دستاورد بزرگ محققان؛ داروی جدید آلزایمر موجب کاهش سرعت پیشرفت بیماری شد

منبع :  digiato - دیجیاتو دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 331446 1 سال قبل 146

دو شرکت داروسازی می‌گویند محصول جدید آن‌ها موسوم به «لکانمب» (Lecanemab) توانسته در کارآزمایی‌های بالینی به طرز مطلوبی سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر را کاهش دهد. با این حساب، این دارو حالا اولین ابزاری است که می‌تواند جلوی پیشروی سریع یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های مغزی را بگیرد.

تلاش برای مقابله با آلزایمر

به گزارش بلومبرگ، محققان دو شرکت Eisai و Biogen می‌گویند لکانمب توانسته ظرف 18 ماه سرعت پیشروی بیماری در افرادی که به تازگی مبتلا به آلزایمر تشخیص داده شده‌اند را حدود 27 درصد کاهش دهد. آن‌ها می‌گویند با این نتیجه به هدف اصلی مطالعات خود رسیده‌اند و آمار عوارض جانبی حاد بسیار پایین بوده است.

اگرچه این دارو ظرفیت مغزی از دست رفته را به بیماران برنمی‌گرداند یا به‌طور کامل باعث توقف بیماری نمی‌شود، اما سرعت پیشرفت آن را کُند می‌کند. البته در حال حاضر مشخص نیست که این کاهش سرعت تا چه اندازه بر زندگی بیماران اثر خواهد داشت، اما به نظر می‌رسد که دانشمندان پس از دهه‌ها تلاش برای مقابله با آلزایمر، بالاخره به روشی برای ایستادگی در برابر این بیماری دست پیدا کرده‌اند.

آلزایمر

«دیوید ناپمن»، عصب‌شناس کلینیک مایو در روچستر مینه‌سوتا می‌گوید حالا می‌توان امیدوار بود که فواید این درمان بادوام باشد و با گذشت زمان بیشتر شود. انجمن آلزایمر هم از این نتایج استقبال کرده و می‌گوید این یافته‌ها نویدبخش‌ترین نتایجی هستند که تاکنون از داروهای اثرگذار بر علل این بیماری به دست آمده. این انجمن مدعی است که لکانمب می‌تواند مسیر بیماری را تغییر داده و به بیمارانی که تازه در ابتدای راه قرار دارند، کمک کند که زندگی راحت‌تری داشته باشند.

این دارو حالا برای دریافت «مجوز سریع» تحت بررسی رگولاتورهای آمریکا قرار دارد. Eisai و Biogen می‌گویند تا پایان ماه مارس سال آینده برای دریافت مجوز کامل درخواست خود را ثبت می‌کنند تا شرکت‌های بیمه هم بتوانند پوشش کامل‌تری از لکانمب داشته باشند. این دو شرکت همچنین به‌طور همزمان در اروپا و ژاپن هم درخواست مجوز خواهند کرد. نتایج مطالعات حاضر هنوز به چاپ نرسیده اما انتظار می‌رود که خیلی زود منتشر شود.

مشاهده این خبر در سایت مرجع