حکمرانی انویدیا بر بازار هوش مصنوعی: فروش 40 میلیارد دلار پردازنده گرافیکی در سال 2024

منبع :  مرجع سخت افزار دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 589633 2 هفته قبل 96

انتظار می‌رود شرکت انویدیا در سال 2024 بر بازار هوش مصنوعی تسلط پیدا کند زیرا قرار است حدود 40 میلیارد دلار از فروش پردازنده گرافیکی خود درآمد کسب کند و به طور قابل توجهی از کمپانی‌های AMD و اینتل پیشی بگیرد. به عبارت دیگر فروش پردازنده گرافیکی هوش مصنوعی شرکت انویدیا در سال جاری میلادی حدود 11.4 برابر بیشتر از AMD و 80 برابر بیشتر از اینتل خواهد بود.

عملکرد قوی شرکت انویدیا در بازار هوش مصنوعی نباید زیاد تعجب آور باشد، زیرا این کمپانی در سال گذشته نیز توانسته است اعداد مالی قابل توجهی را ارائه دهند. واقعیت تکان‌دهنده‌ای که در اینجا مشاهده می‌شود، افزایش شکاف بین شرکت‌های درگیر در مسابقه هوش مصنوعی است، و با وجود اینکه گفتن این موضوع ناامیدکننده خواهد بود، اما شرکت‌های اینتل و AMD در این رقابت بسیار عقب هستند.

در همین رابطه، Bloomberg Technology گزارش می‌دهد که انتظار می‌رود شرکت انویدیا از فروش شتاب دهنده‌های هوش مصنوعی خود تقریبا 50 میلیارد دلار درآمد داشته باشد، در حالی که رقبایی مانند AMD و اینتل تنها سهم کمی از این بازار را دریافت خواهند کرد که به ترتیب به 3.5 میلیارد و 500 میلیون دلار می‌رسد. این اطلاعات پس از اعلام آخرین درآمد شرکت اینتل توسط پت گلسینگر، مدیر عامل این کمپانی، فاش شد.

پیش‌بینی فروش پردازنده‌های گرافیکی برای سال 2024:

  • شرکت اینتل: 500 میلیون
  • شرکت ای‌ام‌دی: 3.5 میلیارد
  • شرکت انویدیا: 40 میلیارد
     pic.twitter.com/mjOXI1A839
— منتشر شده از سوی Tsarathustra (@tsarnick) در تاریخ 26 آوریل 2024  فروش 40 میلیارد دلار پردازنده گرافیکی در سال 2024

این خبر، تحلیلی از وضعیت فعلی بازارها بوده و به بینندگان نشان می‌دهد که واقعاً شرکت انویدیا چقدر در این حوزه تأثیر گذار است. جالب اینجاست که انتظار می‌رود شرکت انویدیا هشتاد برابر بیشتر از کمپانی اینتل درآمد داشته باشد و این سود فقط از فروش شتاب دهنده هوش مصنوعی آنها به دست می‌آید. ما همچنان مطمئن نیستم که آیا این رقم شامل فروش محصولات مرکز داده نیز می‌شود یا خیر. با این حال، به راحتی می‌توان شاهد بود که درآمد شرکت‌ها تا چه اندازه از هم فاصله گرفته است. برای مثال کمپانی اینتل، شرکتی که زمانی حاکمیت بازارهای فناوری را در دست داشت، اکنون در تلاش برای ایجاد تفاوت است.

از سوی دیگر، شرکت AMD نیز در موقعیتی مشابه با کمپانی اینتل قرار دارد، با این وجود در رابطه با این شرکت نگرش خوش‌بینانه‌ای وجود دارد، به‌ویژه در مورد اینکه چگونه شرکت AMD با مجموعه شتاب‌دهنده‌های Instinct خود پیش خواهد رفت. پردازنده گرافیکی هوش مصنوعی Instinct MI300X AMD نه تنها به دلیل نسبت قیمت به عملکرد بهتر، بلکه به دلیل پایداری این شرکت در تامین آن، توانسته است توجه تعداد زیادی از علاقه‌مندان این صنعت را به خود جلب کند. همچنین ممکن است شرکت AMD برای رسیدن به صدر جدول به رقابت بپردازد، با این وجود فعلاً برای گفتن این موضوع زود است. ما باید در انتظار محصولات و فناوری‌های قابل توجه زیادی باشیم، به خصوص در مورد آنچه که این شرکت قصد دارد در آینده ارائه دهد. با این حال، علی‌رغم نفوذ شدید هوش مصنوعی شرکت AMD، هیچ یک از پردازنده‌های گرافیکی آن‌ها نتوانستند در آخرین بنچمارک‌های MLPerf v4.0 نشان داده شوند، جایی که محصول شرکت اینتل تنها جایگزین محک زده شده برای پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی کمپانی انویدیا بود.

اکنون، اینتل در موقعیتی نیست که شرکت انتظارش را داشت. این کمپانی به تازگی از شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی Gaudi-3 خود رونمایی کرده که طبق گزارش‌ها در سال جاری میلادی 500 میلیون دلار درآمد خواهند داشت که بسیار کمتر از انتظار بازار است.

علیرغم اینکه Gaudi 3 یک محصول نسل جدید است، این شتاب دهنده از قطعات نسبتا قدیمی‌تری مانند HBM2e پشتیبانی می‌کند که ممکن است حضور آن را در بازار کمرنگ کند. با این حال، شرکت اینتل به طور بالقوه می‌تواند بازار کشور چین را با آخرین نسخه‌های خود کاوش کند، و این مسیر در اصل چیزی بود که ثروت هوش مصنوعی شرکت انویدیا را قبل از شروع تحریم‌ها گسترش داد.

آینده بازارهای هوش مصنوعی واقعاً جالب است و با وجود تسلط کامل شرکت انویدیا، هنوز هم امید و خوش‌بینی برای سایر شرکت‌ها باقی مانده است. با این حال، دیدن اینکه کمپانی انویدیا چگونه خود را به بالاترین سطح ارتقا داده، شگفت‌انگیز است، علاوه بر آن با معرفی معماری گرافیکی هوش مصنوعی بلک‌ول، به نظر نمی‌رسد موقعیت غالب آن‌ها به این زودی‌ها شکسته شود.

مطالب مرتبط:

  • عرضه کارت‌های گرافیک GeForce RTX 5090 و RTX 5080 Blackwell انویدیا در سه ماهه چهارم سال 2024!
  • کارت گرافیک A100 Ampere انویدیا با 7936 هسته که در چین فروخته می‌شود
  • ممنوعیت ارسال گرافیک‌های RTX 4090D و H20 AI انویدیا به چین: اعمال محدودیت 70 TFLOP در این هفته
  • جیم کلر از هزینه تحقیق و توسعه 10 میلیارد دلاری Blackwell انویدیا انتقاد می‌کند
مشاهده این خبر در سایت مرجع