسینه امینی ها
در سفرزون بخوانید :
مراکز تفریحی قزوین ؛ مجموعه‌ای از رفاه، زیبایی، شادی و هیجان

هتل های قزوین ، جایی برای اقامتی شاد و به یاد ماندنی

۱۳. آب انبار تک گنبدی قزوین

بزرگ‌ترین آب انبار تک گنبدی در ایران و جهان آب انبار سردار قزوین است. این بنا یک نظام آبرسانی شهری پیشرفته است که در زمان قاجار ساخته شده است. بانیان احداث این بنا دو برادر از سرداران قاجار است.

گنبد بزرگ این بنا، آجری است و نورگیرهایی در بدنه آن تعبیه شده است. ورودی این آب انبار یک طاق‌نمای عریض دارد که یک قوس جناقی و دو پا طاق جناقی آن را تزئین کرده‌اند.  ارتفاع بلندترین نقطه گنبد آب انبار تا کف آن بیش از ۲۸ متر است. اب انبار تک گنبدی قزوین از دیگر نقاط منحصر به فرد در جاهای دیدنی قزوین است.

آب انبار تک گنبدی قزوینآب انبار تک گنبدی قزوین

۱۴.قلعه الموت ، مقر حسن صباح در بین جاهای دیدنی قزوین

قلعه الموت را بر فراز صخره‌ای بلند با کارکرد نظامی ساخته‌اند. اینجا مقر حکومت حسن صباح، بنیانگذار اسماعیلیه است. حسن صباح این‌جا را با بهای ۱۰۰۰ یا ۳۰۰۰ دینار طلا از حاکمش خرید. این دژ مستحکم ۲ هکتار مساحت دارد و ۲۰۰ متر بالاتر از زمین‌های اطراف خودش است. الموت، از چهارطرف با پرتگاه محاصره شده و تنها راه ورود یک در در انتهای ضلع شمال شرقی است. دژ الموت در سال ۱۳۸۱ به عنوان یک اثر ملی ثبت شده است. نام الموت به معنای آشیانه عقاب هم هست که دژ را از چیزی که هست جذاب‌تر می‌کند. عمر الموت به قرن سوم هجری برمی‌گردد.

قلعه الموت ، مقر حسن صباحقلعه الموت ، مقر حسن صباح

این قلعه از جمله جاهای دیدنی قزوین است که در روستای گازرخان قرار دارد و امروزه بیشتر آن تخریب شده است. این بنا هم جای خود را در فهرست آثار ملی پیدا کرده است.

قلعه الموت ، مقر حسن صباحقلعه الموت ، مقر حسن صباح
در سفرزون بخوانید
کاروانسرای سعد السلطنه ، بزرگ‌ترین کاروانسرای شهری جهان

رستوران های قزوین ، جایی برای لذت بردن از روزهایی خوشمزه در قزوین زیبا

 

۱۵. دریاچه اوان، چشم انداز بی‌نظیر منطقه الموت

چهار روستای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد شهر قزوین، نگینی لاجوردی را در میان خود دارند. دریاچه زیبای اٌوان در نیمه شمالی الموت یکی از زیبایی‌های طبیعی جاهای دیدنی قزوین است. این دریاچه هفتاد هزار متر مربع مساحت دارد و از چشمه‌های کوچک در بستر خود تغذیه می‌کند. عمیق‌ترین نقطه دریاچه ۶٫۸ متر است و می‌توان تا عمق یک‌متری این دریاچه زیبا را از سطح آن دید. در فصل پاییز اوان میزبان پرندگان مهاجر مانند قو و غاز و مرغابی است.
اطراف دریاچه را بید و چنار تبریزی و سیب و آلبالو و گیلاس کاشته‌اند. گون، کنگر و شیرین‌بیان هم به طور طبیعی در اطراف دریاچه رشد می‌کنند. این دریاچه محل زندگی قزل‌آلای رنگین کمان و کپور و اردک ماهی است. سیاهگوش و بز کوهی و پلنگ و خرس قهوه‌ای هم در اطراف این دریاچه زندگی می‌کنند. اگر خوب گوش بدهید و ببنید عقاب و دال و دلیچه و شاهین و جغد هم در این منطقه خواهید دید.

اگر به دریاچه اُوان رفتید، سری هم به دریاچه الوبوم بزنید که همچنان بکر است و کمتر کسی از وجود آن خبر دارد.

دریاچه اوان | جاهای دیدنی قزویندریاچه اوان

۱۶.پارک جنگلی باراجین و دهکده طبیعت

بزرگ‌ترین پارک جنگلی کشور در منطقه باراجین شهر قزوین قرار دارد. پارک جنگلی باراجین یا فدک، با مساحت ۱۵۰۰ هکتار، میزبان پروژه دهکده حیاط طبیعت است.

دهکده طبیعت باراجین با محیطی طبیعی منطقه نمونه کشوری برای زیست انواع جانوران از جمله یوزپلنگ و شیر است. اینجا حیوانات زندگی مسالمت آمیزی دارند، با وجودی که در فهرست‌ باغ‌وحش‌های کشور قرار دارد اصلا شبیه آن‌ها نیست. این پارک ابتدا به عنوان یک مزرعه حیوانات اهلی شروع به کار کرد. در فاز دوم، گرگ‌ها، خرس‌ها، شیر و پلنگ نیز به اینجا آمدند. دهکده طبیعت باراجین را مردی مهربان اما قدرتمند مدیریت می‌کند که حیوانات برایش معنی دارند. مهندس نوری دوستی عمیقی بین حیوانات اهلی و وحشی و خودش ایجاد کرده که باراجین را منحصربه‌فرد می‌کند.

پارک جنگلی باراجین | جاهای دیدنی قزوینپارک جنگلی باراجین

در این دهکده پرندگان شکاری مانند عقاب و شاهین و پرندگان تزئینی مانند  طاووس و قرقاول و طوطی هم هست. فضای دهکده طبیعت، آنقدر جذاب و زیباست که تلخی باغ‌وحش‌هایی که دیده‌اید را از کامتان کم می‌کند. اگر خواستید میان جاهای دیدنی قزوین یکی را انتخاب کنید که مهربانی را در قلبتان مهمان کند، به باراجین بروید.

پارک جنگلی باراجینپارک جنگلی باراجین

۱۷. روستای نیاق

صخره‌ای مرتفع در روستای نیاق قزوین قرار دارد که دلیل شهرت این روستاست. در دل این صخره حفره‌هایی بزرگ با باد و باران و فرسایش حاصل از آن‌ها درست شده است.  درون بعضی از این حفره‌ها، حوضچه‌هایی مستطیل شکل هم هست که احتمالا توسط ساکنان قدیمی نیاق حفرشده است.  هنگام بارندگی آب در این حوضچه‌ها جمع می‌شود. این ایوان، نام‌هایی مانند «ایوان نیاق»،  و «طاق محمد حنفیه» دارد. مردم محلی بر این باورند که قصر محمد حنفیه بر بالای این صخره قرار داشته است. برخی هم به این ایوان، ایوان دیو میگویند چرا که نقوشی شبیه صورت ارواج و اجنه بر این سنگ‌ها حک شده است. جاهای دیدنی قزوین با نیم طاقی طبیعی و زیبا کنار ایوان نیاق کامل می‌شود.

ایوان نیاق | جاهای دیدنی قزوینایوان نیاق

۱۸. امامزاده شاهزاده حسین قزوین

امامزاده شاهزاده حسین یکی دیگر از جاهای دیدنی قزوین است. این امامزاده فرزند امام رضا هستند. وی در سال ۲۰۱ هجری قمری دار فانی را وداع گفتند. امامزاده شاهزاده حسین همیشه از قرن سوم تا به امروز مورد اهمیت و توجه مردم قزوین قرار داشتند. گویا در سفری که این امامزاده داشتند، از قزوین عبور می‌کردند و در همین مکان فوت کردند.

قدمت این بنا تا پیش از قرن ۸ و ۹ هجری قمری مشخص نیست. در حقیقت از قرن ۸ و ۹ ام درباره این مقبره در کتب تاریخی مختلف نوشته‌اند. در آ« دوران ضریح چوبی روی مزار این امامزاده بنا کرده بودند. گویا در بین دوره چنگیزیان تا صفویان، به دلیل شورش‌های مختلفی که در قزوین وجود داشت، ضریح را تعمیر نکردند و بخش‌هایی از آن آسیب دید. به احتمال فراوان سلطان الجایتو شاه خدابنده و پسرش این ضریح را بازسازی کرد. در حال حاضر حرم امامزاده شاهزاده حسین برای مردم قزوین اهمیت بسیاری دارد. مردم برای برآورده شدن حاجات خود نذر این امامزاده می‌کنند. پس اگر متوجه شدید که مردم به شما نمک یا چیزهای دیگر خیرات می‌کنند، آن‌ها را قبول کرده و دعای خیر برایشان کنید.

آدرس: استان قزوین، شهر قزوین، خیابان سلامگاه، آستان مقدس امامزاده شاهزاده حسین (ع)

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۱۹. مسجد النبی قزوین

همه ما مسجد النبی را به کشور عربستان می‌شناسیم. پس شاید تعجب کنید که چرا مسجد النبی در قزوین قرار دارد؟ در حقیقت مسجد النبی را با نام مسجد شاه و مسجد سلطانی نیز می‌شناسند. این مسجد در ضلع جنوبی خیابان امام خمینی و در راستای بازار قرار دارد. مسجد النبی در بین مردم شهر قزوین بسیار مهم است. هر جمعه، نماز جمعه در مسجد النبی قزوین برگزار می‌شود. این مسجد در زمینی به مساحت ۱۴ هزار مترمربع قرار دارد. از نظر گستردگی، صحن و شستان‌ها و همچنین نوع معماری، این مسجد خاص و منحصر‌به‌فرد است. مسجد النبی در فهرست آثار ملی ایران نیز وجود دارد و یکی از ابنیه مهم تاریخی قزوین به حساب می‌آید.

قدمت مسجد النبی به دوران قاجار باز می‌گردد. بر اساس اسناد تاریخی، فتحعلی شاه قاجار دستور ساخت این مسجد را در موقوفات آقا جمال وزیر صادر کرد. در دوران حکومت فتحعلی شاه قاجار، ساخت و ساز ابنیه مختلف مذهبی در شهرهای مختلف افزایش پیدا کرد. این مسجد با توجه به اینکه به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شد، آن را با نام مسجد سلطانی نیز می‌شناسند.

آدرس: استان قزوین، قزوین، ضلع جنوبی خیابان امام خمینی (ره)، بین خیابان عبید زاکانی و سعدی

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۲۰. دروازه درب کوشک قزوین

دروازه درب کوشک از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی قزوین است. این دروازه قدیمی در انتهای خیابان آزادی قزوین قرار دارد. در گذشته دور، دور تا دور شهر را دیوار می‌کشیدند و مردم فقط از دروازه‌های خاص عبور می‌کردند. دروازه درب کوشک یکی از دروازه‌های قدیمی شهر است که قدمت آن به قرن سوم هجری باز می‌گردد. در آن دوران قزوین ۷ دروازه مختلف داشت. در دوران قاجار تعداد این دروازه‌ها به ۹ عدد رسید. امروزه فقط در بخش جنوبی شهر دروازه تهران و دروازه کوشک در بخش شمالی شهر باقی مانده‌اند. متأسفانه مابقی این دروازه‌ها از بین رفته‌اند و دیگر خبری از آن‌ها نیست.

دروازه درب کوشک به شکل نیم‌دایره است و در آن از قوس کلیل استفاده کرده‌اند. نمای این دروازه که رو به شهر است، آجری بوده و تزئینات خاصی ندارد؛ اما نمای بیرونی آن دارای کاشی‌کاری بسیار زیبا و تماشایی است. بد نیست بدانید که کاشی‌کاری‌های دروازه درب کوشک را در دوران فروانروایی عضدالملک قاجار انجام داده‌اند. دروازه درب کوشک را می‌توان به نوعی نمادی از شهر قزوین دانست. پس حتماً در سفر به قزوین باید از این دروازه دیدن کنید.

آدرس: استان قزوین، قزوین، انتهای خیابان آزادی

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۲۱. برج‌ های خرقان

برج‌ های خرقان جزو آثار تاریخی قزوین هستند. در ۲کیلومتری جاده قزوین به همدان، درست در ۱کیلومتری روستای حصار ارمنی، می‌توانید شاهد چند برج استوانه‌ای باشید که مستقل از دیوارهای شهر هستند. تمامی این برج‌ها دارای ضخامت ۶۰ سانتی‌متر هستند. پوشش تزئینی این برج‌ها از جنس آجر است. در میان این برج‌ها، راه‌پله‌ای برای دسترسی به بخش بالایی برج‌ها وجود دارند. برای دسترسی به این پله‌ها باید از درب مستطیلی کوچکی که در کنار برج قرار دارد وارد شوید. بعد از ۲۲ پله، به اتاق بالایی برج خواهید رسید.

قدمت این دو برج به قرن پنجم هجری قمری باز می‌گردد. شباهت ظاهری این دو برج از نظر معماری یک موضوع بسیار جالب است. اینکه در آن دوران با حداقل تجهیزات، دو برج را تا این اندازه شبیه به هم بسازند، واقعاً نشان دهنده هنر معماری ایرانیان است.درباره کاربرد این برج‌ها روایات بسیاری وجود دارد؛ اما به احتمال فراوان این دو مقبره و آرامگاه هستند. بازدید از این برج‌ها را حتماً باید در برنامه سفرتان به قزوین قرار دهید.

آدرس: استان قزوین، ۳۲ کیلومتری جاده قزوین ـ همدان، یک کیلومتری روستای حصار ارمنی

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۲۲. سرای وزیر قزوین

سرای وزیر یکی دیگر از ابنیه تاریخی قزوین است که در راسته بازار قرار دارد. این سرا را با نام کاروانسرای وزیر نیز می‌شناسند. سرای وزیر رو‌به‌روی راسته قیصریه در بخش شرقی راسته قرار دارد. ورودی هشتی آن دارای زیبایی خاصی است و قطعاً از تماشای آن لذت خواهید برد. در بخش هشتی ورودی سرای وزیر، حجره‌هایی قدیمی با طاق‌های کاشی‌کاری شده زیبا به چشم می‌خورد. این حجره‌ها جزو قدیمی‌ترین مغازه‌های قزوین به حساب می‌آیند. اگر به‌دنبال خرید سوغات قزوین و صنایع‌دستی این شهر هستید، می‌توانید سری به این حجره‌ها بزنید.

دورتادور حیاط این سرا، حجره‌های دو طبقه نیز به چشم می‌خورد. کسبه این بازار نسل اندر نسل در این سرا فعالیت می‌کنند و مشغول کسب روزی حلال هستند. طرح سرا به‌صورت چهار ایوانی است. البته در بخش شرقی در حال حاضر ایوانی وجود ندارد. تمامی حجره‌ها طاق جناغی دارند و اکثر حجره‌هایی که در طبقه دوم هستند، ارسی دارند. اگر به معماری سنتی ایرانی علاقه‌مند هستید، قطعاً از حضور در این بازار لذت خواهید برد.

آدرس: استان قزوین، قزوین، بازار قزوین

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

 

شما کدام یک از جاهای دیدنی قزوین را دیده اید؟ نظرتان را راجع به سفر به این شهر پر از زیبایی برای سفرزون بنویسید. قزوین شهری است که دیدار از آن را از یاد نخواهید برد.

برای آشنایی بیشتر با دیدنی های قزوین کلیک کنید.

 

نوشته جاهای دیدنی قزوین، معرفی ۲۲ جاذبه گردشگری قزوین (۱۴۰۱) + عکس و آدرس اولین بار در سفرزون. پدیدار شد.

مشاهده این خبر در سایت مرجع