حکمرانی مقصد گردشگری با رویکردی کارآفرینانه
پژوهش حاضر با هدف بررسی کارآفرینانه حکمرانی مقصد گردشگری، به عنوان رویکردی جایگزین جهت افزایش مشارکت کلیه ذینفعان، رقابتپذیری و تحقق حکمرانی گردشگری تدوین شده است. این پژوهش از نوع توصیفی– تحلیلی و به لحاظ روش پژوهش، در زمره پژوهش کیفی مبتنی بر مصاحبه قرار دارد. مشارکتکنندگان در این پژوهش، 20 نفر از مدیران و مسئولین سازمانهای متولی گردشگری، دستاندرکاران و فعالان گردشگری، اعضای هیات علمی دانشگاهها هستند. یافتههای حاصله با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت که 111 کد باز، 77 کد محوری و 10 کد انتخابی شناسایی و در 3 بعد اصلی دسته بندی شدند. برای تعیین پایایی کدگذاریهای انجام شده، از ضریب پی اسکات استفاده گردید که همبستگی داده های این دو ارزیاب 0.82 بود. برای سنجش روایی کدگذاریهای انجام شده، کدگذاریها در اختیار 6 نفر از اساتید و خبرگان موضوع قرار گرفت که نظرات خبرگان و ارزیابان اعمال و شبکه مضامین نهایی شد. بدینترتیب مولفههای مدیریت یکپارچه، رویکرد کلان و فرانهادی به گردشگری و تولیگری گردشگری در بعد عوامل ساختاری- نهادی؛ مولفههای موانع توسعه گردشگری، محیط کسب و کار گردشگری، فرهنگ گردشگری، کارآفرینی در گردشگری در بعد اکوسیستم گردشگری؛ و مولفه-های شاخصهای حکمرانی، سطوح حکمرانی و سازمان مدیریت مقصد در بعد حکمرانی در گردشگری قرار گرفتند. مهمترین پیشنهاد ارائه شده را میتوان در تعیین متولی اصلی گردشگری و واگذاری اختیارات در مقصدهای گردشگری هر استان به دستگاه متناسب، اجرای قانون خصوصی-سازی، استفاده از ظرفیتهای قانونی و تشکیلاتی موجود در وزارتخانه جهت ارتقاء هماهنگیهای بین دستگاهی و بهبود شرایط حاکم بر صنعت گردشگری دانست.