جهان نمای کردکوی، منطقه ای بکر برای سفر

منبع :  مجله گردشگری سفرزون دسته بندی : گردشگری کد خبر : 465538 1 سال قبل 241

در جهان نما شما قدم به دنیای شگفتی می گذارید. این منطقه حفاظت شده که در جنوب شرقی کردکوی واقع شده، گوهری واقعی است که زیبایی بی‌نظیری دارد و آنقدر سرسبز و بکر است که می توان آن را با بهشتی روی زمین اشتباه گرفت.

با کاوش در این قلمرو مسحورکننده، خود را در جنوبی‌ترین نقطه جنگل‌های انبوه منطقه می‌بینید، و علاوه بر این، به اندازه‌ای ارتفاع از سطح زمین می گیرید که مناظری خیره‌کننده از طلوع و غروب خورشید و همچنین دریای ابرها را ببینید. بیایید و جادوی جهان نما را تجربه کنید – دنیایی که شبیه به این دنیا نیست!

از منطقه جهان نما چه می دانید؟

منطقه حفاظت شده جهان نما واقع در استان گلستان در فاصله تقریبی ۶۰ کیلومتری شهرستان کردکوی و ۸۵ کیلومتری گرگان قرار دارد. اگر از تهران به جهان نما می‌روید، جاده هراز همیشه یک گزینه است، اما مسیر سریع‌تر از فیروزکوه می‌گذرد.

پس از عبور از آمل، بابل، قائم شهر، نکا و بهشهر، شهر کردکوی نقطه شروع شما برای گشت و گذار در منطقه زیبای جهان نما خواهد بود. بهتر است از پمپ بنزین کردکوی بنزین بزنید، زیرا تا رسیدن به دامغان گزینه دیگری برای سوخت گیری وجود ندارد.

اگر به دنبال ماجراجویی در مسیرهای وحشی و پر پیچ و خم جنگل جهان نما هستید، چند راه وجود دارد که می توانید به آنجا راه پیدا کنید. یکی از مسیرهای رایج از طریق پارک جنگلی روستایی کردکوی – کردکوی – روستای درازنو، رادکان، حاجی آباد و در نهایت روستای ییلاقی جهان نما است. اما هشدار دهید: این مسیر ۷۰ کیلومتر است با ۳۰ کیلومتر جاده آسفالت نشده که ممکن است مهارت های رانندگی شما را محک بزند.

منطقه حفاظت شده جهان نما در قلب کردکوی قرار دارد. این منطقه سرسبز دارای جنگل‌های انبوهی است که بیش از ۳۰۶۵۰ هکتار وسعت دارد و آن را جنوبی‌ترین گستره در نوع خود در منطقه می‌سازد. موقعیت رفیع آن نیز لقب “بام” استان گلستان را با ارتفاعی بین ۶۰۰ تا ۳۰۸۶ متر از سطح دریا به ارمغان آورده است.

جنگل‌های جهان‌نما یک شگفتی باستانی هستند، با ریشه‌هایی که در طول اعصار به عنوان بخشی از جنگل‌های هیرکانی امتداد یافته‌اند. جای تعجب نیست که آنها در میان قدیمی ترین جنگل های جهان در نظر گرفته می شوند – گواهی واقعی برای قدرت پایدار طبیعت.

اما شما می‌پرسید که نام جهان نما از کجا آمده است؟ افسانه ها حاکی از آن است که این روستا از دهکده ییلاقی جهان نما می آید، دهکده ای زیبا که در میان شاخ و برگ های سرسبز منطقه حفاظت شده قرار گرفته است.

آب و هوای خنک و مرطوب گونه های مختلف گیاهی، پستانداران و موجودات پرندگان را برای رشد در این منطقه جذب می کند. اگر خوش شانس باشید، ممکن است ساکنان وحشی مانند خرس قهوه ای، پلنگ، گراز، گرگ، روباه، شغال، جوجه تیغی، شتر، بز و خرگوش را ببینید که در اطراف پرسه می زنند.

همچنین خانه پرندگان شکار زیادی مانند سارکاپ جنگلی، کورکور، تارلان، قرقی، سارکاپ پابلند، عقاب، هما، دال، شاهین، دلیجه و جغد است. علاوه بر این، دوستداران پرندگان از دیدن گونه های مختلف مانند کبک، قرقاول، بلدرچین معمولی، فاخته، توکا، دارکوب، نوک شاخدار و زنبور خوار لذت خواهند برد.

نکاتی مهم که قبل از ورود به این منطقه، باید بدانید

  • اهمیت استفاده از قطب نما

هر چه از سطح زمین فاصله بگیرید پوشش جنگلی منطقه بیشتر می شود. در واقع شما با محیطی روبرو می شوید که علائم راهنما برای نشان دادن مسیرها در ان به ندرت وجود دارد. ممکن است ناگهان متوجه شوید که همه مسیرهای اطرافتان شبیه هم هستند و نتوانید مسیر درست را تشخیص دهید.

بنابراین حتما یک قطب نمای فیزیکی برای سفر به این منطقه در کیفتان باشد. همچنین اگر دسترسی به قطب نمای فیزیکی ندارید، در صورتی که انتن دهی نقطه ای که در ان حضور دارید به گونه ای بود که بتوان به اینترنت متصل شد، می توانید از سایت های قطب نمای آنلاین همچون https://onlinecompass.net برای تخمین جهت های جغرافیایی استفاده کنید.

  • حتما یک بومی آشنا به محیط درکنارتان باشد

شروع یک سفر کوه نوردی در جنگل در مناطق ناآشنا نیازمند احتیاط و تخصص است. بنابراین، توصیه می شود بدون تجهیزات مناسب و همراهی با یک راهنمای مجرب که به خوبی با زمین آشنا است، وارد اعماق جنگل نشوید. چراکه جهات مختلف جنگل بسیار شبیه به هم هستند و تنها افراد بومی که تجربه زندگی چندین ساله در منطقه دارند، می توانند مکان های بسیار شبیه به هم را تشخیص دهند.

  • مراقب حمله حیوانات باشید

تردد کوهنوردان و کمپ داران در مسیرهایی غیر از مسیر اصلی به طور ناخواسته باعث تخریب برخی از زیستگاه های جانوران جنگل شده است. بنابراین، به کوهنوردان به شدت توصیه می شود که هنگام ورود به جنگل به مسیرهای اصلی پایبند باشند.

اگرچه گزارشی مبنی بر حمله خرس، پلنگ، گراز یا گرگ گزارش نشده است، بهتر است مسافران در صورت نیاز به استراحت، قبل از ورود به جهان نما در نزدیکی جاده اصلی استراحت کنند. این نه تنها ایمنی آنها را تضمین می کند بلکه از اکوسیستم ظریف جنگل نیز محافظت می کند.

  • گردش در شب ممنوع!

وقتی هوا تاریک می شود، شناسایی مسیرها بسیار دشوار می شود و احتمال اینکه در داخل جنگل گم شوید، بسیار بالاست. ممکن است مورد حمله حیوانات وحشی قرار بگیرید و یا اینکه در حین حرکت، پای تان سر بخورد و از ارتفاع بالا به دره سقوط کنید. بنابراین گردش و پیمایش مسیر جنگل در هنگام تاریکی هوا را از سر خود بیرون کنید.

  • مراقب محیط زیست باشید

از انجا که این منطقه، همچنان بکر و دست نخوره مانده لذا در طول مسیر سطل های زباله ای را در طول مسیر مشاهده نمی کنید. بنابراین حتما با خود پاکت به همراه داشته باشید تا آشغال خود را درون ان بریزید و محیط را الوده نکنید.

  • اقامت در شب درون جنگل

اگر تمایل دارید که شب را در داخل جنگل بگذارنید، حتما در محل هایی کمپ بزنید که بومیان ان منطقه به شما توصیه می کنند و بدون دلیل و استدلال کافی هر مکانی را صرفا به دلیل اینکه خسته هستید و نمی توانید ادامه بدهید، انتخاب نکنید. همچنین سفر را به گونه ای زمان بندی کنید که بتوانید قبل از تاریکی هوا، در کمپ خود مستقر شوید.

  • با تجهیزات کامل بیایید

تشک و چادرهای ضدآب، کیسه خواب، لباس مناسب، چکمه های پیاده روی، گاز سبک کوهنوردی، چراغ قوه و بطری آب همراه باشید. به دلیل اینکه روستای جهان نما فاقد امکانات رفاهی می باشد، همراه داشتن وسایل ضروری است.

قبل از حرکت، در درازنو، آخرین روستای قبل از رسیدن به جهان نما، لوازم ضروری را تهیه کنید. این روستا فاقد امکانات مدرن از جمله برق، آنتن دهی تلفن همراه، آب لوله کشی و سرویس بهداشتی است.

  • با خودروی مطمئن وارد منطقه شوید

هنگام بازدید از منطقه حفاظت شده جهان نما، داشتن خودروی شاسی بلند برای عبور از جاده های گل آلود در روزهای بارانی ایده آل است. به دلیل احتمال بارش شدید باران و تغییرات ناگهانی آب و هوا، همراه داشتن زنجیر چرخ را در ماه های سردتر فراموش نکنید.

  • سفر یک نفره یعنی ریسک!

در نهایت، از ورود به این منطقه به تنهایی خودداری کنید، به خصوص در هنگام بارندگی که زمین به طور خطرناکی لغزنده می شود. کفش های پیاده روی محکم بپوشید تا چسبندگی خود را بر روی زمین حفظ کنید.

دهکده ییلاقی جهان نما را بیشتر بشناسیم

دهکده ییلاقی جهان نما در قلب یک منطقه حفاظت شده قرار دارد و روستاییان از اواسط بهار تا اوایل پاییز کوچ می کند. دام داران برای نگهداری از گوسفندان خود، این ییلاق را انجام می دهند. خانه‌های این روستا عمدتاً از کلبه‌های چوبی جذاب تشکیل شده‌اند و اکثریت ساکنان منطقه به گویش های محلی مازندرانی و کتولی صحبت می کنند.

بهترین زمان برای کاوش در این منطقه کوهستانی در فصول لذت بخش بهار و تابستان است که مناظر با رنگ های زنده و گل های شکوفه زنده می شوند.

همچنین به دلیل ارتقاع بالای منطقه، الودگی های نوری نیز وجود ندارد و یا بسیار کم است و فرصت مناسبی برای تماشای ستارگان در دل تاریکی شب است. به خاطر داشته باشید که روستای جهان نما فاقد امکانات رفاهی مدرن است، بنابراین توصیه نمی شود که در پاییز و زمستان به این بهشت دور افتاده بروید.

نوشته جهان نمای کردکوی، منطقه ای بکر برای سفر اولین بار در سفرزون. پدیدار شد.

مشاهده این خبر در سایت مرجع